2026-09-02, 06:56
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Folk kommer ju fortfarande kunna knarka på jobbet så länge de sköter det snyggt.

Detta sållar endast bort de som pundar så ofta att de inte ens kan ta uppehåll under anställningsperioden.
Citera
2026-09-02, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det verkar som om väldigt många i tråden hellre önskar att det drogas mer i samhället än att vi gemensamt jobbar för ett drogfritt samhälle.
Jag ser ogärna att individer som är skötsamma på alla sätt förutom att de föredrar att röka en holk på helgen än att dricka den farligare drogen sprit jobbar istället för att gå på bidrag. Du får förstås tycka annorlunda om du vill.

Men jag undrar lite, hade du haft samma åsikt om ICA av någon anledning fick för sig att testa om du hade druckit någon alkohol på fredagen efter jobbet? Hade du sett det som positivt?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-09-02 kl. 07:17.
Citera
2026-09-02, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Folk kommer ju fortfarande kunna knarka på jobbet så länge de sköter det snyggt.

Detta sållar endast bort de som pundar så ofta att de inte ens kan ta uppehåll under anställningsperioden.
Vissa preparat går ju ut kroppen snabbare än andra preparat, så en person som använder amfetamin eller kokain på helgerna har betydligt större chans att klara ett drogtest och få en anställning än någon som brukar cannabis. Så då återstår frågan om arbetsgivaren hellre vill ha kokainisten än cannabisrökaren som anställd.
Citera
2026-09-02, 07:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
En idiotisk idé som många andra företag kommer snappar upp på.

Här är mitt förslag:
Vill arbetsgivaren kräva ett drogtest av en arbetssökande ska det vara tillåtet, men om testet är negativt ska arbetsgivaren betala en lagstadgad ersättning till den som testats. Då får arbetsgivaren själv väga nyttan av testet mot kostnaden för att utsätta varje kandidat för det.

Jag vill inte leva i ett samhälle där frågan går från "varför ska vi kontrollera dig?" till "varför skulle vi inte kontrollera dig?". Att jag inte har något att dölja betyder inte att jag automatiskt ska acceptera varje kontroll.
Om provet är negativt så får du lagstadgad lön i ersättning, är det inte det får du vara utan ersätning.
Så i princip är det ju redan så.
Citera
2026-09-02, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om provet är negativt så får du lagstadgad lön i ersättning, är det inte det får du vara utan ersätning.
Inte i en rekryteringsprocess va?
Citera
2026-09-02, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har man inget att dölja är det väl lugnt?

Det är ju det här tänket som jag alltid reagerar på.

Att inte ha något att dölja innebär inte att du är en bättre människa och ska ha mer rätt till arbete än andra, eller tycker du det?

Går du och visar mobilen för alla i din närhet, vad du söker på, vad du skriver till andra osv? Dina privata affärer vill du nog helst dölja, antar jag?

Folk har glömt bort ordet integritet.

Självklart ska man ha något att dölja
Citera
2026-09-02, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Så om jag kommer med koppen och ber dig hala fram kuken då är det inga som helst problem. Har vi tillslut nått dithän att vi tror att det är okej med vilka intrång som helst i den privata sfären?

Är kanske ett graviditetstest okej?

Begära ut din journal hos vårdgivare så man kan kika om det finns nån jobbig diagnos som kanske gör att det blir mycket sjukdom i en framtid, sånt är ju hemskt jobbigt för arbetsgivaren och det är ju bråda tider för ägarna av ICA, de gör ju inte alls massor i vinst…

Kamera på toaletten och stämpelklocka som tjuter och tänder/släcker lampan om man suttit mer än fem minuter?

Om man inte har något att dölja menar jag? Det är väl bara att ösa på..

Ja, exakt "jag har inget att dölja" snacket är för mig helt främmande.

Jag brukar låsa dörren hemma, brukar ha kod på min mobil, döljer mina personuppgifter helst om det går. Jag brukar faktiskt låsa toadörren när jag är i det offentliga.

Den arbetsgivare som ber mig pissa ber jag dra åt helvete, för ja jag har något att dölja och det sla inte en arbetsgivare ta ifrån mig.
Citera
2026-09-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Dummaste inlägget i tråden, och då är jag inte ens drogliberal. Sverige var en väldigt liberal demokrati. Det är det inte längre på långa vägar. Du kanske lever i dina minnen och inte i verkligheten.

Stämmer. Sverige är inte en rättstat längre utan en polisstat överfylld av angivare och medlöpare som älskar att sälja ut våra principer för ingenting egentligen. Den här nyheten är ett symptom på samhällets degradering. Högst upp är politikerna som tävlar i att sälja ut befolkningen till USA och skitföretag som Palantir, i mitten domstolarna och polisväsendet som dömer människor till straff på misstanke istället för bevisning, och närmare botten har vi skitföretag som ICA som är drogtestarkåta för de föredrar att i övrigt välfungerande människor inte ska jobba och leva på socialbidrag och vara tärande, och längst ner i samhällsordningen har vi patrasken som hyllar och stödjer allt detta och säger att "har man inget att dölja har man inget att frukta." Och röstar på de politiker som säljer ut landet ich som själva knarkar och skiter i lagarna.

Det är ett tragiskt samhälle vi fått till de senaste 20-30 åren. Tilliten är borta och angivarna och kufarna är överallt.
Senast redigerad av dalavita 2026-09-02 kl. 07:55.
Citera
2026-09-02, 08:28
Medlem
Citat:

Ersättningen är för själva besväret/intrånget av att behöva genomgå testet, inte en belöning för ett negativt resultat och inte lön.

Jag är övertygad om att det i själv verket handlar om att man inte vill anställa någon som senare leder till kostnader, frånvaro, rehabiliteringsarbete, produktionsbortfall och arbetsmiljöproblem.

Scenario 1): anställd har ett problem --> arbetsgivaren måste hantera situationen --> arbetsmiljö/rehabilitering/anpassning --> dokumentation --> eventuellt omplacering --> nu kan arbetsrättsliga konsekvenser bli aktuella.

Scenario 2): Personen klarar inte företagets krav --> behöver inte anställa personen.

Vilket alternativ tror du ICA väljer?
Citera
2026-09-02, 08:45
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Tack för info. ICA tillagt till listan över företag som bojkottas.

Håller med.

Sorgligt med alla lydiga knähundar i tråden, vars egna förlegade övertygelser tydligen ska trumfa personlig integritet. Regimens nyttiga idioter råder det aldrig brist på.
Citera
2026-09-02, 08:53
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det verkar som om väldigt många i tråden hellre önskar att det drogas mer i samhället än att vi gemensamt jobbar för ett drogfritt samhälle.
Det är väl ganska mycket som tyder på att ett samhälle där folk super mindre och använder nu kriminaliserade droger lagligt skulle va bättre?
Flera av de kriminaliserade drogerna har dessutom medicinska effekter och används som läkemedel nu så skräckscenariot att samhället skulle gå under om folk får använda droger känns väldigt 1920-tal.
Det är 2020-tal nu så klart attityder förändras.

Ett drogfritt samhälle är en dystopi.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-09-02 kl. 08:58.
Citera
2026-09-02, 08:55
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Fast för ett negativt drogtest krävs en lydnad och följsamhet under dygnets alla 24 timmar, då bör man få betalt för dygnets alla 24 timmar, inte bara för 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in