2026-08-19, 17:39
Medlem
Imnshos avatar
Miljonär och miljonär.....

Sjusiffriga belopp netto kan vara vad som helst. 1 miljon som 25-åring är inget att hålla i handen. Det försvinner med krogen, bilar, hus, kärring och barn.

9 miljoner som 65-åring ger mer guldkant. Man orkar knappt spendera dom.
Citera
2026-08-19, 18:00
Medlem
BorgeHs avatar
De flesta jag mött som är miljonärer gör inget speciellt som väcker uppmärksamhet. De vill inte märka ut sig själva, de vill ”flyga under radarn”.

Du ser att när de köper kläder är det kvalitetsmärken som håller länge och är sköna att bära. Inget skräp som är slut efter en tvätt. Men det syns inte på plaggen att de är dyra.

När de köper en bil betalar de kontant och de tar inga billån, men bilen är inte märkvärdig. En vanlig bil, ibland ser man kanske en Range Rover.

Deras hem är ofta möblerat med gamla möbler som de ärvt. På väggarna hänger vacker konst. Tittar du närmare är det dyra orginalmålningar, inga reproduktioner. Men de nämner det inte om du inte frågar dem.

Kort sagt, riktigt rika ”showar” inte och är absolut inte vulgära i smak och levnadsstil. De är oftast mycket trevliga och vänliga. Nyrika ”white trash” däremot är inte roliga….
Citera
2026-08-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag har bara en inre frid. Jag gör ingenting extravagant. Jag gillar inte "lyxhotell". Vi bor alltid enkelt, käkar på lokala genuina ställen eller hos bekanta i all enkelhet. Klär mig riktigt illa, nästan medvetet. Kör ganska medioker bil, bor mediokert och trivs!

Går ej på koncerter, går ut o käkar rätt ofta, tar då tåget in till City då jag inte ids leta parkeringar. Sen kan man ju ta någon öl också.

Kanske ens livs sparande och investerande satt sig så djupt att man nu inte har förmågan eller förståndet att spendera. Finns ju liksom ingenting jag vill köpa...

Men du kan väl ta taxi istället för tåg?
Citera
2026-08-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Den här frågan är riktad till er som har minst sju siffror på ert sparkonto.

Vad gör ni för extra som miljonärer?
Jag själv kan berätta vad jag gör för extra och friheten att kunna "trycka till" lite extra när så krävs.
Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.
Bokar alltid egen loge på konserter och backstage-biljetter.
Tar alltid taxi när jag behöver åka kollektivt kortare sträckor för att slippa allmogen i kollektivtrafiken.
Bokar alltid lite dyrare rum på semestern och betalar extra för att gå före i köer och sånt.
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa rum innan pöbeln släpptes på.
Åkte på kryssning i Karibien och fick då gå på restauranger som övriga resenärer inte släpptes in på och fick även komma in före de vanliga kryssningsresenärerna och ta plats till underhållningen så jag kunde välja bästa plats.

Rent allmänt tycker jag dock att det borde vara fler ställen man skulle kunna köpa sig fri från samröre med allmogen och pöbeln (det vill säga barnfamiljerna och medelsvenssons).
Lol inte ens vid 4 mille så bokar jag förstaklass huhujuhuju. Men kanske tar och äter godare och mera hälsosamt
Citera
2026-08-19, 18:22
Medlem
Citat:

Jag själv kan berätta vad jag gör för extra och friheten att kunna "trycka till" lite extra när så krävs.
Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.
Tar alltid taxi när jag behöver åka kollektivt kortare sträckor för att slippa allmogen i kollektivtrafiken.
Bokar alltid lite dyrare rum på semestern och betalar extra för att gå före i köer och sånt.
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa rum innan pöbeln släpptes på.
Åkte på kryssning i Karibien och fick då gå på restauranger som övriga resenärer inte släpptes in på och fick även komma in före de vanliga kryssningsresenärerna och ta plats till underhållningen så jag kunde välja bästa plats.

