Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Finns ju folk som lever billigt efter mottot att köpa just färdigmat i olika former till extrema rabatter
Tex konserver med köttsoppa, gulasch, grönsakssoppa, grytbaser mm eller pulvermat, fryst mat eftersom de hatar å laga mat
Då kan det tänkas att de väljer budget märken av dessa färdigrätter och då blir de typ billigare
än att laga själv speciellt på rabatt. Sen påstår de att de lever hälsosamt och billigt efter de fast det stämmer ju inte riktigt
Ja alltså, just fryst mat säljer ju. Både färskfrysta råvaror vilket självklart är OK, sedan finns det hela spektrat till en helt färdiglagad maträtt och mellan det en del av måltiden. Men det var väl mer förr man hade soppor i burk och pulvermat, det hade vi i min barndom på 70-80talen. Sedan har vi ju nuförtiden mycket mer färdiglagad färsk mat, t ex färdiga plättar, färdig soppa på tetra, färdig ärtsoppa, färdig gröt osv. Och självklart färdiga köttbullar, färdig sås. Så numera är det i frysen och färskt som man oftare hittar halv- och helfabrikaten.
Sedan vet jag inte om de tycker det är nyttigt. Vissa kanske tycker det. Min farsgubbe, varje gång han köper färdig mat från affären så bannar han sig själv med att säga att det är ju ingen bra mat, LoL. Och hört det från andra med, att nä färdiga köttbullar är nog inte skitbra men de var väldigt billiga så vi tar dem ändå för vi orkar inte stå och göra egna och de blir dyrare.