2026-09-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Dom är ju redan infångade och dömda. Vilket hjältedåd utförde han?
Journalistik och info.
Citera
2026-09-02, 19:25
Medlem
Den här stollen bröt mot gällande lagar och då blir man straffad.

Man får helt enkelt inte avslöja pedofiler och våldtäktsmän - och man får definitivt inte berätta var de bor och vad de heter etc.

Det är en rimlig dom. Skoj att se honom gnälla i tv att han tvingas betala skadestånd...Jamen bryt då inte mot lagen idiot!!

Vad pappskallen skulle ha gjort istället är att ändra Sveriges rikes lagar inifrån med politiska metoder.

Vi kan inte ha en massa privat poliser som tror sig ha rätt. Är det anarki vi vill ha?
Citera
2026-09-02, 19:27
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Den mannen, Jonathan, är en hjälte!!!
Han borde få pris för sitt arbete.

Du borde skickas åt helvete för bristande vandel då du inte respekterar rådande lagar.
Citera
2026-09-02, 19:37
Medlem
Han bröt mot lagen som den ser ut nu. Att hans döms är därmed inte konstigt.

Däremot bör lagen ändras, att vidarebefordra sanna uppgifter borde inte kunna vara förtal så som det är i lagen nu.

I vissa fall skulle det kunna vara trakasserier möjligen, om man förföljer någon med uppgifter om brott där de har avtjänat straffet. Men det är absurt att det kan bli förtal när det är sant.
Citera
2026-09-02, 19:38
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Sonat? När det gäller aktuell brottslighet mot kvinnor och barn så blir det inte tal om försoning. De offren är att betrakta som extra sköra.
Hade de eller hade de inte dömts för, och avtjänat, straffen?
Citera
2026-09-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hade de eller hade de inte dömts för, och avtjänat, straffen?
Det spelar ingen roll. Avtjänat? Sexualbrott mot barn och kvinnor ska följa GM livet ut. Hur gamla var brottslingarna vid tillfälle för brotten?
Citera
2026-09-02, 19:49
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll. Avtjänat? Sexualbrott mot barn och kvinnor ska följa GM livet ut. Hur gamla var brottslingarna vid tillfälle för brotten?

Gäller det även de flickor och pojkar i tonåren som idag stämplas som barn-våldtäktsmän för de hade samtyckande sex med någon som var ett eller ett par år yngre?

”En tredjedel av alla som åtalas för våldtäkt mot barn själva är under 18 år.
• Den vanligaste gärningsåldern för någon som åtalas för våldtäkt mot barn är 15 år. Den näst vanligaste är 16 år.
• När den som åtalas för våldtäkt mot barn är 15 år så är målsäganden vanligtvis 14 eller 13 år.”

https://kvartal.se/jennystrindlov/artiklar/de-laser-bara-valdtakt-mot-barn-och-sen-ar-man-domd/cG9zdDo3NzI4MQ
Citera
2026-09-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av connyronny8
Gäller det även de flickor och pojkar i tonåren som idag stämplas som barn-våldtäktsmän för de hade samtyckande sex med någon som var ett eller ett par år yngre?

”En tredjedel av alla som åtalas för våldtäkt mot barn själva är under 18 år.
• Den vanligaste gärningsåldern för någon som åtalas för våldtäkt mot barn är 15 år. Den näst vanligaste är 16 år.
• När den som åtalas för våldtäkt mot barn är 15 år så är målsäganden vanligtvis 14 eller 13 år.”

https://kvartal.se/jennystrindlov/artiklar/de-laser-bara-valdtakt-mot-barn-och-sen-ar-man-domd/cG9zdDo3NzI4MQ
Jag tycker man kan sätta en ålder på 18 år. Är du 18 eller äldre så ska du registreras som sexbrottsling om du våldtagit ett barn eller en kvinna. Hur gamla var brottslingarna i detta fallet som tråden pratar om?
Citera
2026-09-02, 20:24
Medlem
Turphiees avatar
Kan någon med juridisk kunskap hjälpa mig förstå detta?

Domen bygger på att uppgifterna "spridits till en stor och obestämd krets människor".

En dom är en offentlig handling, och skall på begäran lämnas ut till den som frågar efter den. I teorin kan det bli en "stor och obestämd krets människor".

Vad är skillnaden juridiskt om man söker sin information hos tingsrätten eller på Internet?

Låt säga att 100.000 tagit del av informationen på internet och 120.000 väljer att begära ut den från tings / hovrätt.
Ska rätten då döma sig själv för förtal som har spridit information till en "stor och obestämd krets människor"?

Jag kan inte för mitt liv begripa skillnaden. Snälla hjälp mig förstå.
Citera
2026-09-02, 20:24
Medlem
Citat:
Jag tycker man kan sätta en ålder på 18 år. Är du 18 eller äldre så ska du registreras som sexbrottsling om du våldtagit ett barn eller en kvinna. Hur gamla var brottslingarna i detta fallet som tråden pratar om?

USA kör 18 år - ungdoms register och vuxen register får inte samköras juridiskt -
Citera
2026-09-02, 20:48
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukterna
Jimmie Åkesson är för att man daltar med vissa brottslingar.

Jag kräver att regeringen benådar Jonathan Alfvén och andra personer som varnat för farliga pedofiler som har förgripit sig på barn. Just i det här fallet har vi politiker möjligheten att agera snabbt för att skydda barnen och för att ge Jonathan rättvisa. Jag kräver att vi gör det.
Mina tankar är idag med Jonathan och hans familj. Vinner SD och tidöpartierna valet ska jag lyfta detta på vårt första regeringssammanträde. Vinner det blågula laget valet kan vi ge upprättelse till Jonathan Alfvén.

https://www.facebook.com/jimmieakesson/posts/pfbid02oH1edX5MNxxwrHBhYePwnoLY8mfAYh57xji4JsdXBKf xSAgNBn3Qv654TzH6Agsrl

Vad tycker ni? Ska man benåda såna som med uppsåt begår brott?
Ytterligare ett bevis för att Åkesson anser att hatretorik är en del av den svenska kulturen och att man skapar ett välmående samhälle om den får gro obehindrat.
Citera
2026-09-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Kan någon med juridisk kunskap hjälpa mig förstå detta?

Domen bygger på att uppgifterna "spridits till en stor och obestämd krets människor".

En dom är en offentlig handling, och skall på begäran lämnas ut till den som frågar efter den. I teorin kan det bli en "stor och obestämd krets människor".

Vad är skillnaden juridiskt om man söker sin information hos tingsrätten eller på Internet?

Låt säga att 100.000 tagit del av informationen på internet och 120.000 väljer att begära ut den från tings / hovrätt.
Ska rätten då döma sig själv för förtal som har spridit information till en "stor och obestämd krets människor"?

Jag kan inte för mitt liv begripa skillnaden. Snälla hjälp mig förstå.
Förtal innebär att man sprider uppgifter om någon i syfte att göra livet surt för personen. Det är skillnaden.

Domstolen förhåller sig neutral och lämnar ut alla typer av domar oavsett vad det handlar om, för syftet att domarna ska kunna granskas och på så sätt stärka rättssäkerheten i samhället.

Alfvén, däremot, sprider domar av personer han inte tål i syfte att straffa dem ytterligare. Att aktivt arbeta för att förstöra människors liv på det sättet är det som gör hans handlingar olagliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in