2026-08-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Tror du att Sveriges lag är utformad så att allt som är tillåtet och lagligt är nedskrivet i lagboken? Visa mig lagen där det står att jag får äta snickers på en tosdag. Vilken grundlag och paragraf reglerar det?

Det är information och valaffisch.

Självklart är det ett hot mot demokratin. Men egentligen är motivet vanlig arbetsskygghet. Såklart. Manifesterat av historiens kanske ABSOLUT MINST framgångsrika kultur: Svenska somalier.

Det skulle vara 1paragraf 2 kap i RF.

Sen hänvisas det till grundlagen och då var jag intresserad då jag inte sett en sådan paragraf.

Vad är det som är hotet för demokratin att tjugo stycken busschaufförer inte vill köra buss??
Citera
2026-08-20, 13:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Rätt övertygad att den genomsnittlige somaliern är smartare än dig!

"Smartare än du" heter det på svenska.

Studier av IQ fördelning har visat att medel IQ-nivån i Somalia är 83,84, enligt andra studier runt 70. Sveriges ligger samstämmigt enligt lite olika studier på runt 100. Somalia ligger på sista plats nr 137 bland de uppmätta länderna i en studie.

Dock är IQ och "smarthet" kanske ointressanta mått eftersom en persons värde natrurligtvis inte basseras på IQ. Vi i Sverige behöver dessutom folk som jobbar med allt möjligt där hög IQ inte behövs.

Däremot är förmågan att integreras och kunna försörja sig i Sverige mycket värdefull - och där har majoritet av invandrade somalier tyvärr inte lyckats särskilt bra jämför med andra immigranter.

Det är just därför som återvandringsbidrag har diskuterats för somalier som helt enkelt inte har lyckats acklimatisera sig eller hittat sig en plats att trivas på och sin försörjning utan att leva på bidrag år efter år.

Ett väldgt bra initiativ för den som vill utnyttja det.
Att man informerar om det på en valafisch är naturligvis helt i sin ordning.
Senast redigerad av coli 2026-08-20 kl. 13:24.
Citera
2026-08-20, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om du är anställd har arbetsgivaren fattat beslut om hur arbetsplatsen ska utformas.
I det här fallet har arbetsgivaren sålt reklamplatser för stora pengar.
Dessutom har kostsamma skyltar tryckts upp sannolikt på partiernas bekostnad och monterats upp.

Självklart måste en anställd finna sig i vad arbetsgivaren beslutar om denne vill jobba där.

Detta kommer kosta Skaraborgstrafiken stora summor för avtalsbrott.

Arbetsgivaren har en stor del i hur en arbetsplats skall utformas Ja. Men en arbetstagare har också rätt att vara med och påverka sin arbetsplats, om man anser att man inte kan sköta sitt jobb för att man mår dåligt så är det väl en fördel att man sjukskriver sig istället för i värsta fall orsaka en trafikolycka. Sen så ska man kanske fundera på om man ska byta arbetsplats om det inte fungerar. Men i det här fallet ansåg arbetsgivaren att det var lämpligare att åtgärda arbetsplatsen för att behålla sin personal.
Citera
2026-08-20, 13:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Vad är det som är hotet för demokratin att tjugo stycken busschaufförer inte vill köra buss??

Om deras hot och beteende leder till att ett demokratiskt partis valafischer tas bort och censureras från platser som de suttit på - så är det definitivt ett demokratiproblem så här mindre än en månad före valet.
Citera
2026-08-20, 13:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Arbetsgivaren har en stor del i hur en arbetsplats skall utformas Ja. Men en arbetstagare har också rätt att vara med och påverka sin arbetsplats, om man anser att man inte kan sköta sitt jobb för att man mår dåligt så är det väl en fördel att man sjukskriver sig istället för i värsta fall orsaka en trafikolycka. Sen så ska man kanske fundera på om man ska byta arbetsplats om det inte fungerar. Men i det här fallet ansåg arbetsgivaren att det var lämpligare att åtgärda arbetsplatsen för att behålla sin personal.

Nej det står ingenstans att en arbetstagare HAR RÄTT att vara med och påverka arbetsplatsens utforming. Arbetsplatsen organiseras, byggs upp och tillhör arbetsgivaren som också leder och fördelar arbetet.
Passar inte galoscherna får man byta jobb.

Men att sjukskriva sig i utpessningssyfte för att påverka att ett visst partis valafischer, vars placering arbetsgivaren skriv avtal om och sålt, tas ner inför ett svenskt val - är fulkomligt absurt att det lyckas. Det är definitivt ett hot mot demokratin!
Senast redigerad av coli 2026-08-20 kl. 14:12.
Citera
2026-08-20, 13:33
Medlem
Citat:
Om deras hot och beteende leder till att ett demokratiskt partis valafischer tas bort och censureras från platser som de suttit på - så är det definitivt ett demokratiproblem så här mindre än en månad före valet.

Ok, nu ska jag vara väldigt dryg.
Så om jag skickar en ung vänster jacka till sig och du vägrar att bära den så är det ett hot mot demokratin?
Citera
2026-08-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
För att dom får betalt för att köpa en buss.

