Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Pappan? MAMMAN kan flytta det vore en fördel på ALLA sätt.
Pojken behöver lämna den här konflikten bakom sig, det gör han INTE om han bor kvar.
Mamman borde lämna den här konflikten bakom sig. Det gör hon om hon flyttar.
"Mamman är pojkens trygga anknytningsperson"
Som en person som kidnappat någon ger mat etc är dessa trygghet.
Överdrivet ja, men det är mer läget.
"Mamman har inte uppvisat att hon är kapabel att ordna detta med ett gott samarbete,
nu får pappan en chans att visa upp att han är villig att samarbeta bra med mamman.
Den chansen bör han ta, för sonens skull. "
Va? Hur många chanser har han inte gett mamman. Jisses du är verkligen inte insatt.
Team mamman sa vi väl?
"Pojken vill säkert även fortsättningsvis kunna träffa sina syskon... det gör han lättast"
Jag är förvånad att du inte ställt krav de ska bo i samma kvarter, samma gata. Det vore ju fantastiskt...
Alla normala vill bara säga... BIL. Mamman kan bli en bra förälder så pojken kan träffa sina syskon och köra pojken till Götene.
Vad säger du om det?
Det tar 20 min med bil. Mina barn har kompisar längre bort än så, och det är samma kommun....
Så detta med samma kommun är bara nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
Det bästa för barn är att ha tillgång till trygga vuxna som kan tillgodose barnets samtliga behov. Det är väl alldeles uppenbart att mamman i detta fallet inte kan det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag är inte besatt av hennes sociala medier. Jag konstaterar bara fakta.
Mamman har haft samma chans som pappan att lägga fram sin sak i domstol och fått fel varje gång, medan pappan fått rätt.
Och nu fortsätter mamman sin konflikt på sociala medier och har samlat en ilsken pöbel bakom sig på sociala medier med storleksordningen tusentals personer där pappan hängs ut som boven.
Om nu pappan faktiskt vore boven i dramat så hade ju domstolen upptäckt detta för länge sedan, men man behöver bara gå in på mammans sociala medier för att förstå hur domstolen tänkt och resonerat. Hon är totalt militant och är mer intresserad av att hålla igång konflikten, än sitt eget barn och hon struntar fullständigt i domstolsbeslut.
Det är inte pappan som ska anpassa sig. Det är mamman som ska upphöra med sitt beteende och och håller fortfarande på och slutar inte.. Därför är det bäst för den lilla killen att bo någon annanstans i en annan stad, tills mamman kommer till insikt och slutar upp med sitt beteende och börjar sätta sitt barn i första rummet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Du förstår bara inte.
Ungefär som en misshandlad fru tyr sig tillbaka igen... igen och IGEN.
Det är ganska likt pojken, hans trygghet är byggd på falska premisser.
Att bara start upp igen är inte alls bra, för pojkens bästa!
Övervakat umgänge, NÄR hon skärpt till sig.
Du menar det ska vara ett umgänge där hon fortfarande antyder, eller tydligt indikerar att hon är den enda för pojken - att pappan är hemsk etc. Nej tack.
Man får väl hoppas hon skärper till sig snart, om hon bryr sig om pojken så gör hon det...
Till er alla. Läs nu noga och försök förstå vad ni läser:
Pappan (som är en främling för sin son, pga. umgängessabotaget) är enligt rätten den av föräldrarna som är
bäst lämpad att tillse att pojken har god tillgång till
båda sina föräldrar. Det är därför pappan (som är en främling för pojken) har fått enskild vårdnad.
Detta kommer alltså innebära ett
ansvar för pappan, att tillse att pojken får träffa sin mamma (som är pojkens anknytningsperson). Ni verkar tro att nu ska umgängessabotaget ske mellan pojkens och mamman. Så kommer det givetvis
inte vara.
Pappan vill ju att pojken ska ha en god relation med både honom och pappan! Och han kommer tillgodose det behovet hos pojken! Det är ju därför han har fått vårdanden, trots att han är en främling för pojken.
Barnperspektivet i detta är ju att det är det bästa för pojken att bo hos pappan och att pappan har enskild vårdnad, men också god tillgång till sin mamma som ju är hans anknytningsperson. Och tillgång till sina syskon. Som det är med mamman nu, så behöver sannolikt dock umgänget vara övervakat, för pojkens skull.
Fortsatt är det inte barnperspektiv alls, att slita ut ett barn mot dess vilja, ur sitt hem.
Myndigheterna har haft fem år på sig att ordna detta på ett bättre sätt. Som inte hade drabbat pojken lika hårt. Så att pappan inte hade varit en främling för pojken, utan att
både mamman och pappan hade varit anknytningspersoner.
Samtidigt vill jag inte peka finger åt myndigheterna. De har säkert gjort så gott de har kunnat. Och har säkert också lidit en del i detta.
Men fortsatt: ett umgängessabotage på 5 år, där ett barn helt förlorar kontakten med den ena föräldern, så att den föräldern blir en främling. Och sedan ett
plötsligt och drastiskt och hårt agerande 5 år senare, där man sliter ut pojken från sitt hem och från sin anknytningsperson och hem till den föräldern som numera är en främling för pojken. Det är
inte rätt och inte barnperspektiv! Det måste ni väl ändå hålla med om?
Har man väntat
i 5 år på att pojken och pappan ska få en relation. Hade man gott kunnat vänta
en månad till och ta överföringen från mamman till pappan på neutral mark, i skolan. Det hade varit barnperspektiv det! Och att pojken får gå kvar i skolan med sina vänner. Skulle det bli problem (som Garre befarar), så kan han ju byta skola till skola i Skara framöver. Men att slita upp pojken från allt bekant och vant, samtidigt som man har givit honom livslångt trauma. Det är faktiskt inte ok. Det är inte barnperspektiv!
Och jag står på pojkens sida i detta!
Inte på mammans, inte på pappans.
Utan på pojkens sida. Jag minns hur det var att vara barn. Och kan verkligen känna med den här lilla killen. Det är utifrån det jag skriver mina inlägg.
Försök förstå vad ni har läst. Ni måste inte gå i polemik med allt jag skriver. Bara för att ni inbillar er att jag skulle stå på mammans sida. För det gör jag icke. Jag står på pojkens sida. Minns hur svårt det var när man inte fick träffa en anknytningsperson på någon månad... Fruktansvärd. I synnerhet när man skulle sova på kvällen. Detta är vad pojken lever i nu. Betänk det en stund, innan ni börjar härja om "ja, men mamman är si och så!". För pojken är hon hans trygga anknytningsperson. Och även om jag är övertygad om att han får det bättre med att bo hos pappan (som kommer tillgodose hans behov av
båda sina föräldrar) Så behöver pojken sin mamma. Han behöver umgänge med henne. Ni får allt försöka tänka er in i pojkens situation här!