2026-09-02, 16:10
Medlem
r4ch3lhegartys avatar
Tacos!! Blir jättegott vegetariskt. Antingen med sojafärs eller stekta svarta bönor eller båda. Med kryddor såklart. Och hemgjord pico de gallo och vitlökssås och grönsaker så saknar i alla fall jag inte kött.
Citera
2026-09-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Många maträtter har anpassade varianter som är vegetariska, vilka exempel finns på maträtter som absolut inte fungerar att göra så med eller som antingen blir bättre eller sämre?

Köttbullar till exempel tycker jag de vegetariska alternativen för är hemska att försöka laga någon maträtt med. Det blir bara sämre.
Finns en vegetarisk canneloni som jag tycker bättre om än de med färs.
Tror det var "Ko-tungan" Jamie Olivers recept.
Citera
2026-09-02, 16:48
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Har du postat recept på den i någon tråd? Vill gärna testa

Jag har inte det och om sanningen ska fram så hänger den mest på två punkter - en riktigt bra vegoköttfärssås (långkokat svin till sås där man jobbar hårt med fonden mm) och en redig laddning bechamelsås och rejält med ost. Så det är en satans kaloribomb också vilket kanske förklarar varför den är uppskattad

Brukar köra mycket på att hårdsteka lök, rotgrönsaker och vitlök och använda öl (vilken som helst, Norrlands guld 3.5 i mitt fall) för att få upp fonden i botten av grytan innan vegofärsen ska i och ha i färsk persilja mot slutet mm... nu när man skriver ut det låter det fan inte så värst gott, men det slutar som riktigt gott i alla fall
Citera
2026-09-02, 17:02
Medlem
Det kanske inte är godare innan man vant sig men allt som görs på färs är enkelt o gott att göra vegetariskt. Sett till miljö, hälsa och etik så är det ett val som gör stor skillnad för mycket annat än smaken. Lite skönt med tanken att man inte äter nermalda ej önskvärda köttrester också.
Citera
2026-09-02, 17:24
Medlem
pn222jws avatar
Ovanligt många italienska maträtter går att göra goda utan kött - spaghettisåser, pizzor... sallader och risotto.
Citera
2026-09-02, 17:34
Medlem
biff wellington är klurig att göra vegetarisk... mm.
Citera
2026-09-02, 17:36
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumtvordeensnavn
Kålpudding! Mycket godare på quornfärs än köttfärs.

Fy fan det skulle jag aldrig äta, kålpudding ska ha riktigt köttfärs!
Citera
2026-09-02, 18:18
Medlem
Jag är allätare, men väljer protein med omsorg utifrån djurhållning, miljö och "smak-per-krona".

Kan helt ärligt säga att jag tycker att halloumi-stroganoff är sjukt mycket godare än den vanliga med falukorv.

Jag har dock hittills inte träffat på något vegetariskt alternativ till svensk sill i burk, oavsett inläggning/sås, som ens kommer i närheten av originalet.
Citera
2026-09-02, 18:23
Medlem
auto-fellatios avatar
Nån leverrätt måste ju garanterat bli bättre vegetariskt med tanke på att lever är oätbart.

Förutom leverpastej då som är gudomligt.

Finns vegburgare som är bättre än vanliga burgare. Dock finns ju även horribla vegburgare också.
Citera
2026-09-02, 18:47
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Lasagne blir bättre vegetariskt, hade ett ex som kunde göra en riktigt jävla god vegetariskt lasagne.

Jo, har också ett ex som gör vegetarisk lasagne som är mycket godare än den vanliga. Hennes är mer fast och matig. Nu har jag förvisso aldrig gillat vanlig lasagne.
Citera
2026-09-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Många maträtter har anpassade varianter som är vegetariska, vilka exempel finns på maträtter som absolut inte fungerar att göra så med eller som antingen blir bättre eller sämre?

Köttbullar till exempel tycker jag de vegetariska alternativen för är hemska att försöka laga någon maträtt med. Det blir bara sämre.

Gjorde en rätt på vegetariska köttbullar i vegansk gräddsås med ekologisk soja och lite annat i såsen med potatis chimichurri och tillbehör som lingonsylt och specal morotssallad

Blev inget kvar av köttbullarna och gästerna verkligen berömde det som otroligt gott.
Citera
2026-09-02, 19:02
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Gjorde en rätt på vegetariska köttbullar i vegansk gräddsås med ekologisk soja och lite annat i såsen med potatis chimichurri och tillbehör som lingonsylt och specal morotssallad

Blev inget kvar av köttbullarna och gästerna verkligen berömde det som otroligt gott.
De måste i så fall varit väldigt hungriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in