2026-09-07, 08:19
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det bästa för barn är att ha tillgång till båda sina föräldrar.
Det bästa för just denna pojken (utifrån denna infekterade situation) för att tillgodose hans rätt till tillgång till båda sina föräldrar, är att han får bo hos sin pappa och ha (övervakat) umgänge med sin mamma och sina syskon.

Men du vill att hans kontakt med mamman ska strypas, precis som hans kontakt med pappan blev strypt förut. Det är inte att ha barnperspektiv, inte! Det är ju att återigen ta ifrån pojkens hans rätt till båda sina föräldrar.

Nej, jag tror inte att 5-6 åringar sitter och ser våldsamma filmer på internet där barn slits ut ur sitt hem i kalsongerna mot sin vilja. Barn som är så små ska knappt ha någon skärmtid överhuvudtaget.

Så. Tänk om, tänk rätt!
Det bästa för barn är att ha tillgång till trygga vuxna som kan tillgodose barnets samtliga behov. Det är väl alldeles uppenbart att mamman i detta fallet inte kan det.
Citera
2026-09-07, 09:35
Medlem
Berias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Det bästa för barn är att ha tillgång till trygga vuxna som kan tillgodose barnets samtliga behov. Det är väl alldeles uppenbart att mamman i detta fallet inte kan det.

AMEN

Barn behöver inte en förälder som gett sig den på att förstöra barnets relation till den andra föräldern. Det mest sannolika är att den här "mamman" kommer att fortsätta tala illa om pappan inför barnet även nu när hon förlorat vårdnaden. Hennes metod är att undergräva och skapa situationer som leder till dåligheter. Det har hon bevisat i 5 år.

Självklart är principerna om anknytningsförälder, tillgång till båda föräldrarna, viktiga! MEN, när den ena föräldern, mamman i det här fallet, systematiskt under en så lång tid som 5 år förstör barnets relation till fadern....då blir frågan om hon ens borde få träffa barnet väldigt relevant!
Citera
2026-09-07, 12:36
Medlem
ImStillCutes avatar
Jahaja...

Verkar inte finnas några gränser ..13 poliser?
Har svårt att tro att 13 poliser sitter upptagna i 7,5 timme!
Däremot framkommer det att hon är där och bankar på dörren i offerkoftan..

https://www.facebook.com/zarah.oberg/posts/ig%C3%A5r-postade-jag-inl%C3%A4gg-om-den-5-%C3%A5riga-pojken-som-med-v%C3%A5ld-f%C3%B6rdes-av-polise n-fr%C3%A5/10165009226100470/
Citera
2026-09-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Jahaja...

https://www.facebook.com/zarah.oberg/posts/ig%C3%A5r-postade-jag-inl%C3%A4gg-om-den-5-%C3%A5riga-pojken-som-med-v%C3%A5ld-f%C3%B6rdes-av-polise n-fr%C3%A5/10165009226100470/

Zandra är inte alls insatt.

"Åtminstonde så borde det finnas en förståelse för att pojken behöver tid, och att man då arbetar upp en fungerande relation. Inte att man kräver vårdnad, begär handräckning och hämtar pojken med våld och tvång."

Mamman har fått FEM ÅR på sig!
Citera
2026-09-07, 14:17
Medlem
herrtrattkantarells avatar
Någon som vet om pojken får gå i skolan igen?

Hoppas på att han för stöd och samtal!

Tror han har det bättre hos pappan iallafall!!
läser man dom så är hans familj på pappans sida stöttande och vill hjälpa honom att bygga upp en ny relation till sin far, något som mamman just har försvårat i 5 års tid!!!! Pappan skall äntligen få chansen att vara en PAPPA till sin son inte bara få heta " vill du åka till E*mil" som mamma uttalar varje gång han skulle få umgås
Citera
2026-09-07, 14:49
Medlem
ImStillCutes avatar
Ja ska man tro Z*ndra Ö facebook så har mamman åkt till pappan och ringt på.
Ringt och försökt ta kontakt med pojken.
Hon lämnar dem inte ifred och försöker ta kontrollen över pojken igen.
Så stödtrupperna gaddas och slänger ur sig rena falsarier som att 13 poliser var på plats.
Om nu 13 poliser vart på plats undrar man vad för upplopp stödtrupperna ställt till med.
Citera
2026-09-07, 15:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kanske ska läsa nedan och begrunda:

Jag är inte besatt av hennes sociala medier. Jag konstaterar bara fakta.

