2026-09-07, 23:06
Medlem
kaktjuvens avatar
Enligt vems definition ser hon äldre ut?
Nån pervers domare eller nämndeman eller tonårings bedömning?
Är detta nya praxis för pedofiler att kunna påstå att dem såg äldre ut? Eller ska sminka och klä sig i mormors galoscher?
Citera
2026-09-08, 01:22
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/13-arig-flicka-sag-aldre-ut-man-i-dalarna-frias-fran-barnvaldtakt

Rätt att fria honom? Jag är tveksam.

Moraliskt eller juridiskt? Juridiskt är tolkningen rätt ja, eftersom det finns prejudikat på att lagen kräver att mannen ska ha haft skäl att ana att tjejen var underårig, för att man ska kunna dömas enbart på det faktum att tjejen var för ung.
(När jag bodde i Sverige kände jag inte till detta så jag kollade ID på alla som låg nära gränsen, för att säkerställa att åldern de hade uppgett faktiskt var den sanna)
Citera
2026-09-08, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Här blir det lite klurigt, eftersom vi inte vet hur flickan ser ut, mer än att hon tydligen ser ut att vara betydligt äldre än 13 år. Jag minns från min egen ungdomstid hur flickor med hjälp av smink och klädsel utan problem kom in på barer och diskon med 18-årsgräns, när de själva bara var 13-14 år gamla. Så vilka krav bör ställas på en sexpartner? Skall man begära legitimation om man inte med säkerhet kan säga att flickan är minst 30 år gammal? Och hjälper ens det? Jag minns även flera flickor från ungdomstiden som hade falska leg. Låt säga att den här mannen hade bett flickan om legitimation och hon hade visat upp ett falskt leg. som visar att hon fyllt 18. Borde han ändå dömas som skyldig då?
Om det hade skett hade han inte behövt oroa sig för hovrätten är min åsikt. Då hade han ju gjort det som lagmannen anser att han borde gjort.
Citera
2026-09-08, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Enligt vems definition ser hon äldre ut?
Nån pervers domare eller nämndeman eller tonårings bedömning?
Är detta nya praxis för pedofiler att kunna påstå att dem såg äldre ut? Eller ska sminka och klä sig i mormors galoscher?
Det framgår rätt klart om du läser domen, varför man köpte den åtalades påståenden om att hon såg betydligt äldre ut än hon var. En trettonåring är sedan inte byxmyndig men det är inte så att de som tänder på trettonåringar är pedofiler. Pedofili innebär att man tänder på icke könsmogna barn. Till sist, lär dig sätta ihop begripliga meningar samt att skilja på de och dem.
Citera
2026-09-08, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Moraliskt eller juridiskt? Juridiskt är tolkningen rätt ja, eftersom det finns prejudikat på att lagen kräver att mannen ska ha haft skäl att ana att tjejen var underårig, för att man ska kunna dömas enbart på det faktum att tjejen var för ung.
(När jag bodde i Sverige kände jag inte till detta så jag kollade ID på alla som låg nära gränsen, för att säkerställa att åldern de hade uppgett faktiskt var den sanna)
Nja, du får nog fundera lite på det där med juridiken. Så här skriver den enda juristen i tingsrätten:

"R*bert Sii* A*tere borde dock ha insett att det fanns en risk att målsäganden var under 15 år. Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån hennes utseende och hennes sätt att tala och agera. Att målsäganden haft örhängen och piercing förändrar inte den bedömningen. Ro*ert *iik Aut*re har också, trots att han 24 år gammal, av någon anledning valt att umgås i en krets av mycket unga personer – där han exempelvis valt att umgås med Elli*t Bl*xt och Alv*n Fl*rén som båda endast är 16 år gamla. Ro*ert Si*k Au*ere har också valt att vistas vid APC, där det säkert kan finnas fler personer i hans ålder, men där den huvudsakliga kategorin av personer består av tonåringar som åker A traktor. R*bert Sii* Aute*e borde helt klart ha insett att det fanns stor risk att det fanns unga tjejer vid APC som inte var 15 år.

Dessa omständigheter gör sammantaget att R*bert *iik *utere borde ha kontrollerat målsägandens ålder innan han valde att ha sex med henne. Detta hade lätt kunnat göras genom att be henne visa legitimation eller liknande och skulle ha kunnat förhindra att nu aktuell händelse behövt inträffa. Det är också ett rimligt krav att ställa på en 24-årig vuxen man som av någon anledning väljer att umgås med tonåringar.

Att målsäganden sett äldre ut än de 16-åriga killarna i sällskapet förändrar inte den bedömningen, eftersom tjejer i den åldern oftast har utvecklats mer än killar i samma ålder – något som den 24-åriga Robe*t S*ik Au*ere borde ha varit fullt medveten om. Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen. Detta eftersom den uppgiften i sig snarare borde ha fått Rober* Si*k Au*ere att vara mer aktsam om henne, då det kunde finnas risk att han hade att göra med en skör person med ett dåligt mående eller ett självskadebeteende.

