Gröt på fyrkornskross med lingonsylt, två stekta ägg och rejält med vitkålssallad, morot och rödlök. Sköls ned med hemgjord lemonad. Varje dag. Varje lunch. Lika gott varje dag.
Tror det mer har att göra med effektivitet och nyttighet än min intelligens dock.
Jag har haft lite aversion mot lika varje dag, men inser att det är andra som tycker det ska vara så, och jag har tagit till mig det. Efter jag gjorde upp med det, hittar jag ett plagg som är både billigt och jag använder det mycket så köper jag några samma medan de fortfarande finns. Med risk då att andra tror att man inte byter om LoL. Lite samma med mat, jag ville helst inte ha samma två dagar i rad tills jag insåg att det vara andra människors tyckande, inte mitt eget.
Jag är en sådan som lyckas äta billigt och bra, iallafall när jag orkar laga mat. Men jag tror mer det är en vana från att ha ganska lite pengar när jag var ung vuxen. Man fick prioritera och lära sig var det fanns näring och mättnad med en smal plånbok.
Det handlar ju om att optimera näringen då
Sånt respekterar jag jämfört med andra aningslösa som har noll koll genom att pula isig en massa gojs med hel och halvfabrikat för det var billigt och tror sig ha fyndat och sparat in pengar och tom tror att de täcker näringsbehovet och hälsofördelarna, när de i själva verket äter inflammatorisk mat och näringsfattig mat. Finns såna typer också som äter typ den sämsta valet av en köttstycke och tror sig ha täckt behovet med lite potatis till och gurka. Ja nån äcklig laxfisk
Tex folk som köper matkonserver för 5 kr styck (utgånget pris) och påstår att det var ett enkelt och billigt sätt att få i sig nyttig mat på det sättet och tillräckligt mycket, men i själva verket innehålller allt för mycket kemikalier och salt och otillräcklig näring. Då har man inte koll
Sånt respekterar jag jämfört med andra aningslösa som har noll koll genom att pula isig en massa gojs med hel och halvfabrikat för det var billigt och tror sig ha fyndat och sparat in pengar och tom tror att de täcker näringsbehovet och hälsofördelarna, när de i själva verket äter inflammatorisk mat och näringsfattig mat. Finns såna typer också som äter typ den sämsta valet av en köttstycke och tror sig ha täckt behovet med lite potatis till och gurka. Ja nån äcklig laxfisk
Tex folk som köper matkonserver för 5 kr styck (utgånget pris) och påstår att det var ett enkelt och billigt sätt att få i sig nyttig mat på det sättet och tillräckligt mycket, men i själva verket innehålller allt för mycket kemikalier och salt och otillräcklig näring. Då har man inte koll
Har man tid så är det ju självklart att färdiglagat blir dyrare. Köttstycken fanns definitivt inte i min mat när jag var som fattigast. Vad menar du med matkonserver? Kan ju betyda väldigt mycket. Sedan så har vi ju inte så mycket konserver i Sverige, vi har mer fryst mat.
Har man tid så är det ju självklart att färdiglagat blir dyrare. Köttstycken fanns definitivt inte i min mat när jag var som fattigast. Vad menar du med matkonserver? Kan ju betyda väldigt mycket. Sedan så har vi ju inte så mycket konserver i Sverige, vi har mer fryst mat.
Finns ju folk som lever billigt efter mottot att köpa just färdigmat i olika former till extrema rabatter
Tex konserver med köttsoppa, gulasch, grönsakssoppa, grytbaser mm eller pulvermat, fryst mat eftersom de hatar å laga mat
Då kan det tänkas att de väljer budget märken av dessa färdigrätter och då blir de typ billigare
än att laga själv speciellt på rabatt. Sen påstår de att de lever hälsosamt och billigt efter de fast det stämmer ju inte riktigt
Finns ju folk som lever billigt efter mottot att köpa just färdigmat i olika former till extrema rabatter
Tex konserver med köttsoppa, gulasch, grönsakssoppa, grytbaser mm eller pulvermat, fryst mat eftersom de hatar å laga mat
Då kan det tänkas att de väljer budget märken av dessa färdigrätter och då blir de typ billigare
än att laga själv speciellt på rabatt. Sen påstår de att de lever hälsosamt och billigt efter de fast det stämmer ju inte riktigt
Ja alltså, just fryst mat säljer ju. Både färskfrysta råvaror vilket självklart är OK, sedan finns det hela spektrat till en helt färdiglagad maträtt och mellan det en del av måltiden. Men det var väl mer förr man hade soppor i burk och pulvermat, det hade vi i min barndom på 70-80talen. Sedan har vi ju nuförtiden mycket mer färdiglagad färsk mat, t ex färdiga plättar, färdig soppa på tetra, färdig ärtsoppa, färdig gröt osv. Och självklart färdiga köttbullar, färdig sås. Så numera är det i frysen och färskt som man oftare hittar halv- och helfabrikaten.
