Citat:
Ursprungligen postat av
gofigur
Många i tråden berättar vad DE äter.
Skulle inte tråden handla om vad
intelligenta äter?
Själv tror jag inte att det finns något samband alls.
Alla skriver glatt i tråden.
Tror inte intelligenta tränar fysiskt intelligent heller.
En känd studie från Florida Gulf Coast University delade in deltagare i två grupper: de med ett högt behov av mentala utmaningar ("tänkare") och de med ett lägre behov.
Resultatet: "Tänkarna" var betydligt mindre fysiskt aktiva under veckodagarna än den andra gruppen.
Varför? Högintelligenta personer blir mer sällan uttråkade av sina egna tankar. De kan sitta stilla i timmar och fördjupa sig i ett problem, läsa eller koda, medan personer som behöver mer yttre stimulans oftare reser på sig och rör på sig
Den kanske starkaste studien på området gjordes i Sverige vid Sahlgrenska akademin. Forskarna analyserade data från 1,2 miljoner svenska män som mönstrade för värnplikt.
Studien visade ett glasklart samband mellan god kardiovaskulär kondition (hjärta/lungor) och högre IQ.
Det intressanta var att ren muskelstyrka inte hade någon koppling till intelligens – det var just konditionen som korrelerade med logiskt tänkande och verbal förmåga. (Forskarna såg även att tvillingar som hade olika bra kondition också hade olika resultat på IQ-testet, vilket bevisar att det inte bara handlar om genetik).
De som äter mycket är dummare?
Feta är dummare?
Den där studien tillförde inte så mycket till diskussionen heller hörru. Mer är att du fick sätta dig på en hög häst gentemot alla självrapportörer i tråden, inklusive mig själv. Men det var väl lite skönt för ditt ego iallafall?
Frågan är ju rätt konstigt ställd i TS. För innerst inne så vet väl alla att man inte blir smartare av saft och bullar liksom.
Och, om man kan äta sig dummare (se mitt tidigare inlägg i tråden), så vill jag mena på att
man även kan "äta sig smartare".
Sen om det finns vissa freaks som kan leverera även på en diet bestående av nudlar, är väl mindre intressant. För dom skulle garanterat göra ännu bättre ifrån sig, om dom åt ordentlig mat istället.