*obert S*ik Aut*re borde enligt min uppfattning ha insett att den fanns en risk att målsäganden var för ung och borde ha säkerställt att hon haft en sådan ålder att hon kunnat samtycka till samlag. När han inte gjort så har han varit oaktsam och kan därför dömas för gärningen."
Citera
2026-09-08, 08:33
Medlem
Bara det faktum att han väljer att hänga med eparaggare trots att han är 24år borde räcka för att bli inspärrad.
Den här killen kommer onekligen fortsätta ränna efter småbrudar.
Citera
2026-09-08, 12:18
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är ett barn vi snackar om här som en vuxen man bjudit på sprit och haft sex med.

Och ni snackar om trovärdighet.

Ja vad fan med den retoriken så gör aldrig en människa inom barncancerfonden något fel för den verkar för ett gott ändamål..?

Ett barn lär sig väldigt tidigt att säga saker som gynnar dennes intresse.

Är väl bra för ett rättsäkert samhälle att vi åtminstone kan ställa frågor till alla inblandade i ett brottsmål.
Citera
2026-09-08, 12:25
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det var inte flickan som sa det. Det var den ena av MGMs 16 åriga kompisar som sa att han hört det.

Juristen skriver.

Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen.

Men pratat om kanske bara betyder att hon bemötte det hans kompisar påstod? Men då var det även dom som sa det om p-stav för att bre på ytterligare?
Citera
2026-09-08, 12:28
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Både juridiskt och moraliskt fel att fria honom.

Han, en vuxen man, trodde att hon var 14 år. Han hällde dessutom i henne alkohol och toppar med att ha sex med flickan.

Det är solklart våldtäkt mot barn. Flickan var i en dubbelt utsatt situation eftersom hon dessutom var berusad.
Citera
2026-09-08, 12:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nja, du får nog fundera lite på det där med juridiken. Så här skriver den enda juristen i tingsrätten:

"R*bert Sii* A*tere borde dock ha insett att det fanns en risk att målsäganden var under 15 år. Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån hennes utseende och hennes sätt att tala och agera. Att målsäganden haft örhängen och piercing förändrar inte den bedömningen. Ro*ert *iik Aut*re har också, trots att han 24 år gammal, av någon anledning valt att umgås i en krets av mycket unga personer – där han exempelvis valt att umgås med Elli*t Bl*xt och Alv*n Fl*rén som båda endast är 16 år gamla. Ro*ert Si*k Au*ere har också valt att vistas vid APC, där det säkert kan finnas fler personer i hans ålder, men där den huvudsakliga kategorin av personer består av tonåringar som åker A traktor. R*bert Sii* Aute*e borde helt klart ha insett att det fanns stor risk att det fanns unga tjejer vid APC som inte var 15 år.

Dessa omständigheter gör sammantaget att R*bert *iik *utere borde ha kontrollerat målsägandens ålder innan han valde att ha sex med henne. Detta hade lätt kunnat göras genom att be henne visa legitimation eller liknande och skulle ha kunnat förhindra att nu aktuell händelse behövt inträffa. Det är också ett rimligt krav att ställa på en 24-årig vuxen man som av någon anledning väljer att umgås med tonåringar.

Att målsäganden sett äldre ut än de 16-åriga killarna i sällskapet förändrar inte den bedömningen, eftersom tjejer i den åldern oftast har utvecklats mer än killar i samma ålder – något som den 24-åriga Robe*t S*ik Au*ere borde ha varit fullt medveten om. Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen. Detta eftersom den uppgiften i sig snarare borde ha fått Rober* Si*k Au*ere att vara mer aktsam om henne, då det kunde finnas risk att han hade att göra med en skör person med ett dåligt mående eller ett självskadebeteende.

*obert S*ik Aut*re borde enligt min uppfattning ha insett att den fanns en risk att målsäganden var för ung och borde ha säkerställt att hon haft en sådan ålder att hon kunnat samtycka till samlag. När han inte gjort så har han varit oaktsam och kan därför dömas för gärningen."
Ändå har det framkommit att han ska ha trott att hon var 14 som hon har påstått.

Är det en trådsanning bara?
Citera
2026-09-08, 14:22
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Hur vet du att barnet samtyckte?
Det står i domen.
Citera
2026-09-08, 14:32
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarvligatjejen
Det är bara pedofiler som påstår att unga tonåringar ser vuxna ut. Varenda knotte under 16 ser man tydligt på att de är barn. Aldrig har jag sett en 13 åring som inte ser ut 13.
Är du dum på riktigt?
Pedofiler är inte intresserade av unga tonåringar som ser vuxna ut. De är intresserade av barn som ser ut som barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in