Hoppas bussbolaget och försäkringskassan inte ger dom ett öre för deras illegala sjukfrånvaro. Samt att denna vandel kommer hjälpa dem hem.

Därför dom röstar på den röda sidan
Så dom får tillbaka Karensdagen
Det här är anledningen till att det finns karensdag
Citera
2026-08-20, 13:40
Medlem
Citat:
Nej det står ingenstans att en arbetstagare HAR RÄTT att vara med och påverka arbetsplatsens utforming. Arbetsplatsen organiseras, byggs upp och tillhör arbetsgivaren som också leder och fördelar arbetet.
Passar inte galoscherna får man byta jobb.

Men att sjukskriva sig i utpessningssyfte för att påverka att ett visst partis valafischer var placering arbetsgivaren skriv avtal om och sålt, tas ner inför ett svenskt val - är fulkomligt absurt att det lyckas. Det är definitivt ett hot mot demokratin!

Har busschaufförerna krävt att valaffischer skall tas bort eller har de valt att inte köra dessa bussar? Är två väldigt skilda saker. Sen är det väl faktiskt just demokratisk att få utrycka sina åsikter.
Citera
2026-08-20, 13:43
Medlem
Ursprungligen postat av bildburgare
Dumjävel. De lataste bland de lata är somalierna. De har typ 70% arbetslöshet i Sverige, för att de är lata, obildbara och utvecklingsstörda. Så jag tror inte du behöver oroa dig för att hitta några som kan göra deras jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Nu var det inte kan utan vill...svenskarna är för lata för att göra det, vill ha andra jobb eller gå på a-kassa.

Somalier har bra arbetsmoral när de väl får chansen. Vi måste bara sluta diskriminera dom.

Nu har jag inga dagsaktuell siffror, men arbetslösheten inom den aktuella gruppen synes ligga tämligen konstant kring 80 %. Enl. nedanstående citat är orsaken till den monumentala arbetslösheten inom gruppen bristande vilja att bestrida sina egna levnadskostnader (så länge "någon annan" tvingas till detsamma). "Bra arbetsmoral"???

Tolken Abdulahi Mohammed använder ett exempel från nomadlivets Somalia för att belysa det svenska bidragssystemet passiviserande inverkan:
"- När det regnar och är grönt och kamelerna ger mjölk behöver nomaderna inte anstränga sig. De diskuterar och snackar och på nätterna spelar man spel. Men när torkan kommer jobbar nomaderna hårdare än någon svensk bonde och ser till att kamelerna och korna och getterna överlever i öknen. När samma människor kommer till Sverige så regnar det hela tiden - socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och alla andra bidrag. Så det blir som i nomadlivet när det regnar och är grönt, folk sitter och tar det lugnt. Och här i Sverige kan man ta det lugnt hela året, sitta på kafé och snacka. När man har det så bra, varför ska man då jobba?
- Men, säger han, placera samma människor i England eller USA, då kickar nomadsystemet in och de blir väldigt företagsamma.
" http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853
Citera
2026-08-20, 13:48
Avstängd
Citat:
Har busschaufförerna krävt att valaffischer skall tas bort eller har de valt att inte köra dessa bussar? Är två väldigt skilda saker. Sen är det väl faktiskt just demokratisk att få utrycka sina åsikter.

SVT själva säger ju det att:

Västtrafik tar ner Sverigedemokraternas valreklam från sina bussar. Det sker efter att busschaufförer i Skaraborg vägrat köra i protest mot SD:s valaffischer.

Ett 20-tal chaufförer, som ursprungligen kommer från Somalia, har sjukskrivit sig i protest, rapporterar P4 Skaraborg.

Citat:
har de valt att inte köra dessa bussar?
Medans Tobias Andersson själv menar att det bara handlar om ett litet antal bussar.

https://youtu.be/XDcYimgoEcc

Då måste det väl vara så att bussar funnits?

Är det helt omöjligt för Västtrafik att bara byta ut lite utav sina egna förare?
Senast redigerad av Kanonen56 2026-08-20 kl. 14:11.
Citera
2026-08-20, 13:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ok, nu ska jag vara väldigt dryg.
Så om jag skickar en ung vänster jacka till sig och du vägrar att bära den så är det ett hot mot demokratin?

Naturligvis inte.
Men om jag vill bära den lagliga jackan och flera busschauförer vägrar låta mig åka med lokaltrafien eller sjukskriver sig om jag bär den - OCH bussbolaget ger vika och förbjuder mig att ha jackan - ja då är det definitivt ett hot mot svensk demokrati och yttrandefrihet.

En grupp på tjugo personer SKA INTE kunna tvinga ett stort bussbolag som har statliga avtal att censurea ett visst partis valpropaganda som de inte gillar när bussbolaget redan godkänt och fått betalt för affischeringen.

Vi är ute på djupt vatten om hot kan ge dessa resultat.
Citera
2026-08-20, 14:11
Medlem
colis avatar
Citat:

Jo demokrati är absolut att få utrycka sina åsikter. Men också att låta andra uttrycka sina.

Att med hot försöka förhindra att ett demokratiskt riksdagsparti får sätta upp sina godkända valafischer där andra partier tillåts ha sina afischer, är inte förenligt med demokratin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in