2026-08-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är känsligt och potentiellt landsförrädiskt att solidarisera sig för mycket med främmande stater, och Davidsstjärnan är en symbol för en främmande makt. Den upphör inte att vara det för att någon påpekar att i detta sammanhang symboliserar den bara judendom allmänt.

Naturligtvis får man ha sympatier för andra länder, men man måste sätta Sverige och svenska intressen först och där ingår en viss neutral objektiv hållning till konflikter utomlands.

Antisemitismen är en rimlig sak att ta ställning emot för en svensk politiker, samtidigt som man måste vara medveten om hur den används som ett vapen för Israels nuvarande regerings intressen av att Sverige och EU skall avhålla sig från att engagera sig i pågående konflikt och ställa krav på Israel, en propaganda som jag beskrivit ovan

Hon visade solidaritet med judiska barn och studenter i Sverige.
Det är landsförrädiskt att vara antisemit däremot.
Citera
2026-08-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Aj då! Tack för tipset/ varningen. Då kan man välja att diskutera med andra i tråden som inte är bindgalna istället

Det enda bra med uttalandet från den aktuella statsvetaren är att SÄPO nu fått en ny tossing att skriva upp på extremistlistan.

Absolut. Man kan ju dock hoppas att hennes gelikar inte infiltrerat även Säpo, och inte bara Malmö stad och Södertälje stad.
Citera
2026-08-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Vem har skrivit att det var ett personligt dödshot med planen att verkställas av henne själv inom snar framtid då? Hon skrev att hon önskade/i det närmaste besvärjde/bad om att Mohamsson skulle BRÄNNAS. Det är alltså en halmgubbe när du påstår att all kritik handlar om att alla tror att statsvetaren skulle försöka sig på att mörda henne inom kort. Kritiken handlar för helvete att hon UTTALAR att hon BORDE mördas.
Tar du lika lätt på om en statsvetare skriver "må hon brännas" om en judisk kvinna som bär en slöja i solidaritet med muslimer, med uttalat hat för att hon "förråder" "sina egna"?

Ytterligare en halmgubbe du kommer med är alltså att du hela tiden förvanskar sanningen och ljuger om att hon skrivit "må hon brinna i helvetet" istället för det hon skrev (och som islamister idag utför mot meningsmotståndare) "Må hon BRÄNNAS".
När du konfronteras med att du ljuger om vad hon skrev och gör om citatet börjar du istället slingra dig och svara på ett argument ingen framfört.

Jag hade tolkat det på ungefär samma sätt oavsett vem som sa det och till vem. Jag tolkar det som sagt som motsvarande "må du brinna i helvetet", dvs nåt som folk skriver i affekt när de sitter hemma vid tangenten och är arga över nåt.

Du får tolka det hur du vill. Jag kan inte bevisa att du också fattar att hon förmodligen menar det på det sättet. Du kanske på riktigt tror det du skriver. Är det så så får du tro det. Det är helt lugnt
Citera
2026-08-19, 14:17
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
En släng av affekt skulle jag tro.

Är det ett önskvärt inslag i Sverige, när man vill bränna sina meningsmotståndare och kasta sten på blåljuspersonal?

Affekt eller inte, tycker inte de här känsloyttringarna riktigt passar in i Sverige.
Citera
2026-08-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ok så du är nazist.

Jimmie Åkesson har visat sin kärlek till judar många gånger i samma förhoppning om att det ska gynna honom själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Man kan ju alltid försöka bagatellisera det med lite whataboutism.

Men inom Sharia så är det ett legitimt straff, samtidigt nämns det idag att nästan en halv miljon svenskar lever i områden nu där det råder parallell rättskipning.

Så lycka till att snacka bort det.

Qisaas, Qisaas, Qisaas

Och ändå sätta inte folk i brand här. Extremt sällan iaf. Det brukar ske på fattiga ställen i Mellanöstern, Sydamerika och Asien istället och hör skedde det oftare när vi var fattiga och religiösa och brände häxor och sånt.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Er? Jag är inte jude och inte heller med i någon judisk organisation, lol.
Men din paranoida, rasistiska världsbild låter väldigt nazistisk. Mycket NMR över din retorik, men det är väl meningen också. Ni är ju numer ihop med vänstern och Palestinademonstranterna.

Jag har inte påstått att du är jude, jag säger att du är israelvän. Ni är ofta icke-judar.