Mamman har haft samma chans som pappan att lägga fram sin sak i domstol och fått fel varje gång, medan pappan fått rätt.

Och nu fortsätter mamman sin konflikt på sociala medier och har samlat en ilsken pöbel bakom sig på sociala medier med storleksordningen tusentals personer där pappan hängs ut som boven.

Om nu pappan faktiskt vore boven i dramat så hade ju domstolen upptäckt detta för länge sedan, men man behöver bara gå in på mammans sociala medier för att förstå hur domstolen tänkt och resonerat. Hon är totalt militant och är mer intresserad av att hålla igång konflikten, än sitt eget barn och hon struntar fullständigt i domstolsbeslut.

Det är inte pappan som ska anpassa sig. Det är mamman som ska upphöra med sitt beteende och och håller fortfarande på och slutar inte.. Därför är det bäst för den lilla killen att bo någon annanstans i en annan stad, tills mamman kommer till insikt och slutar upp med sitt beteende och börjar sätta sitt barn i första rummet.
Citera
2026-09-07, 19:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Jahaja...

Lite gobitar från kommentarsfältet:

Citat:
Hur vet vi hur pojken har det hos pappan? Finns det någon annan anhörig i närheten eller är han helt utelämnad? Finns det någon bevakning eller tillsyn? Hur vet vi att han inte far illa?? Det finns så många frågor💔💔.

Citat:
En fruktansvärd video som man får så ont i magen å hjärta av. Man förstår verkligen inte att myndigheter kan genomföra detta. Om mamman hade fortsatt skickat sitt barn som avtalat ja då hade hon ändå blivit straffade för att hon inte skyddade sin son. Lagstiftningen är så snedvriden så man blir mörkrädd

Citat:
Alltså blir helt svag på att de lägger polisresurser på att separera familjer. Har man inte sett sitt barn på 1 1/2 år så har man försatt sig i ett läge där man kanske inte längre borde juridiskt sätt vara pappa till barnet?

Citat:
Har människor i detta landet blivit så avtrubbade eller är de för rädda för att följa sin övertygelse? Det behövs mer civilkurage och civil olydnad i detta land.

Citat:
Nu är det nog med all denna misogyna idioti!
Allt det här handlar om att misskreditera kvinnor för att några dåliga förlorare till män inte kan förstå att de har allvarliga brister i sitt föräldraskap. Utan då försöker de istället misskreditera mamman och få hennes äkta moderskärlek till att framstå som något perverst!
Hur har detta kunna fortgå? Dags att inse hur det verkligen ligger till och städa upp i systemet!

Citat:
Detta ska inte få hända, det är oförståeligt. Hur kan man vara på förövarens sida och inte skydda barnen. Att de tvingas från sin trygghet skapar än mer trauman hos dessa barn, hur fan kan detta hända 2026 i ett land som Sverige!? Jag mår illa och skäms, jag har själv varit i kontakt med mammor som upplevt samma, där pappan fått vårdnaden och mamman inte ens fått träffa sina barn, där barnen tvingas och förs bort med soc.och polis till den som de uttalat skadar dem. Det måste bli ett stopp på detta nu! De som sitter i rätten och dömer i mål som berör barn skall vara kunniga inom barnpsykologi och vara sakkunniga inom våld i nära relation och hur personer med personlighetsstörningar fungerar. Barnkonventionen skall följas och särskilt punkten om att barn skall skyddas från att fara illa både psykiskt och fysiskt.

Ja ska man skratta eller gråta är frågan?
Citera
2026-09-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Pappan? MAMMAN kan flytta det vore en fördel på ALLA sätt.

Pojken behöver lämna den här konflikten bakom sig, det gör han INTE om han bor kvar.
Mamman borde lämna den här konflikten bakom sig. Det gör hon om hon flyttar.

"Mamman är pojkens trygga anknytningsperson"
Som en person som kidnappat någon ger mat etc är dessa trygghet.
Överdrivet ja, men det är mer läget.

"Mamman har inte uppvisat att hon är kapabel att ordna detta med ett gott samarbete,
nu får pappan en chans att visa upp att han är villig att samarbeta bra med mamman.
Den chansen bör han ta, för sonens skull. "

Va? Hur många chanser har han inte gett mamman. Jisses du är verkligen inte insatt.
Team mamman sa vi väl?

"Pojken vill säkert även fortsättningsvis kunna träffa sina syskon... det gör han lättast"
Jag är förvånad att du inte ställt krav de ska bo i samma kvarter, samma gata. Det vore ju fantastiskt...

