2026-08-19, 13:16
Medlem
Den här frågan är riktad till er som har minst sju siffror på ert sparkonto.

Vad gör ni för extra som miljonärer?
Jag själv kan berätta vad jag gör för extra och friheten att kunna "trycka till" lite extra när så krävs.
Bokar alltid första klass på flyg när det finns eller Business om inte första klass finns.
Bokar alltid egen loge på konserter och backstage-biljetter.
Tar alltid taxi när jag behöver åka kollektivt kortare sträckor för att slippa allmogen i kollektivtrafiken.
Bokar alltid lite dyrare rum på semestern och betalar extra för att gå före i köer och sånt.
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa rum innan pöbeln släpptes på.
Åkte på kryssning i Karibien och fick då gå på restauranger som övriga resenärer inte släpptes in på och fick även komma in före de vanliga kryssningsresenärerna och ta plats till underhållningen så jag kunde välja bästa plats.

Rent allmänt tycker jag dock att det borde vara fler ställen man skulle kunna köpa sig fri från samröre med allmogen och pöbeln (det vill säga barnfamiljerna och medelsvenssons).
Citera
2026-08-19, 13:22
Medlem
Jag har bara en inre frid. Jag gör ingenting extravagant. Jag gillar inte "lyxhotell". Vi bor alltid enkelt, käkar på lokala genuina ställen eller hos bekanta i all enkelhet. Klär mig riktigt illa, nästan medvetet. Kör ganska medioker bil, bor mediokert och trivs!

Går ej på koncerter, går ut o käkar rätt ofta, tar då tåget in till City då jag inte ids leta parkeringar. Sen kan man ju ta någon öl också.

Kanske ens livs sparande och investerande satt sig så djupt att man nu inte har förmågan eller förståndet att spendera. Finns ju liksom ingenting jag vill köpa...
Citera
2026-08-19, 13:22
Medlem
För att räknas som miljonär i dagens läge så måste man ha minst 10 miljoner på banken, men det har väl du eftersom du tar upp denna korkade fråga?
Citera
2026-08-19, 13:23
Medlem
Du är nyrik va?
Citera
2026-08-19, 13:27
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
(det vill säga barnfamiljerna och medelsvenssons).

Lejonparten av alla barnfamiljer och medelsvenssons idag har sjusiffriga förmögenheter. Du måste komma upp i niosiffriga eller åtminstone höga åttasiffriga summor för att motivera det leverne som du beskriver i trådstarten. Vilket är ett bevis så gott som något för att du bara sitter och drömmer om vad du skulle göra om inte sjukpensionen tog slut så fort.
Citera
2026-08-19, 13:35
Medlem
Onanikrems avatar
Gör inget särskilt, åker till Småland eller Polen och jagar i bland. Åker till Norge och eller Tyskland en del. Bor inte på något lyxigare hotell. Har en Mustang och en HD från slutet av 70 talet men de kostar inte så mycket pengar när man väl har dem.
Citera
2026-08-19, 13:39
Medlem
Nu har jag några miljoner på fonder/aktier/konton.
Det jag kan göra jämfört med de som inte har det är.
Kan boka en spontansemester när jag vill, behöver inte låna eller spara ihop.
Köpte en bil jag kände för kontant i stället för att leasa eller låna till.
Lite så.
Sen jag lever ganska billigt totalt sätt, så kapitalet växer både i form av sparande och avkastning.

Det är helt enkelt billigare att leva om man har ett sparkapital jämfört med att hela tiden ligga på gränsen, då man måste handla snabbt och släcka bränder.

Sen är man inte ekonomiskt oberoende, saknar nog 2 10potenser om jag skulle "Vara rik" och vara som en miljonär runt år 1900.

Men man har råd att leva sparsamt.
Citera
2026-08-19, 13:50
Medlem
Imnshos avatar
Skryter om det på Flashback!!

Men mest handlar det om att retas med den svenska avundsjukan som florerar här.
Citera
2026-08-19, 13:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Det var härligt nyligen när jag var i London på Madame Tussauds när jag köpt VIP-bilejtter och kunde runda hela kön och få en egen ingång. Kom in 10 minuter före övriga i kön och kunde kolla i lugn och ro så jag hann vidare till nästa

Så du betalade 350kr för en Flexi Fast Track-biljett? Väldigt utsvävande av dig!
Pris för vanlig biljett? 250kr.

Och vem fan går på Madame Tussauds egentligen? Miljonärer, antar jag.
Citera
2026-08-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har jag några miljoner på fonder/aktier/konton.
Det jag kan göra jämfört med de som inte har det är.
Kan boka en spontansemester när jag vill, behöver inte låna eller spara ihop.
Köpte en bil jag kände för kontant i stället för att leasa eller låna till.
Lite så.
Sen jag lever ganska billigt totalt sätt, så kapitalet växer både i form av sparande och avkastning.

Det är helt enkelt billigare att leva om man har ett sparkapital jämfört med att hela tiden ligga på gränsen, då man måste handla snabbt och släcka bränder.

Sen är man inte ekonomiskt oberoende, saknar nog 2 10potenser om jag skulle "Vara rik" och vara som en miljonär runt år 1900.

Men man har råd att leva sparsamt.

Det uttrycket skall jag ta till mig. "Man har råd att leva sparsamt". Det är ju så det är. Tyvärr har det ju tagit ens vuxna liv att bygga upp kapitalet och nu "på slutet" vill man inte ha någonting materiellt. Men sinnesro ger det i alla fall.
Citera
2026-08-19, 14:22
Medlem
Straminskys avatar
Som miljonär så kretsar hela min tillvaro kring att arbeta så det finns ingen tid för annat.
Citera
2026-08-19, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det uttrycket skall jag ta till mig. "Man har råd att leva sparsamt". Det är ju så det är. Tyvärr har det ju tagit ens vuxna liv att bygga upp kapitalet och nu "på slutet" vill man inte ha någonting materiellt. Men sinnesro ger det i alla fall.

Det ger ingen mening att säga "man har råd att leva sparsamt". Har man råd att inte leva sparsamt?

Jag har sålt ut av mina fonder för att sätta lite lyx på tillvaron. Lever lika snålt som altid men kanske en resa någonstans vore kul.

Sedan är det inte illa att kunna sova och äta när och var man vill. Bara ta det lugnt och inte bry sig om vad som händer i världen och med räntorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in