2026-09-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Nu har ju Åkesson gått in i väggen läste jag, tar en paus fram tills November preliminärt, eller om det var så att han höll på o gå in i väggen och kände av det innan. Det betyder att det nog är Henrik vinge som tar över rodret i debatterna, det gör inget för mig, jag har förtroende för honom.

Han är väldigt sympatisk, lugn och vältalig. Trevlig helt enkelt.

Ett krux kan vara kom jag på att är det inte så att riksdagen, även en stor del av Magdalenas sida måste rösta igenom och tolerera en ny statsminister också? En SD statsminister kommer aldrig tolereras. Jag vet inte hur det är med den saken, hur många procent av riksdagen som behöver säga ja. Jag är rätt bombis på att det är mer än hälften!

Så jag tror inte ens det är möjligt att en SD statsminister kommer att kunna finnas under överskådlig framtid p.g.a. av riksdagens regler. Det är en bra säkerhetsventil men det gör också att den kan användas på ett bakvänt sätt när kulturmarxister och demagoger försöker "markera" över saker som inte existerar.

Angående de där konstiga delarna på nätet, liksom hatforumen, kanalerna eller vad det kan va. Definitivt viktigt att man stoppar dessa om det är så att det bara blir en ekokammare av hat och skit.

Frågan är vad gränsen går, en gräns jag kan tänka mig är direkta kvinnohatsgrupper, eller sadistiska nätverk som den där 731 eller vad det hette, eller grupper som fokuserar på rashat osv. eller annan politiskt eller religiös extremism.

Det är ju inte super många av befolkningen som gör detta, större är delen som bara är rent korkade och sedan sätter sig på forum och tycker saker. De är utstötta eller bara rent av dumma och kommer aldrig märka hur folk reagerar på dom genom livet eller göra en ändring. Dom finns ju men de utför ju inget brott förutom att vara dumma i huvudet och onödiga gällande en diskussion om vad som helst faktiskt.

Som sagt inget problem, mer än att det har förstört internet eller framförallt forum.

En annan viktigt grej är desinformation på Youtube, "fakta" kanaler som utbildar folk helt jävla fel om massa saker bara för att göra en kanal och få views. Det där är extremt samhällsskadligt och idiotiskt äckligt beteende som borde på något sätt lagstiftas emot om det går.

Kanske man kan ta hjälp av en extremt utvecklad AI som kan lägga ihop all info på internet och sedan göra en bedömning, avlyssning och tolkning på berättar rösten och sedan bedöma om det blivit något fel innan Youtubern laddar upp avsnittet på sin kanal, som t.ex. kan beröra historia, politik, militärhistoria, arkeologi, ideologi osv. eller vad det nu än är för faktakanal.

Vart har du läst att Åkesson gått in i väggen och tar time out? Låter inte särskilt troligt, han är väl snarare piggare än på länge. Han gick dock in i väggen 2014, och Mattias Karlsson blev vikarie.

Ja, vi har negativ parlamentarism i Sverige. Talmannen har möte med partier i det vinnande blocket, han utser efterpå en statsministerkandidat som riksdagen sedan får rösta på, krävs 175 mandat för att få igenom kandidaten. SD och Åkesson är ju inte den typ av paria längre, som de var före 2022 exempelvis. Men visst kommer många sannolikt att rösta emot talmannens (eventuella) förslag om Åkesson som statsminister. Mycket beror ju även på hur många procent SD får 2030.

Många partier och ledamöter anser ju så klart (mellan skål och vägg) att SD och Åkesson har rätt kring mycket, men säger någonting annat officiellt. Vi får heller inte glömma att JÅ är den mest erfarne politikern idag, även oerhört populär bland väljare och medborgare, JÅ är väl tveklöst den partiledare som de senaste åren fått mest beröm av politiska experter, osv. Ingen partiledare är ju i närheten av hans skills i debatter, han är ju en strateg av rang. Vi får nog gå tillbaka till Göran Persson och Carl Bildt för att hitta en lika slipade och sansad politiker.