Rent allmänt tycker jag dock att det borde vara fler ställen man skulle kunna köpa sig fri från samröre med allmogen och pöbeln (det vill säga barnfamiljerna och medelsvenssons).

Lol ”miljonär”. En ny volvo kostar en miljon idag,
Citera
2026-08-19, 18:33
Medlem
Citat:

Pinsamt
Citera
2026-08-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag har bara en inre frid. Jag gör ingenting extravagant. Jag gillar inte "lyxhotell". Vi bor alltid enkelt, käkar på lokala genuina ställen eller hos bekanta i all enkelhet. Klär mig riktigt illa, nästan medvetet. Kör ganska medioker bil, bor mediokert och trivs!

Går ej på koncerter, går ut o käkar rätt ofta, tar då tåget in till City då jag inte ids leta parkeringar. Sen kan man ju ta någon öl också.

Kanske ens livs sparande och investerande satt sig så djupt att man nu inte har förmågan eller förståndet att spendera. Finns ju liksom ingenting jag vill köpa...

Det hade kunnat vara jag som skrev det här förutom att jag inte gillar att åka tåg och försöker klä mig bra.
Citera
2026-08-19, 19:03
Medlem
Luktar troll
Citera
2026-08-19, 19:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Skulle man boka Business class eller t.o.m första klass (!) på flyg för att man har "7 siffror på sitt sparkonto". Tramsigaste jag har hört.

Låt säga att man har just precis 7 siffror, en dryg mille. För att åka första klass till en annan kontinent (USA eller Asien) ska du alltså bränna bort ungefär 1/10-del av ditt kapital på en enda resa...

Jag skulle tro att man ska vara god för 50-100 miljoner innan man regelbundet börjar boka första klass på privata resor som man betalar själv.

Däremot bokar jag (mångmiljonär) inte sällan diverse VIP-biljetter som du skriver, för att gå före i köer och så vidare. Taxi (eller hellre Uber) tar jag också utan att blinka givetvis.
Citera
2026-08-19, 19:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
"Pengar är inte allt" heter det och det verkar stämma. Hur kul är det att bo på hotell, åka taxi eller sitta på restaurang och äta mat? Det måste vara mer tillfredsställande att leva enkelt och var generös med sina sparpengar när det gäller.

Att drömma om att spendera obegränsat kanske man gör när man sitter med skulder upp till halsen och måste trolla fram pengar till mat?

På mitt sparkonto finns typ pengar till begravningen.
Citera
2026-08-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stejven
Jag köper ditt resonemang. Själv flyger jag såpass ofta att jag skulle bli ruinerad av förstaklassbiljettpriserna.

Är 1.90 och har rest i jobbet över hela världen med olika flygbolag men aldrig haft problem med utrymmet utan förstaklass/buissness class.
(Dock stannar jag alltid flera veckor på platsen vilket kan spela roll jämfört med om man bara har 1 dags affärsmöte)
Kanske övervikt är problemet om det är för trångt.

Reselista på nedladdad Spotify, Boselurar med noisereduction, ögonbindel och be om extrakudde och filt + be om extra vinflaska när maten kommer då sover man gott på 12-timmarsflyg. Även på Australienresor fungerar detta bra men då blir det extravin efter flygbytet. Har inte haft möjlighet flyga direkt. Favoritflyg är A380 men inget A380-direkt har passat.
Citera
2026-08-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Men du kan väl ta taxi istället för tåg?

Ja, och jag KAN äta oxfilé till frukost.
MEN filosofin som möjliggjort ens "förmögenhet" bygger på den smala vägen. Inga bekväma snabba lösningar. Så om jag blir lite småhungrig på stan så springer jag inte till Pressbyrån direkt och köper en bulle och en läsk. Det är späkandet som byggt ens karaktär och den är svår/omöjlig att rucka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in