Sedan vet jag inte om de tycker det är nyttigt. Vissa kanske tycker det. Min farsgubbe, varje gång han köper färdig mat från affären så bannar han sig själv med att säga att det är ju ingen bra mat, LoL. Och hört det från andra med, att nä färdiga köttbullar är nog inte skitbra men de var väldigt billiga så vi tar dem ändå för vi orkar inte stå och göra egna och de blir dyrare.
Intelligenta är nog väldigt nojjiga kring deras kost och följer en strikt diet.
Jag har märkt att många rika personer äter mycket Picadeli och skräpar ned salladsbarer som ett jävla CP. Dessa är uppenbart inte några smarta människor men de tjänar mycket.
Vanligen är det min fru som lagar maten, men när hon är bortrest prioriterar jag mat som är enkel att laga. Men vad har din cykel med matlagning att göra?
Jag får äta nudlar med kyckling och kokosmjölk fast jag hatar det, min fru gillar det dock.
Är man intelligent och förmögen (för det kostar mycket) så skulle man nog ha...
* både en privatläkare som du blir reglerbundet undersökt av baserat på hälsomässiga skäl till kosten
* en privattränare som mestadels kollar upp sina svagheter ang muskler, uthållighet och balans. I huvudsak för att träna svagheter än stora muskler
* samt en privatkock som gör alla dygnsmaträtter som frukost, lunch, middag mm helt baserat på analyser, information och i samarbete med både privatläkaren och privattränaren för optimal men god kost
* Sen rullar det schemat på ett år eller 2. Tills du själv lärt till till 100% via läkaren, privattränaren, och huskocken att så här fungerar min kropp och det här mår jag bäst av att äta och variera med varje dag, alltså 100 + tals olika rätter också
Sen när du lärt dig alla recept som du snott ifrån kocken, så gör du en uppsägning av kocken och gör maten själv efter ett år. Att äta helt optimalt rätt dag efter dag plus att det ska va riktigt gott ochså till helt anpassat efter ens egna kropp som ett rullande schema. Är inte lätt att räkna ut baserat på sin egen fysik.
Sen att man äter skräpmat eller liknande 2-3 dagar i veckan förhindrar inte att du äter optimerad mat resten av veckan
Ja, det stämmer helt och hållet. Människors näringsbehov är högst individuella och styrs i allra högsta grad av hälsotillstånd, fysisk aktivitetsnivå, men även av faktorer som ålder, kön och genetik.Det som är en perfekt balanserad kost för en person kan vara direkt olämplig eller otillräcklig för en annan.Hur fysisk aktivitet styr kostbehovetMängden och intensiteten i din träning avgör hur mycket energi (kalorier) och vilka makronäringsämnen din kropp behöver:Högaktiv livsstil (t.ex. idrottare): Kräver ett betydligt högre intag av kolhydrater för att hålla musklernas glykogenförråd fulla, samt mer protein för muskelreparation och återhämtning. Även vätske- och saltbehovet ökar dramatiskt.Sillasittande livsstil: Kräver mindre energi. Om en person med låg aktivitet äter lika mycket som en elitidrottare leder det till viktuppgång. Fokus ligger här på näringstäthet – att få i sig vitaminer och mineraler utan att få för mycket kalorier.Hur hälsa och medicinska tillstånd styr kostbehovetKosten används ofta som en central del i att behandla, hantera eller förebygga olika sjukdomar:Metabola sjukdomar (t.ex. diabetes): Kräver extra noggrann kontroll över kolhydrater och ett fokus på livsmedel med lågt glykemiskt index (GI) för att hålla blodsockret stabilt.Hjärt- och kärlhälsa: Personer med högt blodtryck eller höga blodfetter gynnas ofta av att minska på mättat fett och salt, och istället öka intaget av omättade fetter (som omega-3) och fibrer.Magsjukdomar (t.ex. IBS, celiaki, Crohns): Kräver strikta anpassningar. Vid celiaki (glutenintolerans) måste gluten uteslutas helt, medan personer med IBS ofta undviker vissa svårsmälta kolhydrater (FODMAPs).Livsskeden och hormonella förändringar: Gravida behöver mer folsyra och järn, medan äldre personer ofta behöver mer protein och D-vitamin eftersom kroppen tar upp näring sämre med åldern.
Jag anser att det är intelligent om man har råd eller vill lägga ut sådana kostnader av det man redan tjänar och inte på annat behov
Intelligenta är nog väldigt nojjiga kring deras kost och följer en strikt diet.
Jag har märkt att många rika personer äter mycket Picadeli och skräpar ned salladsbarer som ett jävla CP. Dessa är uppenbart inte några smarta människor men de tjänar mycket.
Låter som riskabel mat relativt annan om man ska jämföra. Dels för att det är självplock, det är kall mat med alla bakterier och hygien smittspridningar som folk kan lämna efter sig, tom sand och grus från jackor mm som man har på sig mitt i butiken, och som en perfekt grogrund av virus vid dessa salladsbar-diskar