2026-08-19, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag har bara en inre frid. Jag gör ingenting extravagant. Jag gillar inte "lyxhotell". Vi bor alltid enkelt, käkar på lokala genuina ställen eller hos bekanta i all enkelhet. Klär mig riktigt illa, nästan medvetet. Kör ganska medioker bil, bor mediokert och trivs!

Går ej på koncerter, går ut o käkar rätt ofta, tar då tåget in till City då jag inte ids leta parkeringar. Sen kan man ju ta någon öl också.

Kanske ens livs sparande och investerande satt sig så djupt att man nu inte har förmågan eller förståndet att spendera. Finns ju liksom ingenting jag vill köpa...

Din mytoman, käften.
Citera
2026-08-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Det hade kunnat vara jag som skrev det här förutom att jag inte gillar att åka tåg och försöker klä mig bra.

Jag köper fina kläder emellanåt men använder dem aldrig/ sällan. Jo, på middagar som är rätt så frekvent men har ett lager som börjar bli till åren. Oanvänt.. Jag tar nästan samma kläder hela tiden. Är dock hemma för det mesta och det passar inte med blazer i komposthögen. MEN jag har en tanke att börja satsa på lite fräshare kläder om jag nu ids ta mig in till stan.
Citera
2026-08-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Din mytoman, käften.

Tyvärr inte mytoman. Har träffat mytomaner och narcissister och jag är långt ifrån.
Citera
2026-08-19, 19:26
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
För att räknas som miljonär i dagens läge så måste man ha minst 10 miljoner på banken, men det har väl du eftersom du tar upp denna korkade fråga?
Bättre med 6.000.000 på div konton och hus och bil utan lån än 2.500 på lönekontot sittandes i HR i alla fall.
"Säffle, kan man få en kopp kaffe?"
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-19 kl. 19:35.
Citera
2026-08-19, 19:27
Avstängd
Citat:
Tyvärr inte mytoman. Har träffat mytomaner och narcissister och jag är långt ifrån.

Ok.
Hur blev du miljonär?
Citera
2026-08-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Ok.
Hur blev du miljonär?

Kom in i fastighetsägande tidigt. Förstod rätt kvickt att låna pengar till 2,5 % ränta var ett ypperligt tillfälle att renovera öka värde på hus och lägenhet/er. Haft 2 företag som gått toppen, vunnit på stryktips, investerat/ar rätt, haft turen att alltid köpt bilar m.m INNAN de rusat i höjden... Levt ett bra tag nu så är ju inte ungdom.
Citera
2026-08-19, 19:35
Medlem
Man får en massa gratis eller gratis platinakortet ger fri tillgång till loungen på flygplatsen, sen har kortet en års avgift såklart, Men skulle aldrig lägga pengar på förstaklass eller andra såna onödiga utgifter!

Men som någon annan skrev det ger ett lugn, jobbar bara 75% idag dessutom vilket är väldigt sant att man har råd att vara sparsam...eller spontan häromdagen köpte jag en klocka exempelvis för en kvarts miljon.
Citera
2026-08-19, 19:38
Medlem
Patrik2108s avatar
I kronor räknat är jag miljonär men jag är inte ens nära dollarmiljonär som väl är rätta måttstocken. Men om jag nu utifrån den slarviga trådstarten som grund får leka miljonär så kan jag säga att jag inte unnar mig speciellt mycket. Jag har matlåda till jobbet eller så äter jag inte alls. Varje köp jag gör utvärderar jag och bedömer huruvida det är en rimlig utsvävning. Nu ska jag kõpa en ny laptop för mtsvarande 20 000 kr och försöker motivera den satsningen. Jag skulle göra lika om jag var äkta miljonär.
Citera
2026-08-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
I kronor räknat är jag miljonär men jag är inte ens nära dollarmiljonär som väl är rätta måttstocken. Men om jag nu utifrån den slarviga trådstarten som grund får leka miljonär så kan jag säga att jag inte unnar mig speciellt mycket. Jag har matlåda till jobbet eller så äter jag inte alls. Varje köp jag gör utvärderar jag och bedömer huruvida det är en rimlig utsvävning. Nu ska jag kõpa en ny laptop för mtsvarande 20 000 kr och försöker motivera den satsningen. Jag skulle göra lika om jag var äkta miljonär.

Det har väl med mindset att göra. Om en viss typ plötsligt skulle få händerna på 5 miljoner i 30 årsåldern.... då tippar jag att pengarna är slut inom 5-6 år.
Förstår man ekonomi lite på djupet och är en stabil och trygg person så är det egentligen bara lugnet det ger. Hade man haft 500 miljoner skulle det förmodligen bli lite mer fart på handlandet men man är lite blassé på allt vad saker är faktiskt. Kanske en sjukdom i hjärnan ha ha.
Citera
2026-08-19, 20:04
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Det har väl med mindset att göra. Om en viss typ plötsligt skulle få händerna på 5 miljoner i 30 årsåldern.... då tippar jag att pengarna är slut inom 5-6 år.
Förstår man ekonomi lite på djupet och är en stabil och trygg person så är det egentligen bara lugnet det ger. Hade man haft 500 miljoner skulle det förmodligen bli lite mer fart på handlandet men man är lite blassé på allt vad saker är faktiskt. Kanske en sjukdom i hjärnan ha ha.

Jag har ofta tänkt "om jag vore miljonär så...." . Sen tänker man efter. Nej det skulle jag inte. Orsaken till att jag tex inte äter en massa lyxmiddagar är mer hälsoskäl än ekonomisla skäl.
Allt jag företar mig måste vara proportionerligt. Det räcker inte att jag kan göra en sak rent ekomomiskt. Den enda fördelen med att vara miljonär vore att vara ekonomiskt oberoende.
Citera
2026-08-19, 20:04
Medlem
Åker Uber/Bolt när jag inte orkar åka buss. Köper kvalitetsprodukter när jag väl köper produkter, vilket är sällan, eftersom tidigare köpta kvalitetsprodukter sällan går sönder. Månadssparar mer i aktier/fonder än de flesta.

Men jag dricker fortfarande billig öl. Köper inte varor i onödan. Köper inte varor för hutlösa priser som jag kan få billigare på annan plats förutsatt att jag inte behöver varan exakt nu.

Har inte särskilt storslagna intressen eller intresse av dyra bilar eller båtar. Jag har råd när jag behöver ha råd. Behöver aldrig oroa mig för en räkning eller ränta.
Citera
2026-08-19, 20:12
Medlem
Bankdosas avatar
Citat:
Jag har bara en inre frid. Jag gör ingenting extravagant. Jag gillar inte "lyxhotell". Vi bor alltid enkelt, käkar på lokala genuina ställen eller hos bekanta i all enkelhet. Klär mig riktigt illa, nästan medvetet. Kör ganska medioker bil, bor mediokert och trivs!

Går ej på koncerter, går ut o käkar rätt ofta, tar då tåget in till City då jag inte ids leta parkeringar. Sen kan man ju ta någon öl också.

Kanske ens livs sparande och investerande satt sig så djupt att man nu inte har förmågan eller förståndet att spendera. Finns ju liksom ingenting jag vill köpa...

+1
Det där hade lika gärna jag kunnat skriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in