Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Många maträtter har anpassade varianter som är vegetariska, vilka exempel finns på maträtter som absolut inte fungerar att göra så med eller som antingen blir bättre eller sämre?
Köttbullar till exempel tycker jag de vegetariska alternativen för är hemska att försöka laga någon maträtt med. Det blir bara sämre.
Rätter med en mer komplex smakprofil där köttet inte spelar huvudrollen tycker jag ofta går lika bra eller bättre att göra vegetarisk. Mustiga långkok, som tex. biff bourguignon har jag gjort med rödbetor, puylinser och svamp med resultat som varit minst lika goda som den animaliska originalrätten. Stora delar av det indiska köket är skolboxexempel på god, varierad och avancerad mat där kött inte behövs. Asiatisk mat där smaken bärs av kraftig buljong, som tex phó, ramen eller sichuanesiska buljongrätter är också toppen. Även många sydeuropeiska grytor, risrätter och soppor tycker jag funkar minst lika bra utan kött (i de fall det ingår i ett grundrecept).
När det gäller svensk husman så kan jag tipsa om kroppkakor och pytt i panna väl lämpade rätter att laga vegetariska.
Citat:
Ursprungligen postat av
BiskopBrask
Men allt handlar förstås vad man har för etnicitet och är präglad av för slags matkultur.
Såg förresten en skola som serverade köttbullar med brun sås och potatis i en vegovariant - det var potatis och brun sås med falafel. Arma barn.
Varför skulle etnicitet i sig spela roll? Att ens smak präglas av den matkulturen man växer upp med och är van vid känns självklart, men om man tex. är adopterad eller delar genetiskt släktskap med sina föräldrar kan jag inte tänka mig spelar någon betydande roll för smaken (om vi bortser från sådant som genetiska skillnader i förmåga att bryta ned laktos, alkohol och liknande).
Jag har själv jobbat i skolkök och hört olika variationer av den där falafelhistorien flera gånger från olika håll. Den utspelar sig oftast på 90 eller tidigt 2000-tal och brukar berättas som exempel på hur dålig den anpassade kosten var fram till alldeles nyligen. Att något skolkök skulle göra så idag har jag svårt att tänka mig baserat på min erfarenhet av hur skolor nuförtiden jobbar med kost och dietära anpassningar. Den har kort sagt stark karaktär av en faktoid. Vet du vilken skola och när det gällde?