Alla normala vill bara säga... BIL. Mamman kan bli en bra förälder så pojken kan träffa sina syskon och köra pojken till Götene.
Vad säger du om det?

Det tar 20 min med bil. Mina barn har kompisar längre bort än så, och det är samma kommun....
Så detta med samma kommun är bara nonsens.

Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är inte besatt av hennes sociala medier. Jag konstaterar bara fakta.

Mamman har haft samma chans som pappan att lägga fram sin sak i domstol och fått fel varje gång, medan pappan fått rätt.

Och nu fortsätter mamman sin konflikt på sociala medier och har samlat en ilsken pöbel bakom sig på sociala medier med storleksordningen tusentals personer där pappan hängs ut som boven.

Om nu pappan faktiskt vore boven i dramat så hade ju domstolen upptäckt detta för länge sedan, men man behöver bara gå in på mammans sociala medier för att förstå hur domstolen tänkt och resonerat. Hon är totalt militant och är mer intresserad av att hålla igång konflikten, än sitt eget barn och hon struntar fullständigt i domstolsbeslut.

Det är inte pappan som ska anpassa sig. Det är mamman som ska upphöra med sitt beteende och och håller fortfarande på och slutar inte.. Därför är det bäst för den lilla killen att bo någon annanstans i en annan stad, tills mamman kommer till insikt och slutar upp med sitt beteende och börjar sätta sitt barn i första rummet.

Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du förstår bara inte.
Ungefär som en misshandlad fru tyr sig tillbaka igen... igen och IGEN.
Det är ganska likt pojken, hans trygghet är byggd på falska premisser.
Att bara start upp igen är inte alls bra, för pojkens bästa!

Övervakat umgänge, NÄR hon skärpt till sig.
Du menar det ska vara ett umgänge där hon fortfarande antyder, eller tydligt indikerar att hon är den enda för pojken - att pappan är hemsk etc. Nej tack.

Man får väl hoppas hon skärper till sig snart, om hon bryr sig om pojken så gör hon det...

Till er alla. Läs nu noga och försök förstå vad ni läser:

Pappan (som är en främling för sin son, pga. umgängessabotaget) är enligt rätten den av föräldrarna som är bäst lämpad att tillse att pojken har god tillgång till båda sina föräldrar. Det är därför pappan (som är en främling för pojken) har fått enskild vårdnad.

Detta kommer alltså innebära ett ansvar för pappan, att tillse att pojken får träffa sin mamma (som är pojkens anknytningsperson). Ni verkar tro att nu ska umgängessabotaget ske mellan pojkens och mamman. Så kommer det givetvis inte vara. Pappan vill ju att pojken ska ha en god relation med både honom och pappan! Och han kommer tillgodose det behovet hos pojken! Det är ju därför han har fått vårdanden, trots att han är en främling för pojken.

Barnperspektivet i detta är ju att det är det bästa för pojken att bo hos pappan och att pappan har enskild vårdnad, men också god tillgång till sin mamma som ju är hans anknytningsperson. Och tillgång till sina syskon. Som det är med mamman nu, så behöver sannolikt dock umgänget vara övervakat, för pojkens skull.

Fortsatt är det inte barnperspektiv alls, att slita ut ett barn mot dess vilja, ur sitt hem. Myndigheterna har haft fem år på sig att ordna detta på ett bättre sätt. Som inte hade drabbat pojken lika hårt. Så att pappan inte hade varit en främling för pojken, utan att både mamman och pappan hade varit anknytningspersoner.

Samtidigt vill jag inte peka finger åt myndigheterna. De har säkert gjort så gott de har kunnat. Och har säkert också lidit en del i detta.

Men fortsatt: ett umgängessabotage på 5 år, där ett barn helt förlorar kontakten med den ena föräldern, så att den föräldern blir en främling. Och sedan ett plötsligt och drastiskt och hårt agerande 5 år senare, där man sliter ut pojken från sitt hem och från sin anknytningsperson och hem till den föräldern som numera är en främling för pojken. Det är inte rätt och inte barnperspektiv! Det måste ni väl ändå hålla med om?

Har man väntat i 5 år på att pojken och pappan ska få en relation. Hade man gott kunnat vänta en månad till och ta överföringen från mamman till pappan på neutral mark, i skolan. Det hade varit barnperspektiv det! Och att pojken får gå kvar i skolan med sina vänner. Skulle det bli problem (som Garre befarar), så kan han ju byta skola till skola i Skara framöver. Men att slita upp pojken från allt bekant och vant, samtidigt som man har givit honom livslångt trauma. Det är faktiskt inte ok. Det är inte barnperspektiv!

