2026-09-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Varför har vi ens tingsrätt? Helt jävla meningslöst

Utveckla? :-)
Citera
2026-09-07, 16:28
Medlem
cookieboys avatar
Skulle hängt upp honom i bollarna istället.
Citera
2026-09-07, 17:42
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Utveckla? :-)

Upplever att det finns en hel del domar som faller i tingsrätten där beslut verkar fattas på ren magkänsla, nästan amatörmässigt.
Citera
2026-09-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Upplever att det finns en hel del domar som faller i tingsrätten där beslut verkar fattas på ren magkänsla, nästan amatörmässigt.

Nej, så illa är det inte. Dessutom är ju 9 av 10 tingsrättsdomar eniga domar.
Citera
2026-09-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det var ju precis det jag sa? Jag anmärkte ju på din skrivning: "Nej, det behövs inte finnas uppsåt för att begå en brottslig handling. Det kan röra sig om oaktsamhet, grov oaktsamhet eller likgiltighetsuppsåt".

I övrigt förklarar du likgiltighetsuppsåt på ett bra sätt. Skall man gå ännu djupare in på det så säger praxis vid likgiltighetsuppsåt att personen måste ha varit likgiltig DÄR och DÅ i den givna situationen. Det räcker alltså inte med att man generellt är likgiltig inför någonting, att man i ett tidigare stadie varit likgiltig eller att man varit likgiltig i liknande situationer tidigare.

Vidare så prövas likgiltighetsuppsåt i två steg, där man måste kunna svara ja på bägge för att det skall anses ha förelegat likgiltighetsuppsåt. Enligt:
1. Har personen varit medveten om risken för effekten?
(Har personen varit detta går man vidare till nästa steg...)
2. Har personen varit likgiltig inför effekten?

Bra tillägg. Förhoppningsvis kommer några att ta till sig och förstå att det inte alltid krävs uppsåt för att en gärning skall vars brottslig.
Citera
2026-09-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag tänker att hon kanske inte tänker. :-)

Antingen så sa hon faktiskt hur gammal hon var till honom och sa då 14 för att hon tycker att hon är det, typ att hon ska fylla 14 samma år.

Om hon ljuger och aldrig har sagt något om sin ålder så är det ofattbart dumt att inte då säga att hon sagt precis hur gammal hon är, eller att hon sagt "jag är inte 15".

En 13-åring som dricker sig redlös och påstår (sant eller ej) att hon haft sex med 24 personer (tror jag hade sex med nr 24 efter att jag fyllt 40) känns som någon som inte mår helt bra. Och detta kanske speglar sig i förhören med henne. Kanske har hon haft med polis/soc att göra förut och är känd som strulig och opålitlig. Om så är fallet är det ju än mer trist att 24-åringen inte är den vuxne i rummet och ger fan i att ha sex med henne medan det sitter 2 st 16-åringar och lyssnar (tittar?). Kanske är det som domaren skriver om missbruk, förklaringen till mannens både udda umgänge och dåliga omdöme.

F ö tror jag som många andra att han kommer fällas i nästa instans.

Det var inte flickan som sa det. Det var den ena av MGMs 16 åriga kompisar som sa att han hört det.
Citera
2026-09-07, 18:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Om hon nu faktiskt är äldre, och brottet var "våldtäkt mot barn", borde då inte brottet med alla uppgifter till hand räknas som våldtäkt? Eller beror det på vem som blir våldtagen? Är vissa mer värda än andra... Jag förstår inte hur sossarna tänker.
Nej, utan det handlar om att normala sexuella handlingar med någon under 15 år automatiskt klassas som våldtäkt mot barn, detta även om barnet deltagit frivilligt.
Citera
2026-09-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det var inte flickan som sa det. Det var den ena av MGMs 16 åriga kompisar som sa att han hört det.
De påstod väl att hon hade sagt det?

"Målsäganden ska också enligt honom och vittnena E**ie Ol*én och E**iot Bli*t ha berättat inför dem att hon hade haft sex med 24 personer. "
Senast redigerad av 2.3 2026-09-07 kl. 19:26.
Citera
2026-09-07, 19:26
Medlem
Citat:
De påstod väl att hon hade sagt det?

Ja, att hon var 14. Det var inte hon som pådtod att hon legat med 24 personer.
Citera
2026-09-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, att hon var 14. Det var inte hon som pådtod att hon legat med 24 personer.
Insåg det och har redigerat mitt svar.
Citera
2026-09-07, 20:02
Medlem
Citat:
Du menar alltså att om en 13-åring säger "detta har hänt" så ska man tro henne även om det inte går ihop hela vägen?

Sedan får du nog rikta din indignation åt rätt håll. Dvs inte åt folk som spekulerar i varför killen inte:

1. Åtalades för våldtäkt av barn efter att ett barn sagt att hon blivit våldtagen.
2. Inte åtalades för langning efter att en 13-åring (och ev andra minderåriga) druckit sprit hemma hos honom.

Är det helt galet att detta inte gjorts så är det väl i första hand åklagaren du ska vara sur på och undra vad fan hen håller på med.

För egen del kan jag mycket väl tänka mig att samlaget med mannen var helt frivilligt och att hon inte var särskilt full när de hade sex. Samt att han inte tillhandahållit alkoholen som hon sedan drack sig redlös på. Och isf återstår då "bara" det han åtalades för, dvs att åklagaren ansåg att han borde försäkrat sig om att hon var 15 fyllda och eftersom han inte gjorde detta, bör dömas för brott. Och så tror jag även det kommer att bli till slut med tanke på att den ende juristen i tingsrätten ansåg att han skulle ha fällts för brott.
Här blir det lite klurigt, eftersom vi inte vet hur flickan ser ut, mer än att hon tydligen ser ut att vara betydligt äldre än 13 år. Jag minns från min egen ungdomstid hur flickor med hjälp av smink och klädsel utan problem kom in på barer och diskon med 18-årsgräns, när de själva bara var 13-14 år gamla. Så vilka krav bör ställas på en sexpartner? Skall man begära legitimation om man inte med säkerhet kan säga att flickan är minst 30 år gammal? Och hjälper ens det? Jag minns även flera flickor från ungdomstiden som hade falska leg. Låt säga att den här mannen hade bett flickan om legitimation och hon hade visat upp ett falskt leg. som visar att hon fyllt 18. Borde han ändå dömas som skyldig då?
Citera
2026-09-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Här blir det lite klurigt, eftersom vi inte vet hur flickan ser ut, mer än att hon tydligen ser ut att vara betydligt äldre än 13 år. Jag minns från min egen ungdomstid hur flickor med hjälp av smink och klädsel utan problem kom in på barer och diskon med 18-årsgräns, när de själva bara var 13-14 år gamla. Så vilka krav bör ställas på en sexpartner? Skall man begära legitimation om man inte med säkerhet kan säga att flickan är minst 30 år gammal? Och hjälper ens det? Jag minns även flera flickor från ungdomstiden som hade falska leg. Låt säga att den här mannen hade bett flickan om legitimation och hon hade visat upp ett falskt leg. som visar att hon fyllt 18. Borde han ändå dömas som skyldig då?

Nu var han ju inte på en krog eller annat ställe med åldersgräns. Han har aktivt sökt sig till väsentligt yngre personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in