2026-08-31, 23:42
Medlem
Fyrfaldets avatar
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.
Citera
2026-08-31, 23:43
Medlem
Pizza och hamburgare mestadels
Citera
2026-08-31, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Tror jag verkligen inte dom gör, slöseri med tid.
Dom riktigt smarta människorna jag har träffat har haft väldigt enkla matvanor utan någon större variation. T ex nebart korv med bröd, eller enbart stekt falukorv med ris.
Citera
2026-08-31, 23:47
Medlem
Metamfetamin och Billys-pizza
Citera
2026-08-31, 23:48
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Tror jag verkligen inte dom gör, slöseri med tid.
Dom riktigt smarta människorna jag har träffat har haft väldigt enkla matvanor utan någon större variation. T ex nebart korv med bröd, eller enbart stekt falukorv med ris.
Oj.

Haha, nej, det där är inte intelligent. Det är flottig mat som är dålig för dig och dessutom låg ansträngning. Intelligenta orkar med att laga maten för att säkerställa att balansen på näring i kroppen är normal. Dessutom är maten godare. Men roligt att en lågintelligent ger sitt perspektiv också, det är lika intressant att se också eftersom man själv inte riktigt tänker som er.
Citera
2026-08-31, 23:52
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Pizza och hamburgare mestadels
Mmm det är gott då och då, så länge det extra fettet och kolhydraterna balanseras ut. Därför kan den intelligente äta sån mat utan att bli feta, medan de feta i lag är ointelligenta människor som inte förstår det. Hur balanserar du ut det?
Citera
2026-08-31, 23:53
Medlem
Citat:
Oj.

Haha, nej, det där är inte intelligent. Det är flottig mat som är dålig för dig och dessutom låg ansträngning. Intelligenta orkar med att laga maten för att säkerställa att balansen på näring i kroppen är normal. Dessutom är maten godare. Men roligt att en lågintelligent ger sitt perspektiv också, det är lika intressant att se också eftersom man själv inte riktigt tänker som er.

Jag vet inte om matvanor i sig är intelligent, men dom jag har träffat på t ex universitet som, varit extremt smarta och arbetat med forskning inom t ex fysisk och matematik, dom brukar äta så. Väldigt enkelt och med noll intresse för maten.
Citera
2026-08-31, 23:57
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jag vet inte om matvanor i sig är intelligent, men dom jag har träffat på t ex universitet som, varit extremt smarta och arbetat med forskning inom t ex fysisk och matematik, dom brukar äta så. Väldigt enkelt och med noll intresse för maten.
Det ändrar saken. Studerar man på universitet så har man ofta inga pengar eller energi till mat. Det kan jag förstå. Jag menar mer folk som har tiden och pengarna.
Citera
2026-08-31, 23:58
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Jag tänkte detta när jag precis åt potatischips och hummus. Det är ju egentligen mer sofistikerat och intelligent än någon "trashig" gräddfil och pulver som man bankar ihop.

Naturligtvis så lagar de intelligenta sin mat själva. Exempelvis gör man sin egen tacokrydda än att hjärndött gå till affären och plocka på sig en Santa Maria.

Berätta för mig, ni mer IQ-begåvade då specifikt, hur ni äter mat och vad ni äter och hur ni lagar den maten.

Det är nog så att lågutbildade och mindre intelligenta rent generellt är mindre noga med vad de stoppar i sig, men det finns ingen "IQ-kost".
Känner en forskare som har usla kostvanor då denne lägger (alldeles för) mycket tid på sitt arbete, och en annan som jag bedömer som högintelligent som äter väl, men då främst för att denne har en engagerad partner som sköter om hushållets mat.
Citera
2026-08-31, 23:59
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det är nog så att lågutbildade och mindre intelligenta rent generellt är mindre noga med vad de stoppar i sig, men det finns ingen "IQ-kost".
Känner en forskare som har usla kostvanor då denne lägger (alldeles för) mycket tid på sitt arbete, och en annan som jag bedömer som högintelligent som äter väl, men då främst för att denne har en engagerad partner som sköter om hushållets mat.
Som sagt, ibland har intelligenta arbete eller studier som gör att de inte kan ta vara på sin konsumption. Det är ett undantag, jag pratar mer generellt.
Bra att din intelligenta vän verkar lyckats ha hittat en intelligent partner. Det gör mig avundsjuk.
Citera
2026-09-01, 00:01
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har väl högre än vanligt IQ. 96:e percentilen. Betyder det att jag har någon man jag längtar efter? Nej. Tycker jag om att laga mat? Nej. Tycker jag om att köpa mikrorätter. Också nej. Skulle jag vilja att det fanns typ soylent som verkligen var OK att äta varje dag och som var billig, JAA!

Jag inte jag bara få kidnappa en väldigt snäll hemlös som kan bo hos mig och laga all min mat? Den kan få städa med.

Jag är ändå hyfsad på att laga mat, började som ung.

Det jag ser som är absolut mest annorlunda mig och vanliga människor är att jag har en avdramatiserad känsla för mat. Tycker inte att olika mat är äcklig av olika anledningar, äter gärna häst, kanin, and, inälvsmat, pölsa, mögelost osv. Balutägg ser gott ut, aldrig provat.

De som jag ser upp till är sådana som kan laga god och billig mat och trolla med kryddor. Jag har fastnat i min egen kryddning.
Citera
2026-09-01, 00:02
Medlem
Citat:
Det ändrar saken. Studerar man på universitet så har man ofta inga pengar eller energi till mat. Det kan jag förstå. Jag menar mer folk som har tiden och pengarna.

Som jag skrev pratade jag om forskare, inte studenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in