2026-09-02, 10:56
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Ja asså statliga tjänstemän - riksdagen - regeringen drogtestas ju inte öht så med andra ord vet inte ens dessa offentliga institutioner om de har behov av en drogtest-policy. Vi kanske också haft dåliga erfarenheter som haft ett antal dårar som statsministrar senaste tiden?

Tråden handlar om ICA och utifrån deras perspektiv och beslut.
Citera
2026-09-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så är det såklart och jag har lyxen att ha många jobb att välja på.

Dock så tycker jag det borde vara olagligt för ett företag att kräva ett drogtest. Men det är bara jag. Jag värdesätter nämligen individuell frihet.

Ja, det kan man ju tycka. Men nu är lagen skriven så att arbetsgivaren har mycket långtgående
skyldigheter för att rehabilitera och och erbjuda vård för vad du pysslar med på fritiden.

Sjukskriver du dej mer än tre veckor på ett halvår så blir du kallad till vår företagshälsovård.
Säger du till dom att du har alko eller drogproblematik så är det jag som arbetsgivare som skall
skicka dej på rehab. Är det rimligt ?

Du får för min del röka på bäst fan du vill, men inte om du jobbar för mej.
Citera
2026-09-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
1) Det är ingen som har sagt att drogtester löser allt, och 2) Det är inte ”min synpunkt” att de droger jag har diskuterat här är olagliga, utan ett ovedersägligt faktum.

Den välvilliga tolkningen är att du förväxlar olika saker och argument, för det blir ju väldigt märkligt om du anser att det räcker med att du inte håller med om att det är olagligt att använda exempelvis cannabis.

Jaha, nej det menade jag inte.
Tror väl inte man behöver dra för stora växlar ang tester på ica egentligen.
Generellt sett tycker jag det är positivt om det florerar mindre droger, och mindre människor som tar dem. Sen är jag också lite allergisk när det kommer till övervakning osv... men visst, Bara det inte går för långt sas. Vad är farlig trend vs hälsosam utveckling? Tål att diskuteras iaf.

Cannabis har legaliserats på många håll, hade kanske varit bättre. Så slapp man den problematiken.
Senast redigerad av Spelemannen 2026-09-02 kl. 11:10.
Citera
2026-09-02, 11:11
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det verkar som om väldigt många i tråden hellre önskar att det drogas mer i samhället än att vi gemensamt jobbar för ett drogfritt samhälle.
Om folk mår bra av drogerna och i övrigt kan sköta sig utan att skada andra, vad är då problemet?
Citera
2026-09-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ok boomer!

Det är ett väldigt modernt västerländskt och svenskt synsätt att man måste få medicin från en läkare, i stora delar av världen ser man inte på hälsa på detta sjuka sätt, där ses mat som medicin, meditation som medicin etc. och man behöver inte fråga en läkare för det och man behöver inte heller ha en sjukdom för det.

Din inledande replik avslöjar din mognadsnivå…

Sen kör du på med än mer bekräftande på hur lite kunskaper du har i saken.

Skolmedicinen regerar, och den ser givetvis även till maten och allt annat.
Vad sen vilset folk tor på och charlataner påstår om andra påstådda kurer, preparat etc, är bara pseudotjafs. Men svälj det bäst du vill, med en dos knark med, tippar på att du inte är nybörjare i det…
Citera
2026-09-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Cannabis har inte ställt till med något fram tills det kriminaliserades av rasistiska moralpredikanter och svaldes helt av hjärntvättade dårar. De problem som cannabis kan orsaka har snarare förvärrats av förbudspolitiken som numera leder till att människor kriminaliseras och hamnar i utanförskap där de senare går in i tyngre kriminalitet för att överleva, där skattebetalaren tar notan.

Att gråta över att absolut alla inte vill följa omoraliska morallagar visar bara på dumsvensk naivitet.

Ni kan fetglömma ert narkotikafria samhälle. Det har aldrig existerat och kommer aldrig att göra det, oavsett hur mycket fascism ni vill pusha samhället mot för att förhindra vuxna människor från att röka en planta på fritiden.

En ”junkie” har talat ter det sig här ovan…
Citera
2026-09-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Och ändå har Nederländerna högre BNP än Sverige.

Och BNP är alltså det nya sättet att avgöra om droger är nyttiga eller inte…. imponerande argument minsann….
Citera
2026-09-02, 11:21
Medlem
Måste säga att det är intressant hur många i tråden som är positiva till något så totalitärt, men det ligger väl i tiden bland stora grupper av unga tyvärr. Jag allt blir mindre förvånad över att några av landsledarna världen över är de personer de är.

Dock förringar jag inte företags rätt att göra sådana tester i rekryteringsprocesser. Förnedrande och borde eventuellt vara först när man har ett anställningsavtal i hand med bivillkoret att ett drogtest ska vara rent.

För att slippa ta tjänster som kräver förnedring i anställningsprocesser, ser man till att utbilda sig och stå i framkant.

Det är värre om ett företag börjar propsa på slumpmässiga drogtester när man redan jobbat fast ett tag och möjligheten till tester inte stått i det ursprungliga anställningsavtalet. Då är det värt att vägra och börja jävlas med hjälp av advokater. Pissa i en kanna på kommando för att en maktstruktur plötsligt bestämt sig för att den inte litar på betjänterna/undersåtarna? Nej tack. Vilket obeskrivligt stövelslickande.
Citera
2026-09-02, 11:24
Medlem
Citat:
En ”junkie” har talat ter det sig här ovan…

En lågIQ-apas kommentar är som man förväntar sig.
Citera
2026-09-02, 11:24
Medlem
Citat:
Och BNP är alltså det nya sättet att avgöra om droger är nyttiga eller inte…. imponerande argument minsann….
Det är väl ett sätt att mäta vad en legalisering skulle göra på samhällsnivå.
Citera
2026-09-02, 11:25
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om folk mår bra av drogerna och i övrigt kan sköta sig utan att skada andra, vad är då problemet?
Problem 1: illegala droger föder kriminalitet och våld. Skjutningarna i Sverige det senaste decenniet har inte handlat om folk som bråkar om vem som ska få sälja tuggummi till vem. Ett område med många knarkare är sällan ett bra område.

Problem 2: livet är inte så rosenskimrande att alla ”mår bra och sköter sig på droger”. Vore det så, så skulle droger inte behöva vara olagliga. Knarkare som inte kan ”sköta sig” bråkar, slåss, stjäl och ligger utslagna på gator, tunnelbanestationer och torg. Varför skulle samhället acceptera det?

Problem 3: folk som knarkar ”glömmer bort” att det finns andra omkring dem. De tycker att själva att de är högfungerande genier, men vi andra ser folk som är spattiga, högljudda och uppenbart ovetande om hur mycket deras beteende står ut. Knarkare saknar ofta konsekvenstänk så de sätter sig i bilen höga och utsätter även på andra sätt resten av samhället för fara.

Jag har inget principiellt problem med folk som knarkar på ett sätt som inte går ut över andra, men de är nog försvinnande få här i världen. Så fort det finns en familj, ett jobb eller andra yttre faktorer med i bilden så kommer problemen. Om nån vill dra en lina på krogen på helgen så får de även hantera de möjliga konsekvenserna, och inte gråta ut för att de hamnar i straffregistret efter att ha åkt dit. Do the crime, do the time helt enkelt.
Citera
2026-09-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Många alkisar hävdar att de mår bra av spriten… och de ser ju ut att vara i bra skick..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in