Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Moraliskt eller juridiskt? Juridiskt är tolkningen rätt ja, eftersom det finns prejudikat på att lagen kräver att mannen ska ha haft skäl att ana att tjejen var underårig, för att man ska kunna dömas enbart på det faktum att tjejen var för ung.
(När jag bodde i Sverige kände jag inte till detta så jag kollade ID på alla som låg nära gränsen, för att säkerställa att åldern de hade uppgett faktiskt var den sanna)
Nja, du får nog fundera lite på det där med juridiken. Så här skriver den enda juristen i tingsrätten:
"R*bert Sii* A*tere borde dock ha insett att det fanns en risk att målsäganden var under 15 år. Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån hennes utseende och hennes sätt att tala och agera. Att målsäganden haft örhängen och piercing förändrar inte den bedömningen. Ro*ert *iik Aut*re har också, trots att han 24 år gammal, av någon anledning valt att umgås i en krets av mycket unga personer – där han exempelvis valt att umgås med Elli*t Bl*xt och Alv*n Fl*rén som båda endast är 16 år gamla. Ro*ert Si*k Au*ere har också valt att vistas vid APC, där det säkert kan finnas fler personer i hans ålder, men där den huvudsakliga kategorin av personer består av tonåringar som åker A traktor. R*bert Sii* Aute*e borde helt klart ha insett att det fanns stor risk att det fanns unga tjejer vid APC som inte var 15 år.
Dessa omständigheter gör sammantaget att R*bert *iik *utere borde ha kontrollerat målsägandens ålder innan han valde att ha sex med henne. Detta hade lätt kunnat göras genom att be henne visa legitimation eller liknande och skulle ha kunnat förhindra att nu aktuell händelse behövt inträffa. Det är också ett rimligt krav att ställa på en 24-årig vuxen man som av någon anledning väljer att umgås med tonåringar.
Att målsäganden sett äldre ut än de 16-åriga killarna i sällskapet förändrar inte den bedömningen, eftersom tjejer i den åldern oftast har utvecklats mer än killar i samma ålder – något som den 24-åriga Robe*t S*ik Au*ere borde ha varit fullt medveten om. Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen. Detta eftersom den uppgiften i sig snarare borde ha fått Rober* Si*k Au*ere att vara mer aktsam om henne, då det kunde finnas risk att han hade att göra med en skör person med ett dåligt mående eller ett självskadebeteende.
*obert S*ik Aut*re borde enligt min uppfattning ha insett att den fanns en risk att målsäganden var för ung och borde ha säkerställt att hon haft en sådan ålder att hon kunnat samtycka till samlag. När han inte gjort så har han varit oaktsam och kan därför dömas för gärningen."