Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Kan någon med juridisk kunskap hjälpa mig förstå detta?
Domen bygger på att uppgifterna "spridits till en stor och obestämd krets människor".
En dom är en offentlig handling, och skall på begäran lämnas ut till den som frågar efter den. I teorin kan det bli en "stor och obestämd krets människor".
Vad är skillnaden juridiskt om man söker sin information hos tingsrätten eller på Internet?
Låt säga att 100.000 tagit del av informationen på internet och 120.000 väljer att begära ut den från tings / hovrätt.
Ska rätten då döma sig själv för förtal som har spridit information till en "stor och obestämd krets människor"?
Jag kan inte för mitt liv begripa skillnaden. Snälla hjälp mig förstå.
Förtal innebär att man sprider uppgifter om någon i syfte att göra livet surt för personen. Det är skillnaden.
Domstolen förhåller sig neutral och lämnar ut alla typer av domar oavsett vad det handlar om, för syftet att domarna ska kunna granskas och på så sätt stärka rättssäkerheten i samhället.
Alfvén, däremot, sprider domar av personer han inte tål i syfte att straffa dem ytterligare. Att aktivt arbeta för att förstöra människors liv på det sättet är det som gör hans handlingar olagliga.