Och jag står på pojkens sida i detta!
Inte på mammans, inte på pappans.
Utan på pojkens sida. Jag minns hur det var att vara barn. Och kan verkligen känna med den här lilla killen. Det är utifrån det jag skriver mina inlägg.

Försök förstå vad ni har läst. Ni måste inte gå i polemik med allt jag skriver. Bara för att ni inbillar er att jag skulle stå på mammans sida. För det gör jag icke. Jag står på pojkens sida. Minns hur svårt det var när man inte fick träffa en anknytningsperson på någon månad... Fruktansvärd. I synnerhet när man skulle sova på kvällen. Detta är vad pojken lever i nu. Betänk det en stund, innan ni börjar härja om "ja, men mamman är si och så!". För pojken är hon hans trygga anknytningsperson. Och även om jag är övertygad om att han får det bättre med att bo hos pappan (som kommer tillgodose hans behov av båda sina föräldrar) Så behöver pojken sin mamma. Han behöver umgänge med henne. Ni får allt försöka tänka er in i pojkens situation här!
Citera
2026-09-07, 21:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Till er alla. Läs nu noga och försök förstå vad ni läser:

Pappan (som är en främling för sin son, pga. umgängessabotaget) är enligt rätten den av föräldrarna som är bäst lämpad att tillse att pojken har god tillgång till båda sina föräldrar. Det är därför pappan (som är en främling för pojken) har fått enskild vårdnad.

Detta kommer alltså innebära ett ansvar för pappan, att tillse att pojken får träffa sin mamma (som är pojkens anknytningsperson). Ni verkar tro att nu ska umgängessabotaget ske mellan pojkens och mamman. Så kommer det givetvis inte vara. Pappan vill ju att pojken ska ha en god relation med både honom och pappan! Och han kommer tillgodose det behovet hos pojken! Det är ju därför han har fått vårdanden, trots att han är en främling för pojken.

Barnperspektivet i detta är ju att det är det bästa för pojken att bo hos pappan och att pappan har enskild vårdnad, men också god tillgång till sin mamma som ju är hans anknytningsperson. Och tillgång till sina syskon. Som det är med mamman nu, så behöver sannolikt dock umgänget vara övervakat, för pojkens skull.

Fortsatt är det inte barnperspektiv alls, att slita ut ett barn mot dess vilja, ur sitt hem. Myndigheterna har haft fem år på sig att ordna detta på ett bättre sätt. Som inte hade drabbat pojken lika hårt. Så att pappan inte hade varit en främling för pojken, utan att både mamman och pappan hade varit anknytningspersoner.

Samtidigt vill jag inte peka finger åt myndigheterna. De har säkert gjort så gott de har kunnat. Och har säkert också lidit en del i detta.

Men fortsatt: ett umgängessabotage på 5 år, där ett barn helt förlorar kontakten med den ena föräldern, så att den föräldern blir en främling. Och sedan ett plötsligt och drastiskt och hårt agerande 5 år senare, där man sliter ut pojken från sitt hem och från sin anknytningsperson och hem till den föräldern som numera är en främling för pojken. Det är inte rätt och inte barnperspektiv! Det måste ni väl ändå hålla med om?

Har man väntat i 5 år på att pojken och pappan ska få en relation. Hade man gott kunnat vänta en månad till och ta överföringen från mamman till pappan på neutral mark, i skolan. Det hade varit barnperspektiv det! Och att pojken får gå kvar i skolan med sina vänner. Skulle det bli problem (som Garre befarar), så kan han ju byta skola till skola i Skara framöver. Men att slita upp pojken från allt bekant och vant, samtidigt som man har givit honom livslångt trauma. Det är faktiskt inte ok. Det är inte barnperspektiv!

Och jag står på pojkens sida i detta!
Inte på mammans, inte på pappans.
Utan på pojkens sida. Jag minns hur det var att vara barn. Och kan verkligen känna med den här lilla killen. Det är utifrån det jag skriver mina inlägg.

Försök förstå vad ni har läst. Ni måste inte gå i polemik med allt jag skriver. Bara för att ni inbillar er att jag skulle stå på mammans sida. För det gör jag icke. Jag står på pojkens sida. Minns hur svårt det var när man inte fick träffa en anknytningsperson på någon månad... Fruktansvärd. I synnerhet när man skulle sova på kvällen. Detta är vad pojken lever i nu. Betänk det en stund, innan ni börjar härja om "ja, men mamman är si och så!". För pojken är hon hans trygga anknytningsperson. Och även om jag är övertygad om att han får det bättre med att bo hos pappan (som kommer tillgodose hans behov av båda sina föräldrar) Så behöver pojken sin mamma. Han behöver umgänge med henne. Ni får allt försöka tänka er in i pojkens situation här!

