2026-09-01, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Haha jag är inte så värst smart. Jag gjorde faktiskt egen taccokrydda för ett tag sen, var ganska enkelt och vart av med kryddor i hyllan 😊 billigare också

havregrynsgröt på kvällen.
Ibland äter jag bara bönor också, huvudsaken man håller sig mätt hela kvällen. Lunch på dagen ute.
Ibland gör jag stora batcher så man får 10x matlådor som jag fryser in.

Helgen kan jag göra tacco, en oxfile utan potatis eller något
Senast redigerad av ettanporta 2026-09-01 kl. 07:33.
Citera
2026-09-01, 07:39
Medlem
Det blir mest nyttig mat. Allt som är nyttigt men inte nödvändigtvis gott är det jag käkar.
Med den kunskap man besitter angående tillsatser och gifter i maten så kan man inte acceptera det som föda.
Till och med kaviar ratades då det innehåller processad olja i för stora mängder.
Det är rätt så få varor som behöver inhandlas.
Också känns det skönt att veta att varje måltid har gett ens kropp den näring den behöver.
Citera
2026-09-01, 07:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Låter som en smart man med flinka finkrar. Själv är jag dum i huvet och investerade 48 000 på min hobby cyckling. Jag älskar cykling men jag är inte så bra.
Vanligen är det min fru som lagar maten, men när hon är bortrest prioriterar jag mat som är enkel att laga. Men vad har din cykel med matlagning att göra?
Citera
2026-09-01, 07:41
Medlem
Ägg & kött
Citera
2026-09-01, 07:50
Medlem
Jag är förvisso inte normal men jag kan styra vikten min. Kan tänkas att det ligger någon vikt i det.
Jag äter väl det mesta. Även plast.
Citera
2026-09-01, 07:57
Medlem
Citat:
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Vi undviker Goyslop!
Citera
2026-09-01, 07:58
Medlem
Beställer protein från gårdar istället för att köpa äcklig turbokyckling eller seg entrecote. Maten äts vid 20 så blir det inget mölande i en fet chipsskål sista timmen vid TVn.
Citera
2026-09-01, 07:59
Medlem
grungewhores avatar
Matvanor är något som mer har med socialt arv att göra än intelligens. Föds du som geni i white trash familj äter du McDonalds, föds du som idiot i familjen Wallenberg äter du gåslever.
Citera
2026-09-01, 08:04
Medlem
I en studie av Mensamedlemmar matvanor framkom att dessa mer sällan åt speciell kost och oftare åt nationella standardrätter ("husmanskost"). Deras matvanor var inte heller mer hälsosamma än genomsnittet.

Citat:
..despite their higher cognitive abilities, Mensa members do not exhibit significantly healthier overall dietary behaviours, which may indicate that cognitive ability does not directly correlate with healthier lifestyle choices,

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12194576/
Citera
2026-09-01, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
I en studie av Mensamedlemmar matvanor framkom att dessa mer sällan åt speciell kost och oftare åt nationella standardrätter ("husmanskost"). Deras matvanor var inte heller mer hälsosamma än genomsnittet.

Stämmer nog bra med mina erfarenheter.
Faktum är att de flesta riktigt intelligenta jag haft nöjet att jobba med sällan är speciellt matintresserade.
Kan vara så att de la mer tid och intresse på sitt arbete.
Har jobbat på ett företag där man hade sin egen MENSA avdelning: Ca 75% hade disputerat.
Var vi ickedisputerade som dessutom inte var med i föreningen som fick fixa käket på våra samlingar.
Det här var under 80talet, så inga glamorösa krogrundor utan vi träffades oftast ute och grillade.
I USA tar väl 90% av alla högutbildade hämtmat av den sorten som är närmast.
Citera
2026-09-01, 08:24
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Exakt. Intelligenta människor är allätare och utan överdrifter åt något håll. En allsidig kost. Den gamla kostcirkeln från 1960-talet har fått en renässans.

I kostcirkeln var alla bitarna lika stora men den är väl lite förfinad nu så att man tar hänsyn till sådant som mängd, näringstäthet, kvalitet och individuella energibehov m.m.
Senast redigerad av Comitium 2026-09-01 kl. 08:44.
Citera
2026-09-01, 08:24
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Oj.

Haha, nej, det där är inte intelligent. Det är flottig mat som är dålig för dig och dessutom låg ansträngning. Intelligenta orkar med att laga maten för att säkerställa att balansen på näring i kroppen är normal. Dessutom är maten godare. Men roligt att en lågintelligent ger sitt perspektiv också, det är lika intressant att se också eftersom man själv inte riktigt tänker som er.
Intelligenta äter ute (kockar som kan sin sak) så slipper de ödsla tid på matlagning och disk. De har råd med det, eftersom intelligens medför god ekonomi. Laga mat, du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in