Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Budget är alltid en faktor när det gäller skolmat. Många kök har engagerad och kunnig personal men tvingas ändå tumma på kvaliteten pga avtal med grossister som levererar dåliga produkter. Vad situationen i Vimmerby beror på är svårt att gissa. Det kan vara tight budget, anpassning till allergener, kass personal eller ngt annat.
En positiv förändring på det vegetariska området sedan min skoltid är att många satsar på en ambitiös salladsbuffé. Det ger dels barn en möjlighet att få i sig allsidig kost och bra näring, samt gör att fler vågar prova att äta nya saker. Om huvudrätten är en vegetarisk böngryta tex. så kommer många barn klaga. Om det vegetariska inslaget är ett tillbehör däremot så är det fler som vågar testa.
Jag har jobbat många år i skolkök, och oavsett budget verkar det vara extremt trött & oengagerad personal som driver det där köket. Den som gjort menyn borde garrotteras.
Blev djupt belämd av att läsa menyn. Jag trodde att vi hade kommit längre! Men Vimmerby är ju trots allt djupt i mörkaste Småland...
Man kan göra jättegoda, enkla och billiga vegetariska recept (veganska tycker jag är svårare). Mitt tips är indiskt tema med 4-5 olika små röror och nåt bröd till. Olika starka färger (i synnerhet om man lagar till barn) och var och en med olika typer av smak & konsistens; fastän grunden är typ linser, bönor, tomat, spenat, ris samt chutney, yoghurt & paneer (eller "grillost" som budget-alternativ).
Rikligt med olja eller smör (eller ghee om man ska vara fancygay) är viktigt också. Gärna så det blir en sån där simmig oljig yta ovanpå. Mums.
Lankesisk mat brukar vara jävligt god, fastän det bara är typ 5 klattar av olika vegetariska röror som man geggar ihop med papadam.