2026-09-03, 06:12
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Varför just pedofiler?
För att de är jordens avskum och hör hemma i närmsta lyktstolpe.

Är du pedofil själv eller?
Citera
2026-09-03, 07:04
Medlem
zBr9s avatar
Jag tycker att om våra styrande politiker har problem med vårt lands lagar så har dom all möjlighet att ändra på lagarna.

Ser mycket underligt ut med den här typen av känslostyrd internetaktivism från en person som tillhör den mycket lilla gruppen människor i vårt samhälle som faktiskt kan förändra samhället efter sin vilja.

Känns som att det mest handlar om meningslöst uppmärksamhetssökande än en vilja att faktiskt göra Sverige bättre här.

Feminint beteende av rang.
Citera
2026-09-03, 07:07
Medlem
Håller vi ens på med benådningar i Sverige och borde det inte vara kungen som sköter det isåfall?
Citera
2026-09-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
[/b]
Absolut! Mördare, gängkriminella, terrorister mm.
Varför vill du skydda såna svin?

Jag vill att Sverige följer EUs lagar. Jag vill inte ha folkdomstol, medborgargarde och skampåle, sådant hör medeltiden till. Inte svårare än så. Varför förespråkar du medeltiden?
Citera
2026-09-03, 07:50
Medlem
triptykens avatar
Tycker att Åkesson ska föreslå en lag istället... eftersom han sitter i regeringen så är han en av få som faktiskt kan med enkelhet föreslå just lagändringar.

Plus eftersom karln torskat på böter, kan inte SD donera litet av sin partikassa och betala böterna så är saken ur världen?

Och inte för att vara den som är den: men låter det inte udda att Åkesson vill stryka en snubbes straff, som han fick eftersom han inte tyckte man skulle kunna avtjäna sitt straff?
Citera
2026-09-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tycker att Åkesson ska föreslå en lag istället... eftersom han sitter i regeringen så är han en av få som faktiskt kan med enkelhet föreslå just lagändringar.

Plus eftersom karln torskat på böter, kan inte SD donera litet av sin partikassa och betala böterna så är saken ur världen?

Och inte för att vara den som är den: men låter det inte udda att Åkesson vill stryka en snubbes straff, som han fick eftersom han inte tyckte man skulle kunna avtjäna sitt straff?

Det blir ju lite pannkaka och vilda västen, om en av Sveriges största politiker till ett av Sveriges största partier tummar på regler av det här snittet och agerar enbart på känslor och inte accepterar rådande lagstiftning? Mig veterligen har Åkesson inte arbetat särskilt mycket omkring detta (lagändring) under de senaste fyra åren heller.

Ogillar man vissa lagar och regler, får man engagera sig på ett civiliserat vis, förslagsvis genom politiken eller rättsväsendet eller lämplig organisation och söka skapa opinion, om man nu verkligen vill åstadkomma förändring? Att skita i lagen och göra det Alfven gör är väldigt omoget, pubertalt och populistiskt och symptomatiskt för fölk som i huvudsak lever på swish å bidrag.

Partier bör så klart inte officiellt donera pengar till olagligheter, vilka signaler sänder det ut? Vill Åkesson donera pengar till ditten och datten pga känslomässigt engagemang, får han väl göra det i det tysta (privat) och kanske rent av anonymt? Men, någonting säger mig att han inte skulle göra det. De flesta begriper varför.
Senast redigerad av ballkulan 2026-09-03 kl. 08:35.
Citera
2026-09-03, 10:56
Medlem
Det står regeringen fritt att benåda vem som helst som är dömd.

"Regeringen får enligt regeringsformen, en av grundlagarna, genom nåd befria någon från en brottspåföljd eller mildra påföljden. Nåd är till för undantagssituationer (Cirka 0-5 beviljas per år på cirka 100 ansökningar)*. Det är regeringens sak att avgöra i varje enskilt fall om nåd ska beviljas eller inte. Det finns alltså ingen rätt till nåd."

