2026-08-20, 14:13
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det konstigaste är att Västtrafik godkände denna reklam från första början. Tänk dig själv om det satt liknande reklam på dörrarna till ditt jobb med uppmaningar att ”flytta hem” om det finns personer på jobbet som är födda utomlands?

Är detta något att bli kränkt över? Det är ett erbjudande om att få ett stort bidrag om du vill återvandra. Det är inget tvång, inte ens ett uppmanande.
Citera
2026-08-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Att man informerar om det på en valafisch är naturligvis helt i sin ordning.

Det var inte i sin ordning med apartheidpropaganda på bussarna. Följdaktligen är det korrigerat nu!
Citera
2026-08-20, 14:18
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Naturligvis inte.
Men om jag vill bära den lagliga jackan och flera busschauförer vägrar låta mig åka med lokaltrafien eller sjukskriver sig om jag bär den - OCH bussbolaget ger vika och förbjuder mig att ha jackan - ja då är det definitivt ett hot mot svensk demokrati och yttrandefrihet.

En grupp på tjugo personer SKA INTE kunna tvinga ett stort bussbolag som har statliga avtal att censurea ett visst partis valpropaganda som de inte gillar när bussbolaget redan godkänt och fått betalt för affischeringen.

Vi är ute på djupt vatten om hot kan ge dessa resultat.

Du har HELT RÄTT!
Citera
2026-08-20, 14:20
Medlem
Jag är mest förvånad över att de tillgodogjort sig budskapet, betyder det att de kan läsa?

Nej, det är nog snarare någon gräsätande batikmagiker som blivit proxykränkt & uppviglat dem…
Citera
2026-08-20, 14:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Det var inte i sin ordning med apartheidpropaganda på bussarna. Följdaktligen är det korrigerat nu!

Hur kan du få att information om att det går att få ett helt frivillig återvändarbidrag - som är tämligen nytt och dessutom så stort som fem-siffrigt att bli apartheidpropaganda??

Du menar att några av mina bekanta som kommer från Sydafrika och Egypten och tycker att detta är väldígt bra och allvarligt överväger att utnyttja bidraget är utsatta för apartheid? De är både vita och mörkhyade och har samma möjligheter till bidrag.
Citera
2026-08-20, 14:32
Medlem
Citat:
Om någon som vill att invandrare ”åker hem” frågar en invandrare gång på gång om denne inte saknar sitt hemland eller om denne funderar på att åka tillbaka till landet där denne föddes kan detta självklart uppfattas som jobbigt. Kan du inte förstå det?

Nej det är inget påhopp eller något skällsord som kan få dig att bli kränkt som person, jag bad dig förklara vad som är kränkande, om din chef frågar varför du är trött och kanske ska gå hem och du blir kränkt av detta så bör du nog gå hem, och det är inte farligt att bli kränkt, du kan inte sitta här och skriva vad som är kränkande om du inte vet vad du pratar om, förklara igen VAD som är kränkande med att få pengar för att flytta hem. Det är sånna som du som gör livet surt och jobbigt, blir du kränkt av vanliga frågor får du gå till en psykolog och prata ut om att du blir ledsen över vanliga frågor för då är det något fel på dig och inte alla andra. Ta det här med dig och tänk efter lite, man kan inte tänka som ett barn när man är vuxen. Är det rimligt ?
Citera
2026-08-20, 14:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Är detta något att bli kränkt över? Det är ett erbjudande om att få ett stort bidrag om du vill återvandra. Det är inget tvång, inte ens ett uppmanande.

Ja de är så snälla i SD som bara vill invandrarna väl. Såklart inget att uppröras över.
Citera
2026-08-20, 14:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Nej det är inget påhopp eller något skällsord som kan få dig att bli kränkt som person, jag bad dig förklara vad som är kränkande, om din chef frågar varför du är trött och kanske ska gå hem och du blir kränkt av detta så bör du nog gå hem, och det är inte farligt att bli kränkt, du kan inte sitta här och skriva vad som är kränkande om du inte vet vad du pratar om, förklara igen VAD som är kränkande med att få pengar för att flytta hem. Det är sånna som du som gör livet surt och jobbigt, blir du kränkt av vanliga frågor får du gå till en psykolog och prata ut om att du blir ledsen över vanliga frågor för då är det något fel på dig och inte alla andra. Ta det här med dig och tänk efter lite, man kan inte tänka som ett barn när man är vuxen. Är det rimligt ?

Vad som är kränkande är upp till den som blir kränkt. Varken du eller jag kan nog sätta sig in i att vara invandrare och stöta på såna som inte vill ha en här och som tycker att man ska åka hem.
Citera
2026-08-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ja, uppsägning för arbetsvägran vore rimligt. Eller för falsk sjukskrivning.

Dessutom är det ett antidemokratiskt beteende att försöka förhindra ett riksdagsparti att få ha sina valafischer på betald och godkänd reklamplats.

Just antidemokratiska hot och handlingar brukar vi ju anse vara väldigt samhällsskadande och exempel på bristande integration.

Att en handfull somalier i Skaraborg genom utpressning och falska sjukskrivningar lyckas få material från Sveriges näst största parti nerplockat är helt galet.

Hade svenskar försök sig på samma sak i Somalia hade de blivit utskrattade. Och det är så även de här chaufförerna borde ha bemötts.
Citera
2026-08-20, 14:48
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ja de är så snälla i SD som bara vill invandrarna väl. Såklart inget att uppröras över.

Exakt.
Det är sannerligen ingen sjukdomsdiagnos iaf ”jag blev kränkt över en lapp på arbetsplatsen”

ÅK HEM OM DET INTE PASSAR DIN TRÖGTÄNKTE SOMALIER!
Citera
2026-08-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Tvång är det inte, även om det definitivt hade varit ett tvång om SD hade egen majoritet i riksdagen, och då utan bidrag.

Men ett uppmanande är det. Det förstår man om man inte är autist eller bara fånar sig.
Citera
2026-08-20, 14:52
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Vad som är kränkande är upp till den som blir kränkt. Varken du eller jag kan nog sätta sig in i att vara invandrare och stöta på såna som inte vill ha en här och som tycker att man ska åka hem.

Näääee, de har det så obeskrivligt jobbigt mot hur de hade det INNAN de kom hit!

De har bara fått:
Bidrag, bostad, utbildning, körkort, jobb!

Och allt har DU betalat, så jag hoppas att de tackar dig varje dag för detta!
Jättejobbigt att få ett erbjudande om en kvarts miljon! Sååå, jättejobbigt verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in