Citat:
Ursprungligen postat av
bema56
Menar du att jag har fel gällande förtalslagar inom EU där det i många länder inte är förtal att hänga ut någon om det man påstår är sant? I så fall får du gärna backa upp det med trovärdiga bevis.
"Övriga EU-länder har inte samma förtalslagar som Sverige. Även om alla EU-medlemsstater måste förhålla sig till Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna (EKMR) och dess skydd för yttrandefrihet och privatliv, är förtalslagstiftningen inte harmoniserad inom EU.
Varje land bestämmer över sina egna lagar på detta område, vilket skapar stora skillnader i hur brottet definieras, hur rättsprocessen ser ut och vilka straff som utgår.
De tre största skillnaderna mellan Sverige och många andra EU-länder är:
1. Sanningshalten (Den största skillnaden)I Sverige: Sanningen är inte automatiskt ansvarsbefriande. Det betyder att du kan dömas för förtal i Sverige även om det du säger är helt sant . Avgörande är om det var försvarligt att lämna uppgiften. Syftet med den svenska lagen är att skydda individen från att få sin heder och sitt rykte förstört.I andra EU-länder:
I många andra länder (samt i anglosaxisk rätt som i USA och Storbritannien) är sanningen ett absolut försvar . Om en uppgift är sann, kan det per definition inte räknas som förtal."
Gällande mitt yttrande kring EU-lag, var jag i tanken kvar i debatten kring GDPR, således inte "förtal", så det blev fel.
Givetvis har länder inom EU vissa skillnader omkring syn på förtal, konstigt vore annars, om än länderna sitter under EUs paraply. Inga konstigheter.
Smaken är som baken, för väldigt många av oss är de anglosaxiska länderna inga föredömen, framförallt inte USA, av flertalet skäl.
Yttrandefrihet och förtal går nödvändigtvis inte alltid hand i hand? Givetvis finns det gränser för yttrandefriheten, det vet alla, det begriper rent av de flesta över fem år. Man kan/får/bör inte säga vad an vill till vem man vill, det ingår i vanligt hyfs, de flesta människor är väluppfostrade och begriper skillnaderna. Givetvis kan och får man diskutera enskilda brott och straff, ha åsikter. Har man väldigt starka åsikter och blir emotionellt påverkad, bör man förslagsvis engagera sig politiskt för att göra skillnad, bryta ny mark, alternativt engagera sig i intresseorganisationer eller gå den långa vägen och försöka påverka rättsväsendet.
Att hänga ut dömda brottslingar digitalt (skampåle) men bild, namn, adress, personnummer, osv är för de allra flesta civiliserade människor inte okej, oavsett brott, och faller uppenbarligen under "förtal". Anledningarna antar jag att du begriper. Att jaga dessa IRL eller digitalt i preventivt syfte är en variant på lågbegåvat medborgargarde. Givetvis har vissa goda intentioner, somliga har mer dunkla motiv. Jag antar att du vet vad och vilka jag talar om.