Jag tror att det blir omöjligt på sikt, att inte ge honom statsministerposten, så länge han är med i politiken. Och med tanke på hur Sverige ser ut, lär partiet fortsätta att växa, lägger man till Socialdemokraternas haveri kring politik, ideologi, storhetsvansinne och dåliga partiledare, lär SD gå om S, kanske inte 2030, men garanterat till 2034 om JÅ är kvar och Sverige befinner sig på samma plats kring migration, integration, utanförskapsområden, brott, höga kostnader för nya svenskar, osv

Nu är ju detta off topic för tråden skall sägas. Vill du fortsätta diskutera trådens huvudsakliga ämne, är jag gärna med framledes, annars har jag nog sagt det jag vill säga kring pågående konversation. Du ska ha tack för bytet av bokstäver. Trevlig kväll.
Senast redigerad av ballkulan 2026-09-05 kl. 19:51.
Citera
2026-09-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Vart har du läst att Åkesson gått in i väggen och tar time out? Låter inte särskilt troligt, han är väl snarare piggare än på länge. Han gick dock in i väggen 2014, och Mattias Karlsson blev vikarie.

Ja, vi har negativ parlamentarism i Sverige. Talmannen har möte med partier i det vinnande blocket, han utser efterpå en statsministerkandidat som riksdagen sedan får rösta på, krävs 175 mandat för att få igenom kandidaten. SD och Åkesson är ju inte den typ av paria längre, som de var före 2022 exempelvis. Men visst kommer många sannolikt att rösta emot talmannens (eventuella) förslag om Åkesson som statsminister. Mycket beror ju även på hur många procent SD får 2030.

Många partier och ledamöter anser ju så klart (mellan skål och vägg) att SD och Åkesson har rätt kring mycket, men säger någonting annat officiellt. Vi får heller inte glömma att JÅ är den mest erfarne politikern idag, även oerhört populär bland väljare och medborgare, JÅ är väl tveklöst den partiledare som de senaste åren fått mest beröm av politiska experter, osv. Ingen partiledare är ju i närheten av hans skills i debatter, han är ju en strateg av rang. Vi får nog gå tillbaka till Göran Persson och Carl Bildt för att hitta en lika slipade och sansad politiker.

Jag tror att det blir omöjligt på sikt, att inte ge honom statsministerposten, så länge han är med i politiken. Och med tanke på hur Sverige ser ut, lär partiet fortsätta att växa, lägger man till Socialdemokraternas haveri kring politik, ideologi, storhetsvansinne och dåliga partiledare, lär SD gå om S, kanske inte 2030, men garanterat till 2034 om JÅ är kvar och Sverige befinner sig på samma plats kring migration, integration, utanförskapsområden, brott, höga kostnader för nya svenskar, osv

Nu är ju detta off topic för tråden skall sägas. Vill du fortsätta diskutera trådens huvudsakliga ämne, är jag gärna med framledes, annars har jag nog sagt det jag vill säga kring pågående konversation. Du ska ha tack för bytet av bokstäver. Trevlig kväll.

Jag tolkade att det var nu han hade gjort det. Men Birgitta Ohlsson kanske menade under 2014.

https://omni.se/ohlsson-hyllar-akesson-var-bra-att-han-var-oppen/a/0pqXyG

175 mandat alltså? Trodde det var mer, men det är ju väldigt bra nyheter. Men kanske inte alla som röstar för han på Tidösidan heller. De blir kanske nån % större än Moderaterna. Kan bli knivigt, i alla rättvisa borde det bli han som blir statsminister. Han avstod förra gången trots valresultatet, men hade inte blivit accepterad ändå.

Det är bara rätt att hans namn dyker upp som en tänkbar kandidat precis lika mycket som Ulf Kristersson. Personligen tjänade ju Sverige på att Ulf satt först för då fick ju SD igenom i princip allt av deras partiprogram.

Ja, tack detsamma för samtalet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in