2026-08-20, 16:18
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Har faktiskt aldrig stött på någon som påstår att de är miljonärer pga husets värde, och inte heller noterat att det är något som banken eller staten påstår.

Du är inte heller unik på något sätt som verkar tro att du ensam listat ut att man kan tjäna pengar på att hyra ut bostäder mm. Alla har inte det intresset eller som mål i livet att dra in så mycket pengar så möjligt.

Men att det är nån form av ekonomiskt dödsdom att ha lite bostadslån är bara rent trams.

Jag känner en man som dog när han var 87 år 2023 han har bott hemma hela livet. Han tog över föräldrarnas lägenhet när dom dog på tidigt 70-tal eftersom han aldrig flyttade hemifrån. Han hade sparat ihop 1 miljon kronor på sparkontot när han dog 2023.

Han hade aldrig haft en kvinna och så klart inga barn. Han körde buss fram till sin pension 1998. Så att spara sig till en miljon som busschaufför tar tydligen ganska lång tid om man inte låter pengarna jobba i investeringar ?

Jag känner ett av hans många syskonbarn som ärvde han tyckte att det hela var en tråkig historia eftersom gubben aldrig unnade sig något.
Citera
2026-08-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Enligt SCB äger vuxna svenska 2,7 miljoner, efter skatter, efter lån, inklusive värde på sin bostad och liknande. Det är ju inte jättemycket med tanke på att 66 % av oss äger boendet, hus eller BR.

Egentligen mer intressant att göra specifika nedslag och kolla lite här och där hur bra folk har det ställt.

Det är också lite intressant att i pengabesparingar har svensken i snitt 300 000 kr.

Jag tror de allra flesta i min omgivning inte har detta.

Medianen antar jag?
Citera
2026-08-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag känner en man som dog när han var 87 år 2023 han har bott hemma hela livet. Han tog över föräldrarnas lägenhet när dom dog på tidigt 70-tal eftersom han aldrig flyttade hemifrån. Han hade sparat ihop 1 miljon kronor på sparkontot när han dog 2023.

Han hade aldrig haft en kvinna och så klart inga barn. Han körde buss fram till sin pension 1998. Så att spara sig till en miljon som busschaufför tar tydligen ganska lång tid om man inte låter pengarna jobba i investeringar ?

Jag känner ett av hans många syskonbarn som ärvde han tyckte att det hela var en tråkig historia eftersom gubben aldrig unnade sig något.

Gubben måste ha haft miljoner!!!!! Om man har ett vanligt knegar jobb och inga barn, inget bostads lån.

Han har nog unnat sig en hel del. Ska inte tycka synd om honom.
Citera
2026-08-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det här är ju medelsvenne percentil 50, som har i husvinst, bil sparkonto och annat ca 800 000 kr total förmögenhet i median vilket stämmer med de rapporter jag läst som undersökt detta. Inget lyxliv direkt.

Andra halvan har sämre än så, pensionärer, studenter, arbetarklass, många invandrare, underklass, unga. Det är i denna grupp man ofta ser klientel i mysbyxor, skägg, tatueringar eller övervikt på stan i b la stockholms förorter. 30-35% av dessa har max 20-30 000 kr sparkapital eller inget alls.

Top 10% av befolkningen ett par miljoner i total förmögenhet samt över 55 000 kr i lön, de fördelar sig på 2-3 miljoner i förmögenhet i huset och 1 mille sparkapital, eller vice versa. Där ligger jag vid 40+

Denna bild har AI bekräftat stämmer ganska träffsäkert med verkligheten över svenskars ekonomi.

Tragiskt att vara +40 och ha ett net worth på 4 miljoner kr med bostad medräknad.

1 miljon i likvida medel vid +40. 😩
Citera
2026-08-20, 17:35
Medlem
Enzymes avatar
Undersökningar har väl visat att ganska många inte klarar en oväntad utgift på 10 lax? Utvecklingen har varit att dom som har gott om stålar har mer men folk i låglöneyrken, vissa pensionärer, deltidsarbete, timmvikariat, arbetslösa och sjukskrivna relativt sett har det sämre än någonsin
Citera
2026-08-20, 18:06
Medlem
Citat:

Dock inga lån, så en vinnare enligt många.

Han måste haft sina pengar på sparkonto utan ränta hela livet om det inte blev mer än så.

Ja, sjukt tragiskt på ett sätt, men samtidigt kanske han levde sitt drömliv.
Citera
2026-08-20, 18:10
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Gubben måste ha haft miljoner!!!!! Om man har ett vanligt knegar jobb och inga barn, inget bostads lån.

Han har nog unnat sig en hel del. Ska inte tycka synd om honom.

Ingen trodde att han hade miljoner. Han åt frukost på Biltema före dom fanns på Ikea och åt middag på någon av stadens caféer. Han var klädd i skit kläder han söp inte och var ovårdad.
Citera
2026-08-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Enligt SCB äger vuxna svenska 2,7 miljoner, efter skatter, efter lån, inklusive värde på sin bostad och liknande. Det är ju inte jättemycket med tanke på att 66 % av oss äger boendet, hus eller BR.

Egentligen mer intressant att göra specifika nedslag och kolla lite här och där hur bra folk har det ställt.

Det är också lite intressant att i pengabesparingar har svensken i snitt 300 000 kr.

Jag tror de allra flesta i min omgivning inte har detta.

Tar de med privat pensionssparande i det? Ser att de gör det ibland nämligen när man tittar på folks sparande.

Räknar man in det ligger jag över 300, utan långt under.
Citera
2026-08-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ingen trodde att han hade miljoner. Han åt frukost på Biltema före dom fanns på Ikea och åt middag på någon av stadens caféer. Han var klädd i skit kläder han söp inte och var ovårdad.

En miljon+ bör lätt gå att få ihop på 10-15 år som busschaufför även på 0 räntekonto om du lever under existensminimum inga barn osv
Citera
2026-08-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
En miljon+ bör lätt gå att få ihop på 10-15 år som busschaufför även på 0 räntekonto om du lever under existensminimum inga barn osv

Han arbetade ett helt normalt arbets liv. Säg lätt 40 år.
Singel, inga barn inga större boende kostnader.

Lätt, minst 3 miljoner kr.
Citera
2026-08-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Han arbetade ett helt normalt arbets liv. Säg lätt 40 år.
Singel, inga barn inga större boende kostnader.

Lätt, minst 3 miljoner kr.

Absolut, nånting stämmer inte här.
Citera
2026-08-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Absolut, nånting stämmer inte här.

Han gjorde säkert ett par resor ut i världen, kanske hade han en flickvän/fru i thailand. Kanske också barn/styvbarn.

Bara för han levt enkelt utåt så betyder det inte att han inte gjort och spenderat lite. Alla vill inte flesha eller berätta allt dom gör.

Släkten som han lämnade en miljon till ska vara tacksamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in