2026-09-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur tycker du det jobbet går?

Ja det kunde ju gå bättre om folk var villiga att hjälpa till (och inte ge sken av att vara mer eller mindre junkies själva) istället inte gny som barn så fort samhället ställer krav, så som många gör i denna tråd.
Citera
2026-09-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag ser ogärna att individer som är skötsamma på alla sätt förutom att de föredrar att röka en holk på helgen än att dricka den farligare drogen sprit jobbar istället för att gå på bidrag. Du får förstås tycka annorlunda om du vill.

Men jag undrar lite, hade du haft samma åsikt om ICA av någon anledning fick för sig att testa om du hade druckit någon alkohol på fredagen efter jobbet? Hade du sett det som positivt?

Ja det är vanligt att folk vill försköna knark som ”holk” som så ofarligt, jämfört med alkohol.
Det påståendet är såklart diskutabelt, beroende på vad man tar med i bilden, bara detaljer eller helheten.

Hur som helst har jag inget som helst mot tester oavsett slag, så länge syftet är gott och det finns vettig motivation.

Varför ska man ens ”droga” sig över huvud taget, oavsett substans….?
Livet och verkligheten är väl mer än nog stämmande ändå, eller duger vi inte som vi är utan måste förställa oss med droger…?

Varför skulle man inte kunna ha lika kul/trevligt etc helt utan alkohol eller andra droger…?
Det, skulle sannolikt alla tjäna på ink samhället.
Citera
2026-09-02, 09:24
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det är vanligt att folk vill försköna knark som ”holk” som så ofarligt, jämfört med alkohol.
Det påståendet är såklart diskutabelt, beroende på vad man tar med i bilden, bara detaljer eller helheten.

Hur som helst har jag inget som helst mot tester oavsett slag, så länge syftet är gott och det finns vettig motivation.

Varför ska man ens ”droga” sig över huvud taget, oavsett substans….?
Livet och verkligheten är väl mer än nog stämmande ändå, eller duger vi inte som vi är utan måste förställa oss med droger…?

Varför skulle man inte kunna ha lika kul/trevligt etc helt utan alkohol eller andra droger…?
Det, skulle sannolikt alla tjäna på ink samhället.
Hela ditt resonemang om att ett narkotikafritt samhälle vore bra faller på att många illegala droger har medicinska egenskaper som behövs för ett bra samhälle. Du bygger ett luftslott, en dystopi som du kräver att andra ska kämpa för, det är ett stört beteende.

Det finns inget som tyder på att ett drogfritt samhälle skulle va bättre än ett där man röker cannabis, tvärtom.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-09-02 kl. 09:26.
Citera
2026-09-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Hela ditt resonemang om att ett narkotikafritt samhälle faller på att många illegala droger har medicinska egenskaper som behövs för ett bra samhälle. Du bygger ett luftslott, en dystopi som du kräver att andra ska kämpa för, det är du som är sjuk.

Det finns inget som tyder på att ett drogfritt samhälle skulle va bättre än ett där man röker cannabis, tvärtom.

Så du begriper inte skillnaden mellan att få ett preparat utskrivet av läkare för behandling av dokumenterad sjukdom etc, mot att vem som helst slabbar nämen vad som hels eller samma preparat hur som helst…?

Ungefär lika korkat som om nån skulle tycka alla skulle få ha en massa vapen bara för att polisen har det…

Din avslutande mening säger nog en hel del om dig själv…. Cannabis har ställt till ett helvete för miljontals i en massa samhällen och länder. Det är inte nåt bättre ”lördagsgodis” än alkohol
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-09-02 kl. 09:29.
Citera
2026-09-02, 09:32
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Så du begriper inte skillnaden mellan att få ett preparat utskrivet av läkare för behandling av dokumenterad sjukdom etc, mot att vem som helst slabbar nämen vad som hels eller samma preparat hur som helst…?

Ungefär lika korkat som om nån skulle tycka alla skulle få ha en massa vapen bara för att polisen har det…

Din avslutande mening säger nog en hel del om dig själv…. Cannabis har ställt till ett helvete för miljontals i en massa samhällen och länder. Det är inte nåt bättre ”lördagsgodis” än alkohol
Ok boomer!

Det är ett väldigt modernt västerländskt och svenskt synsätt att man måste få medicin från en läkare, i stora delar av världen ser man inte på hälsa på detta sjuka sätt, där ses mat som medicin, meditation som medicin etc. och man behöver inte fråga en läkare för det och man behöver inte heller ha en sjukdom för det.
Citera
2026-09-02, 09:33
Medlem
Citat:

Cannabis har inte ställt till med något fram tills det kriminaliserades av rasistiska moralpredikanter och svaldes helt av hjärntvättade dårar. De problem som cannabis kan orsaka har snarare förvärrats av förbudspolitiken som numera leder till att människor kriminaliseras och hamnar i utanförskap där de senare går in i tyngre kriminalitet för att överleva, där skattebetalaren tar notan.

Att gråta över att absolut alla inte vill följa omoraliska morallagar visar bara på dumsvensk naivitet.

Ni kan fetglömma ert narkotikafria samhälle. Det har aldrig existerat och kommer aldrig att göra det, oavsett hur mycket fascism ni vill pusha samhället mot för att förhindra vuxna människor från att röka en planta på fritiden.
Senast redigerad av dalavita 2026-09-02 kl. 09:36.
Citera
2026-09-02, 09:40
Medlem
Citat:

Och ändå har Nederländerna högre BNP än Sverige.
Citera
2026-09-02, 09:42
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nykter? Så man får inte dricka några bira på helgen heller om man ska jobba på ica eller?
Jag tror snarare det är så att du ska vara nykter när du testas. Det finns ju tyvärr människor som tar en shot som morgonrutin.
Citera
2026-09-02, 10:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nej, inte om du ska jobba samma dag, detta gäller på alla arbetsplatser idag. Om du är ledig så är det inga problem att dricka dina öl.

För runt 30 år sen så satt jag på en firmafest och drack öl med VD:n samtidigt som jag hoppade in som maskinoperatör utan att kunna maskinen då jag egentligen var industrielektriker. Stod till och med med öl i handen och övervakade maskinen.
Rätt stor och mer eller mindre livsfarlig maskin om man gjorde saker på fel sätt.

Nu hade detta aldrig varit ens att tänka på så det har hänt mycket på senare år.

Lol fram till minst 2005 drack folk, särskilt män, en lättöl till lunch varje dag..
Citera
2026-09-02, 10:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag förstår, du ser inte sambandet.
Dråpligt.

Och där kom den! När argumenten tar slut så kommer alltid denna klyscha i drogdebatten.
Citera
2026-09-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?

Självklart! Borde vara norm på alla arb platser!
Citera
2026-09-02, 10:52
Medlem
Det här är ju förjävligt och helt bakvänt! Vägrar man ta tjack har man inget i min butik att göra. Varken på lagret eller på golvet och speciellt inte i kassan! Det finns inget värre än sega kassörer och ska man köra truck krävs fullständig koncentration, då kan vi inte ha en otjackad mellanmjölkssvenne bakom ratten. Skärpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in