Du säger att du står på pojkens sida, men ditt resonemang innebär i praktiken att föräldraalienation och umgängessabotage ska löna sig. Du kritiserar myndigheterna för att beslutet verkställdes, men du blundar helt för den juridiska och mänskliga verkligheten i det här fallet.

Låt oss bena ut varför ditt inlägg faller platt när man ser till vad som faktiskt hänt: Pappan är ingen "främling" för sin son: utredningarna visar motsatsen

Du påstår upprepade gånger att pappan är en främling. Det stämmer helt enkelt inte enligt domstolens underlag. Tingsrätten, socionomer och umgängestödjare har vid upprepade tillfällen slagit fast att när pappan och pojken väl får träffas i en lugn miljö utan mammans påverkan, så har de ett jättefint, tryggt och nära samspel.

Pojken var inte rädd för sin pappa: hans motstånd uppstod enbart vid överlämningarna på grund av den extrema lojalitetskonflikt som mamman skapat. "Vänta en månad till och ta det i skolan" Det har redan prövats och saboterats!

Du skriver att man "gott kunnat vänta en månad till och ta överföringen i skolan". Tror du inte att myndigheterna redan har försökt med det? När tingsrätten tidigare beslutade att överlämningar skulle ske vid förskolan, så sjukanmälde eller gömde mamman barnet hemma de dagarna! Att tro att mamman plötsligt efter fem år skulle släppa iväg pojken till skolan i lugn och ro om man bara "väntade en månad till" är en ren drömvärld.

Du vill ge umgängessabotören sista ordet:
Om man följer din logik: Dvs att myndigheterna aldrig får verkställa ett beslut om barnet gör motstånd vid överlämningen skapar man en livsfarlig princip. Då säger vi till alla föräldrar i Sverige: "Om du bara manipulerar ditt barn tillräckligt mycket, skapar lojalitetsstress och vägrar följa domar i fem år, så kommer rättssystemet till slut att ge upp och du får som du vill".

Det vore en katastrof för barnsrätten och skulle ge fritt spelrum för umgängessabotörer. Kärnan i barnperspektivet (6 kap. 2 a § Föräldrabalken)

Det är inte "barnperspektiv" att låta ett litet barn växa upp under kronisk föräldraalienation och beröva det halva sitt ursprung och sitt nätverk på pappans sida. Barnperspektivet handlar om vad som är bäst för barnet på lång sikt. Tingsrätten vägde helt korrekt den tillfälliga omställningsstressen mot den livslånga skadan av att förlora sin pappa helt.

Precis som du själv skriver har pappan fått ensam vårdnad för att han är den enda av föräldrarna som har förmågan att se till att pojken får ha kontakt med båda sina föräldrar. Pappan vill att pojken ska ha kontakt med sin mamma men det krävs att mamman först slutar upp med sin destruktiva kampanj så att pojken får landa i trygghet.

Sluta skyll på myndigheterna för att beslutet verkställdes. Det var mamman som under fem års tid stängde alla skonsamma dörrar, struntade i vitesbelopp på hundratusentals kronor och tvingade fram att polisen slutligen behövde kopplas in. Ansvaret för att överlämningen blev dramatisk ligger till 100 % hos henne.
Citera
2026-09-07, 21:37
Medlem
ImStillCutes avatar
Tomatkungen "Har man väntat i 5 år på att pojken och pappan ska få en relation. Hade man gott kunnat vänta en månad till och ta överföringen från mamman till pappan på neutral mark, i skolan."

Absolut inte! Skolan är hans neutrala plats där han är trygg utan föräldrabråket!
Det vore det värsta man kunde göra.
Citera
2026-09-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkot87
Det finns massor av material tllgängligt i det här fallet: utredningar, pappans sms, mammans sms, inspelningar på pappans agerande, mammans försök till tryggare umgängen m m. Det handlar i mångt och mycket om skyddande av våldsutövare. Ett enormt samhällsproblem. Läs gärna mer på sidor som Skaraborgsbarnen (finns fler fall i samma kommun, samma domare m m)
Det är ett annat ärende där det finns uppgifter om våld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in