"Skadestånd och rättegångskostnader som den dömde ska betala kan inte bli föremål för nåd. Detsamma gäller straffprocessuella tvångsmedel som till exempel häktning och reseförbud."

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rattsvasendet/nad-i-brottmal/

Det finns praxis sedan medeltiden och framåt att luta sig på. Vidare vem som helst kan söka nåd för en dömd person. Så Jimmy kan slänga i väg en nådeansökan när domen har vunnit laga kraft. Det ska sägas att nåd används sparsamt. Det närbesläktade abolition används dock ännu sparsammare än nåd.

Om man är sur på våra förtalslagar så ska man vara sur på våra förfäder vikingarna. Då hade Jonatan i stället fått en yxa huvudet för villkorlig dom. Det är faktiskt ganska många länder som begränsar absolut sanning som skydd för förtal, speciellt i den privata sfären. Och det är Internet som har strulat till det hela.

Viktigt att komma i håg som jag undrar om herr Jimmy tänker på. Nåd tar aldrig bort skulden. Jonatan kommer alltid vara skyldig, även om han skulle slippa straff genom nåd. Nu har ju Tidö ministrar varit lite gummiaktiga angående begreppet skuld, Ex Busch, så det är kanske inte så konstigt Jimmy kanske inte tänker på det.

*Ex den livstidsdömde iraniern fick nåd när Sverige bytte fångar med Iran
Citera
2026-09-03, 12:09
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
För att de är jordens avskum och hör hemma i närmsta lyktstolpe.

Är du pedofil själv eller?

Frågan var varför är de värre än mördare, våldtäktsmän eller ekonomiska brottslingar.

Är du inte läskunnig?
Citera
2026-09-03, 12:23
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Frågan var varför är de värre än mördare, våldtäktsmän eller ekonomiska brottslingar.

Är du inte läskunnig?
För att de förgriper sig på oskyldiga barn såklart! Är inte det rätt självklart?

I ett civiliserat samhälle hade vi avrättat dem.
Citera
2026-09-03, 13:14
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Det spelar ingen roll. Avtjänat? Sexualbrott mot barn och kvinnor ska följa GM livet ut. Hur gamla var brottslingarna vid tillfälle för brotten?
Så hur tänker du att dessa brottslingar, som avtjänat straffen som utdömts av våra domstolar, ska kunna hanteras i samhället om de ska fortsätta straffas efter att de avtjänat det utdömda straffet.

Jag förstår dina känslor, men du resonerar föga logiskt.

Jag tycker många brott är fruktansvärda, men din "lösning" betyder att vi som skattebetalare kommer få betala för dessa brottslingar så länge de lever och det ökar också sannolikt riskerna för att de begår nya brott då de inte längre har en möjlighet att "komma tillbaka".
Citera
2026-09-03, 13:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Jag vill att Sverige följer EUs lagar. Jag vill inte ha folkdomstol, medborgargarde och skampåle, sådant hör medeltiden till. Inte svårare än så. Varför förespråkar du medeltiden?
Vilket jävla dravel du kommer med! I de flesta EU-länder är det inte förtal att hänga ut någon om det man påstår är sant.
Ta reda på vad som gäller innan du öppnar käften din pedofilvurmare
Citera
2026-09-03, 14:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan

Det är medeltid att du skall ha rätt att utöva våld mot andra för att tysta dem, för att du vill dölja att du är pedofil. Observera att jag inte menar att du är pedofil, utan jag sätter dig som exempel i deras ställe som de här fallen gäller, så du skall se vad det gäller.

Folkdomstol, medborgargarden och skampåle skall vi inte ha, men vi skall ha yttrandefrihet och rätt att granska och diskutera domar i domstolarna fritt. Det är ingen av de saker du räknar upp att ha dessa självklara rättigheter att fritt diskutera någons brottslighet.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-09-03 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in