Citat:
Ursprungligen postat av
qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik
Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?
En idiotisk idé som många andra företag kommer snappar upp på.
Detta blir principen:
"Vi har ingen anledning att tro att du är skyldig till något. Men du måste ändå bevisa att du är oskyldig."
Om "säkerhet" i sig räcker som motivering för att kräva ett drogtest av en person utan någon individuell misstanke, vad hindrar då samma resonemang från att användas på nästan vilken arbetsplats som helst?
Ska en arbetssökare behöva lämna tio separata biologiska prover, trots att man aldrig har gett någon av dem anledning att misstänka att man använder droger? Man kanske inte ens får ett enda av jobben...
Varför ska vården belastas med massa tester på friska människor som inte har någon anledning att misstänkas för drogbruk, bara för att arbetsgivaren vill minimera sin egen risk?...Något vilket resulterar i en kostnad ekonomiskt, administrativt och integritetsmässigt.
Det finns nog fler än jag som är principorienterade och värderar personlig integritet, bevisbörda och proportionalitet ganska högt.
Här är mitt förslag:
Vill arbetsgivaren kräva ett drogtest av en arbetssökande ska det vara tillåtet, men om testet är negativt ska arbetsgivaren betala en lagstadgad ersättning till den som testats. Då får arbetsgivaren själv väga nyttan av testet mot kostnaden för att utsätta varje kandidat för det.
Jag vill inte leva i ett samhälle där frågan går från "varför ska vi kontrollera dig?" till "varför skulle vi inte kontrollera dig?". Att jag inte har något att dölja betyder inte att jag automatiskt ska acceptera varje kontroll.