2026-08-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
I så fall måste snittspararna vara idioter, jag har legat över 20% om året sedan kraschen 2008, just nu ligger jag 26% plus för i år och då köper jag endast stabila företag.
Jo men detta är flashback och här klarar ju alla sig mycket bättre än genomsnittet.

Finns faktiskt studier av nobelpristagare i just ekonomi om effektiva marknader och varför det är svårt för en enskild investerare att slå marknadens genomsnittsavkastning. En genomsnittsavkastning som ligger närmare 7-9%, för övrigt:
"The US stock market, often measured by the S&P 500, has delivered an average return of about 10% per year over nearly a century. Once you adjust for inflation, that’s around 6 to 7% in real terms."

Men som sagt, detta är Flashback så härinne klarar man ju enkelt 20-25% per år utan att ens försöka och alla blev dollarmiljonärer före 30
Citera
2026-08-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?
jag är ganska vanlig men har haft ambitionen att spara mycket kraftigt.

25 år. typ 1.4 miljoner på börsen

hur nådde jag dit? jo jag sparade över 10k varje månad sedan jag gick ut gymnasiet. jag hade ett litet sparkapital när jag fyllde 18 som jag sommarjobbade ihop, fick även en fond på 40k när jag fyllde 18 av mina föräldrar

efter gymnasiet studerade jag på universitet och arbetade extra vid sidan om. det som kanske gör min situation lite unik är att jag kunde bo på mina föräldrars tomt, i en friggebod, utan att betala hyra. men i stort kan vem som helst göra det jag gjort. jag är inte på något sätt speciellt lyckligt lottad, jag har haft stor vilja och driv

idag är jag ingenjör med förmånsbil och reser runt i både sverige och europa. jag har kämpat för att nå dit och känner nu äntligen att "the juice was worth the squeeze" även om jag har ett jobb få personer skulle orka med

med det sagt, sparkvoten jag hade kan vem som helst klara av utan problem med ett vanligt jobb på 25-30k/mån efter skatt om man är beredd att göra resan. om du menar att du inte kan göra det, så är du helt enkelt inte villig att göra uppoffringen - vilket jag tycker är helt okej. man måste inte spara som en dåre. jag hade hellre haft en bra vänskapskrets och partner än lite pengar och karriär, men jag verkar inte vara lagd för det. it is what it is
Senast redigerad av DrillBitTTT 2026-08-22 kl. 19:14.
Citera
2026-08-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
från 0kr - 10miljoner på 3 år med en vanlig lön?

Jag kan investera ca 20k månaden om jag är snål som satan, på 3 år blir det definitivt inga 10 miljoner.

du måste haft en jävla tur med dina aktier

Vad du kan investera är ditt problem.

JAG förvandlade lätt förklarat mina sparpengar och vinst från 4 lägenheter under 3 år, (mitten av 1995-mitten 1998) ca 1 miljoner kronor till 9.8 miljoner kronor.

Dollarn stod i omkring 8. Alltså var jag dollarmiljonär vid 21 års ålder.
Citera
2026-08-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad du kan investera är ditt problem.

JAG förvandlade lätt förklarat mina sparpengar och vinst från 4 lägenheter under 3 år, (mitten av 1995-mitten 1998) ca 1 miljoner kronor till 9.8 miljoner kronor.

Dollarn stod i omkring 8. Alltså var jag dollarmiljonär vid 21 års ålder.

pengar du fått av mamma och pappa?
Citera
2026-08-22, 19:25
Medlem
Citat:
pengar du fått av mamma och pappa?

Kan du inte läsa?

Jag jobbade ihop 1 miljon kr via lön och fyra lägenheter.

Aktierna gjorde dom till 9.8 miljoner.
Citera
2026-08-22, 19:27
Medlem
Citat:
Kan du inte läsa?

Jag jobbade ihop 1 miljon kr via lön och fyra lägenheter.

Aktierna gjorde dom till 9.8 miljoner.

okej, vad var det för aktie som steg med 1000% på 3 år? eller, den måste stigit med mer än 1000% eftersom du inte hade 1 miljon direkt..
Citera
2026-08-22, 19:34
Medlem
ekerilars avatar
Jag tror att jag är mer norkal (genomsnittlig) än de som redogjort i tråden.

Jag har äntligen lyckats uppnå Ann Wibbles gamla vision om en årslön sparad.
Jag har 30000 på lönekontot, 100000 i buffert och drygt 200000 i olika fonder.

Jag är lågavlönad, men relativt sparsam. Änkeman med utflugen dotter. tjänar 28000 brutto.

Jag bor i ett nedlagt s k. arbetarsmåbruk.
Citera
2026-08-22, 19:46
Medlem
Citat:
okej, vad var det för aktie som steg med 1000% på 3 år? eller, den måste stigit med mer än 1000% eftersom du inte hade 1 miljon direkt..

Jag månadssparade och konstant slängde in i ca 8 olika aktier första året. När sedan första lgh var såld blev det vinsten in i 4 andra aktier. Från där blev det daytrading och jag behöll om jag minns rätt bara 3 av de 12 aktierna en längre tid.De jag tjänade mest på
Var Nokia, Ericsson och Astra bla.
Citera
2026-08-22, 19:46
Medlem
glimmandes avatar
Tycker folk i gemen verkar vara betydligt rikare än vad officiell statistik påstår. Enligt officiella siffror så ligger man långt över medianen så fort man har mer än 100 000 kr i sparade medel.

Skulle säga att jag är genomsnittligt flashback-rik. Har några miljoner på ISK och KF och en bostadsrätt med hyfsat låg belåning. Men var och varannan i Stockholm verkar vara rikare än mig. De kör i nya Tesla, har båt och kajplats, sommarstuga i skärgården osv. Finns även otaliga golfklubbar och hästgårdar som stockholmarna håller vid liv. Det KAN ju vara så att jag är snål och sitter på mina miljoner medan typiska stockholmaren har 50 000 kr i sparade medel och bränner löpande sina inkomster på bil-leasing, lån och nöjen. Men tror inte att det är så enkelt. Tror det finns fler rika än vad officiell statistik påstår.
Citera
2026-08-22, 19:51
Medlem
Citat:
Jag månadssparade och konstant slängde in i ca 8 olika aktier första året. När sedan första lgh var såld blev det vinsten in i 4 andra aktier. Från där blev det daytrading och jag behöll om jag minns rätt bara 3 av de 12 aktierna en längre tid.De jag tjänade mest på
Var Nokia, Ericsson och Astra bla.
okej, vad är du god för nu då? var det något speciellt som hände exakt efter 3 år, eftersom det verkar vara någon slags brytpunkt
Citera
2026-08-22, 19:57
Medlem
Citat:
okej, vad är du god för nu då? var det något speciellt som hände exakt efter 3 år, eftersom det verkar vara någon slags brytpunkt

Jag körde på till 2008. Då flyttade jag utomlands.

Var god fór ca 23 miljoner kr 2008.

2017 sålde jag mitt företag och andel i ett nystartat tech bolag som blev uppköpt.

De sista gjorde mig ekonomiskt oberoende.
Citera
2026-08-22, 19:58
Medlem
Citat:

Inget speciellt så, men det var ett litet mål att bli dollar miljonär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in