2026-09-02, 20:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
Gröt på fyrkornskross med lingonsylt, två stekta ägg och rejält med vitkålssallad, morot och rödlök. Sköls ned med hemgjord lemonad. Varje dag. Varje lunch. Lika gott varje dag.
Tror det mer har att göra med effektivitet och nyttighet än min intelligens dock.

Jag har haft lite aversion mot lika varje dag, men inser att det är andra som tycker det ska vara så, och jag har tagit till mig det. Efter jag gjorde upp med det, hittar jag ett plagg som är både billigt och jag använder det mycket så köper jag några samma medan de fortfarande finns. Med risk då att andra tror att man inte byter om LoL. Lite samma med mat, jag ville helst inte ha samma två dagar i rad tills jag insåg att det vara andra människors tyckande, inte mitt eget.
Citera
2026-09-02, 23:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag är en sådan som lyckas äta billigt och bra, iallafall när jag orkar laga mat. Men jag tror mer det är en vana från att ha ganska lite pengar när jag var ung vuxen. Man fick prioritera och lära sig var det fanns näring och mättnad med en smal plånbok.

Det handlar ju om att optimera näringen då

Sånt respekterar jag jämfört med andra aningslösa som har noll koll genom att pula isig en massa gojs med hel och halvfabrikat för det var billigt och tror sig ha fyndat och sparat in pengar och tom tror att de täcker näringsbehovet och hälsofördelarna, när de i själva verket äter inflammatorisk mat och näringsfattig mat. Finns såna typer också som äter typ den sämsta valet av en köttstycke och tror sig ha täckt behovet med lite potatis till och gurka. Ja nån äcklig laxfisk

Tex folk som köper matkonserver för 5 kr styck (utgånget pris) och påstår att det var ett enkelt och billigt sätt att få i sig nyttig mat på det sättet och tillräckligt mycket, men i själva verket innehålller allt för mycket kemikalier och salt och otillräcklig näring. Då har man inte koll
Citera
2026-09-03, 01:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det handlar ju om att optimera näringen då

Sånt respekterar jag jämfört med andra aningslösa som har noll koll genom att pula isig en massa gojs med hel och halvfabrikat för det var billigt och tror sig ha fyndat och sparat in pengar och tom tror att de täcker näringsbehovet och hälsofördelarna, när de i själva verket äter inflammatorisk mat och näringsfattig mat. Finns såna typer också som äter typ den sämsta valet av en köttstycke och tror sig ha täckt behovet med lite potatis till och gurka. Ja nån äcklig laxfisk

Tex folk som köper matkonserver för 5 kr styck (utgånget pris) och påstår att det var ett enkelt och billigt sätt att få i sig nyttig mat på det sättet och tillräckligt mycket, men i själva verket innehålller allt för mycket kemikalier och salt och otillräcklig näring. Då har man inte koll

Har man tid så är det ju självklart att färdiglagat blir dyrare. Köttstycken fanns definitivt inte i min mat när jag var som fattigast. Vad menar du med matkonserver? Kan ju betyda väldigt mycket. Sedan så har vi ju inte så mycket konserver i Sverige, vi har mer fryst mat.
Citera
2026-09-03, 10:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har man tid så är det ju självklart att färdiglagat blir dyrare. Köttstycken fanns definitivt inte i min mat när jag var som fattigast. Vad menar du med matkonserver? Kan ju betyda väldigt mycket. Sedan så har vi ju inte så mycket konserver i Sverige, vi har mer fryst mat.

Finns ju folk som lever billigt efter mottot att köpa just färdigmat i olika former till extrema rabatter
Tex konserver med köttsoppa, gulasch, grönsakssoppa, grytbaser mm eller pulvermat, fryst mat eftersom de hatar å laga mat

Då kan det tänkas att de väljer budget märken av dessa färdigrätter och då blir de typ billigare
än att laga själv speciellt på rabatt. Sen påstår de att de lever hälsosamt och billigt efter de fast det stämmer ju inte riktigt
Citera
2026-09-03, 17:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Finns ju folk som lever billigt efter mottot att köpa just färdigmat i olika former till extrema rabatter
Tex konserver med köttsoppa, gulasch, grönsakssoppa, grytbaser mm eller pulvermat, fryst mat eftersom de hatar å laga mat

Då kan det tänkas att de väljer budget märken av dessa färdigrätter och då blir de typ billigare
än att laga själv speciellt på rabatt. Sen påstår de att de lever hälsosamt och billigt efter de fast det stämmer ju inte riktigt

Ja alltså, just fryst mat säljer ju. Både färskfrysta råvaror vilket självklart är OK, sedan finns det hela spektrat till en helt färdiglagad maträtt och mellan det en del av måltiden. Men det var väl mer förr man hade soppor i burk och pulvermat, det hade vi i min barndom på 70-80talen. Sedan har vi ju nuförtiden mycket mer färdiglagad färsk mat, t ex färdiga plättar, färdig soppa på tetra, färdig ärtsoppa, färdig gröt osv. Och självklart färdiga köttbullar, färdig sås. Så numera är det i frysen och färskt som man oftare hittar halv- och helfabrikaten.

Sedan vet jag inte om de tycker det är nyttigt. Vissa kanske tycker det. Min farsgubbe, varje gång han köper färdig mat från affären så bannar han sig själv med att säga att det är ju ingen bra mat, LoL. Och hört det från andra med, att nä färdiga köttbullar är nog inte skitbra men de var väldigt billiga så vi tar dem ändå för vi orkar inte stå och göra egna och de blir dyrare.
Citera
2026-09-03, 20:37
Medlem
Vem0ths avatar
Intelligenta är nog väldigt nojjiga kring deras kost och följer en strikt diet.

Jag har märkt att många rika personer äter mycket Picadeli och skräpar ned salladsbarer som ett jävla CP. Dessa är uppenbart inte några smarta människor men de tjänar mycket.
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vanligen är det min fru som lagar maten, men när hon är bortrest prioriterar jag mat som är enkel att laga. Men vad har din cykel med matlagning att göra?

Jag får äta nudlar med kyckling och kokosmjölk fast jag hatar det, min fru gillar det dock.
Citera
Igår, 18:57
Medlem
cookieboys avatar
Undviker halvfabrikat, fast ibland slinker det ner en pizza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in