Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Du menar alltså att om en 13-åring säger "detta har hänt" så ska man tro henne även om det inte går ihop hela vägen?
Sedan får du nog rikta din indignation åt rätt håll. Dvs inte åt folk som spekulerar i varför killen inte:
1. Åtalades för våldtäkt av barn efter att ett barn sagt att hon blivit våldtagen.
2. Inte åtalades för langning efter att en 13-åring (och ev andra minderåriga) druckit sprit hemma hos honom.
Är det helt galet att detta inte gjorts så är det väl i första hand åklagaren du ska vara sur på och undra vad fan hen håller på med.
För egen del kan jag mycket väl tänka mig att samlaget med mannen var helt frivilligt och att hon inte var särskilt full när de hade sex. Samt att han inte tillhandahållit alkoholen som hon sedan drack sig redlös på. Och isf återstår då "bara" det han åtalades för, dvs att åklagaren ansåg att han borde försäkrat sig om att hon var 15 fyllda och eftersom han inte gjorde detta, bör dömas för brott. Och så tror jag även det kommer att bli till slut med tanke på att den ende juristen i tingsrätten ansåg att han skulle ha fällts för brott.
Här blir det lite klurigt, eftersom vi inte vet hur flickan ser ut, mer än att hon tydligen ser ut att vara betydligt äldre än 13 år. Jag minns från min egen ungdomstid hur flickor med hjälp av smink och klädsel utan problem kom in på barer och diskon med 18-årsgräns, när de själva bara var 13-14 år gamla. Så vilka krav bör ställas på en sexpartner? Skall man begära legitimation om man inte med säkerhet kan säga att flickan är minst 30 år gammal? Och hjälper ens det? Jag minns även flera flickor från ungdomstiden som hade falska leg. Låt säga att den här mannen hade bett flickan om legitimation och hon hade visat upp ett falskt leg. som visar att hon fyllt 18. Borde han ändå dömas som skyldig då?