Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...
Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?
jag är ganska vanlig men har haft ambitionen att spara mycket kraftigt.
25 år. typ 1.4 miljoner på börsen
hur nådde jag dit? jo jag sparade över 10k varje månad sedan jag gick ut gymnasiet. jag hade ett litet sparkapital när jag fyllde 18 som jag sommarjobbade ihop, fick även en fond på 40k när jag fyllde 18 av mina föräldrar
efter gymnasiet studerade jag på universitet och arbetade extra vid sidan om. det som kanske gör min situation lite unik är att jag kunde bo på mina föräldrars tomt, i en friggebod, utan att betala hyra. men i stort kan vem som helst göra det jag gjort. jag är inte på något sätt speciellt lyckligt lottad, jag har haft stor vilja och driv
idag är jag ingenjör med förmånsbil och reser runt i både sverige och europa. jag har kämpat för att nå dit och känner nu äntligen att "the juice was worth the squeeze" även om jag har ett jobb få personer skulle orka med
med det sagt, sparkvoten jag hade kan vem som helst klara av utan problem med ett vanligt jobb på 25-30k/mån efter skatt om man är beredd att göra resan. om du menar att du inte kan göra det, så är du helt enkelt inte villig att göra uppoffringen - vilket jag tycker är helt okej. man måste inte spara som en dåre. jag hade hellre haft en bra vänskapskrets och partner än lite pengar och karriär, men jag verkar inte vara lagd för det. it is what it is