2026-09-01, 23:28
Medlem
Jag är en väldigt intelligent person (även om det känns lite krystat är det ju relevant för tråden).
Jag är vegan sedan ca 8 år tillbaka av etiska skäl och äter nyttig, relativt billig och ganska enkel mat lagad från grunden. Havregrynsgröt till frukost varje morgon, laddad med lin-, chia- och hampafrön, frysta bär, banan och annat. Lunch och middagar består vanligtvis av bönor/linser/tofu/tempeh tillagade med grönsaker och kryddor (och vanligtvis tomatsås om det är linser), parat med potatis/matvete/fullkornsspaghetti eller liknande, ofta med en tahinibaserad sås till och en stor sallad. Frukt och jordnötssmör till mellanmål. Vatten som måltidsdryck och dyrare veganskt vin till helgen om jag känner för det. Kryddar även med restaurangbesök ett par gånger i veckan.
Citera
2026-09-02, 00:05
Medlem
EgoistNs avatar
Sill, lax, avokado, räkor, makrill, cashewnötter och entrecote.

Proteinrikt och fett ska det vara, sparsamt med kolhydrater.

Hästar äter gräs och är lika dumma som för hundra år sedan.
Citera
2026-09-02, 00:47
Medlem
Gontars avatar
Gröt på fyrkornskross med lingonsylt, två stekta ägg och rejält med vitkålssallad, morot och rödlök. Sköls ned med hemgjord lemonad. Varje dag. Varje lunch. Lika gott varje dag.
Tror det mer har att göra med effektivitet och nyttighet än min intelligens dock.
Citera
2026-09-02, 01:13
Medlem
rusmags avatar
Har Arfid, så repertoaren är relativt snäv. Mycket skräpmat dessvärre, om jag inte får ett "laga mat ryck" och tillagar mig en god rejäl köttbit, gärna oxfilé, eller entrecoté.

Fisk äter jag inte, likaså mycket av grönsaker och frukt.

Blir lite slentrianmässigt..

Men jag vet inte, kanske inte når din definition av intelligenta med mina 115 IQ...
Citera
2026-09-02, 01:28
Avslutad
Reinfeldt gillar falukorv.
Citera
2026-09-02, 01:57
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du tycker inte att du kan svara på lite frågor? För svårt?

Kan och kan.. Frågan är om jag vill vara dig behjälplig att köra tråden i diket. 🙄

Kan dock upplysa om att till frukost blir det grekisk yoghurt med rårörda lingon, ett löskokt ägg, två falu rågrut med smör och pålägg jag väljer för stunden samt en stor kopp svart, starkt kaffe.
Citera
2026-09-02, 11:40
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.
Intelligent folk äter svensk husmanskost som rimmad oxbringa med rotmos (givetvis kan älgbringa användas).

Även skaldjur som hummer och ostron äts av intelligenta liksom surströmming.

Glass och choklad i mängder är ett tecken på intelligens.

Starkt kryddad mat och surt eller äckligt godis går däremot bort.
Citera
2026-09-02, 17:07
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du tror du vet vad jag är för kön pinsamt korkat. HA HA!
Ditt användarnamn är alicia66. Dessutom så uttrycker du dig extremt omoget så vi behöver inte blunda för sanningen kära du...
Citera
2026-09-02, 17:48
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Idag åt jag en halv pizza som blev över från igår. Till lunch åt jag en räkmacka.

Då ligger magistern bra till. Skaldjur måste man vräka i sig om man är en intelligent flashbackare 👍
Citera
2026-09-02, 17:55
Medlem
goofers avatar
Jag törs säga att riktigt intelligenta äter lite mat och framförallt väldigt lite kolhydrater av den enkla anledningen att de inte hat tid att tänka på mat då huvudet är fullt av viktigare saker, ungefär så.
Citera
2026-09-02, 18:59
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ditt användarnamn är alicia66. Dessutom så uttrycker du dig extremt omoget så vi behöver inte blunda för sanningen kära du...
HA HA. när man inter tror någon kan bli dummare. Tror du på fullaste allvar att det är mitt riktiga namn. Om jag byter till Gunnar är jag en gubbe boomer då? Ha ha.
Citera
2026-09-02, 19:08
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Många i tråden berättar vad DE äter.
Skulle inte tråden handla om vad intelligenta äter?

Själv tror jag inte att det finns något samband alls.
Alla skriver glatt i tråden.

Tror inte intelligenta tränar fysiskt intelligent heller.
En känd studie från Florida Gulf Coast University delade in deltagare i två grupper: de med ett högt behov av mentala utmaningar ("tänkare") och de med ett lägre behov.

Resultatet: "Tänkarna" var betydligt mindre fysiskt aktiva under veckodagarna än den andra gruppen.
Varför? Högintelligenta personer blir mer sällan uttråkade av sina egna tankar. De kan sitta stilla i timmar och fördjupa sig i ett problem, läsa eller koda, medan personer som behöver mer yttre stimulans oftare reser på sig och rör på sig
Den kanske starkaste studien på området gjordes i Sverige vid Sahlgrenska akademin. Forskarna analyserade data från 1,2 miljoner svenska män som mönstrade för värnplikt.

Studien visade ett glasklart samband mellan god kardiovaskulär kondition (hjärta/lungor) och högre IQ.

Det intressanta var att ren muskelstyrka inte hade någon koppling till intelligens – det var just konditionen som korrelerade med logiskt tänkande och verbal förmåga. (Forskarna såg även att tvillingar som hade olika bra kondition också hade olika resultat på IQ-testet, vilket bevisar att det inte bara handlar om genetik).
De som äter mycket är dummare?
Feta är dummare?

Den där studien tillförde inte så mycket till diskussionen heller hörru. Mer är att du fick sätta dig på en hög häst gentemot alla självrapportörer i tråden, inklusive mig själv. Men det var väl lite skönt för ditt ego iallafall?

Frågan är ju rätt konstigt ställd i TS. För innerst inne så vet väl alla att man inte blir smartare av saft och bullar liksom.

Och, om man kan äta sig dummare (se mitt tidigare inlägg i tråden), så vill jag mena på att
man även kan "äta sig smartare".

Sen om det finns vissa freaks som kan leverera även på en diet bestående av nudlar, är väl mindre intressant. För dom skulle garanterat göra ännu bättre ifrån sig, om dom åt ordentlig mat istället.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-02 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in