2026-09-01, 20:54
Medlem
Gaffelpärms avatar
Bra och rätt typ av mat med energi, protein, järn, jod, omega-3, vitaminer och mineraler är helt avgörande ifrån spädbarn upp till vuxen ålder.
Hjärnan får inga möjligheter att utvecklas fullt ut annars. (Beroende på gener osv)
Citera
2026-09-01, 21:30
Medlem
Sladdarens avatar
Ska inte frågan vara. Vad lagar intelligenta för mat och varför ?
Citera
2026-09-01, 21:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ska inte frågan vara. Vad lagar intelligenta för mat och varför ?

Skulle inte anse att TS förfinade chips- och hummusätning är matlagning.
Citera
2026-09-01, 21:44
Medlem
Intelligenta människor förstår att inte krångla till saker som i grunden är synnerligen enkelt.

Ät lite av varje, laga maten själv med bra råvaror, undvik att äta för mycket industriell snabbmat. Ät mycket grönsaker och riktigt bröd.

Människor är utpräglade allätare. Så länge man äter lite av allt mår man bra.
Citera
2026-09-01, 21:49
Medlem
Beckahestens avatar
Jag tycker trådskaparen beskriver en matintresserad person snarare än en högintelligent.

Är man ointresserad har man ju inga kryddor hemma och då blir det ju jättemuppigt att köpa hem allt det som ska vara i en tacokrydda och bara använda dem just till det?
Citera
2026-09-01, 22:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Skulle inte anse att TS förfinade chips- och hummusätning är matlagning.

Precis.. åter till ämnet

Intelligent folk kan äta relativt billigt men få isig många näringsämnen ändå och inget onyttigt överflödigt
tycker jag är relativt smart iaf
Citera
2026-09-01, 22:03
Medlem
Sladdarens avatar
Soppa är riktigt smart å äta men osmart för att det kräver enormt med frysutrymme för att du ska bli mätt
Citera
2026-09-01, 22:20
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Potatischips är inte så smart då det är väldigt inflammatoriskt mm.
Tror inte att du kan dra en koppling mellan intelligens och kost däremot.
Jag har optimerat kosten för egen del, men skulle inte påstå att det beror på hög IQ utan medvetenhet om vad min kropp mår bra av.
Äter en kost utan gluten, laktos, socker, sötningsmedel, potatisväxter, bönor/linser samt att alla spannmål är borttagna. Dricker endast vatten.
Mår fantastiskt bra. Men det kanske inte låter så kul?
Citera
2026-09-01, 22:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
En kamrat har 200 000 kr i mnd lön, smartaste jag känner, jobbar inom tech, han lever på Five Guys, McDonald's, doughnuts och random saker,

det finns högst noll korrelation mellan vad man äter och intelligens, eftersom "cravings" sug för div ting är starka hormoner som inte ren intelligens kan styra.

De flesta som röker vet att det är dåligt men gör det ändå, du behöver inte vara högintelligent för att förstår och veta att rökning är dåligt men man gör det ändå, just för att underliggande hormoner som gör att man gör vad man gör, just inte är korrelerade med intelligens IMO.

Har själv master i statestisk så har lite insikt i hur man ser hur ting påverkar varandra.

Matberoende av en viss sorts fetthaltig mat tror jag inte på, eller sug efter onödigt sockriga livsmedel
Alternativ finns, substitut om man vill. Dock tror jag på beroende av alkohol, nikotin, koffein osv men det finns inget matberoende av ett visst sorts livsmedel som inte kan ersättas med betydligt nyttigare alternativ och uppfylla samma känsla. Det handla mer om att bara vänja sig lite

Jag lagar all möjlig mat ifrån alla kulturer och har inget överdrivet beroende av grädde av en viss fetthalt eller friterad mat eller att jag måste ha fikabröd istället för en god nyttigare macka osv
Jag äter för att det är gott med variation och nischar aldrig på nåt förutom frukost och viss råkost
Citera
2026-09-01, 22:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Precis.. åter till ämnet

Intelligent folk kan äta relativt billigt men få isig många näringsämnen ändå och inget onyttigt överflödigt
tycker jag är relativt smart iaf

Jag är en sådan som lyckas äta billigt och bra, iallafall när jag orkar laga mat. Men jag tror mer det är en vana från att ha ganska lite pengar när jag var ung vuxen. Man fick prioritera och lära sig var det fanns näring och mättnad med en smal plånbok.
Citera
2026-09-01, 22:55
Medlem
Public Enemys avatar
Jag äter och dricker det mesta, och låter frugan bestämma menyn.
Citera
2026-09-01, 23:24
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.
Jag äter det jag inte vågar.

Svårt att hitta allt galet i Sverige men får jag chansen så tar jag den.

Man lär sig alltid något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in