Det där är också propaganda där du fast du vet motsatsen tillskriver mig egenskaper jag inte har i propagandasyfte. Det visar ditt fullständiga intellektuella haveri, men framför allt belyser det precis hur propagandan ser ut och fungerar. Du använder din föregivna rätt att definiera vad kritiken innebär att jag är och det är inte förvånande i din förvridna propaganda en fullständigt rosenrasande antisemit.

Antisemitismvapnet i full blom. Alla som inte håller med dig är ”antisemiter”. Det är helt löjeväckande. I din bubbla fungerar detta, större delen av svenska folket utanför den vet att det är grov propaganda.
Citera
2026-08-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Du skrev:
”ingen påstår att Israel bedriver folkmord mot araber. De bedriver folkmord på palestinier”.
Palestinier definieras som en arabiskt folkgrupp med arabisk kultur och arabiskt språk, som härstammar historiskt från
Regionen Palestina.
Nu när du har googlat lite så skriver du att de flesta palestinier, mycket riktigt är, araber.
100% av palestinier är således araber, så för att återgå till din ursprungliga text om att ”ingen påstår att Israel bedriver folkmord mot araber” blir det fel eftersom de (palestinierna) är araber.

Om folkmordet i sig skulle vara sant eller osant är dick en helt annan fråga.

Missade du andra delen av mitt inlägg? "Men alla araber är inte palestinier".

De flesta judar som folkmördades var europeer men de flesta europeer var inte judar. Folkmordet var mot judar och inte europeer.
Citera
2026-08-19, 14:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Hon visade solidaritet med judiska barn och studenter i Sverige.
Det är landsförrädiskt att vara antisemit däremot.

Det tror jag också hon gjorde. Jag har ingen anledning att betvivla att det är ärligt menat, men det går inte att tänka bort Davidsstjärnans koppling till Israel. Lämpligheten i att bära den som icke-judisk politiker under pågående konflikt kan därför med skäl diskuteras. Därmed får hon stå ut med kraftig kritik som ibland då förmodligen går något överstyr pga starka känslor.

Edit. Nej, det är knappast landsförräderi per se att hata judar och vara antisemit. Däremot är det en obehaglig och förkastlig politisk åsikt riktad mot en minoritet i Sverige.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-08-19 kl. 14:30.
Citera
2026-08-19, 14:25
Medlem
Citat:
Israeliska araber som är muslimer, från Palestina. Folk flyttar från Palestina till Israel. Fattar du inte vad "folkmord" betyder eller? Det är ett mord på en etnicitet, ett HELT folk på ETNISK basis.
Sysslade de med folkmord skulle de ha mördat alla araber i Israel också, göra dem statslösa, inte låta dem vara medborgare, jobba och plugga, ha affärer i Israel osv.

Kan vara på etnisk basis. Kan vara på nationell, religiös eller rasbasis också.

"Folkmord, även kallat genocid, är avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis förinta en grupp utvald eller definierad genom nationalitet, etnicitet, ras eller religiös tillhörighet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmord
Citera
2026-08-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Nej, det är inte "sak samma".

Att någon ska "brännas" betyder ordagrant att man ska tända eld på någon.

Att någon ska brinna i helvetet betyder ordagrant att de ska brinna i helvetet.
Citera
2026-08-19, 14:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Menar du att det är ett påhitt att de arabiska grannländerna till Gaza inte vill ha in palestinier i sina egna länder? Bifogar några länkar så att du kan läsa mer om detta själv:

https://apnews.com/article/palestinian-jordan-egypt-israel-refugee-502c06d004767d4b64848d878b66bd3d

https://www.mideastjournal.org/post/here-s-why-arab-countries-won-t-take-refugees-from-gaza

https://www.politico.com/news/magazine/2024/02/21/why-arab-states-wont-support-palestinians-qa-00142277

https://yle.fi/a/7-10050927

Förutom frågeställningen ovan; anser du att det är OK med islamovänsterns aggressiva dominansbeteende och uttalandet att en av våra partiledare "bör brännas"?

Nej, det var ett förkastligt yttrande och vederbörande verkar vara en tveksam figur. Men det är ändå en bifråga i sammanhanget om en sådan går överstyr i debatten. Jag tror inte det kommer att bedömas som olagligt, utan förblir olämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in