2026-08-17, 17:49
Medlem
Var det en omkörning som gick fel?
Spontan första tanke så klart, eller sjukdomsfall på föraren?
Citera
2026-08-17, 18:12
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsting
Not! När vi körde ner i fredags var det 30km/h. Och när vi körde upp 1500 igår var det 30 utanför speedwaybanan. Så snälla sitt inte och gissa.

Jag körde där för 30 minuter sen och det var 70 från innan Grevby (norrgående) till det att det blir 2+1 igen då det blev 100 igen.

Så nej jag gissar inte.
Citera
2026-08-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nej, det är 70 sträcka där.

Edit: Källa t.ex SR och jag har själv kört den sträckan.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-bekraftar-tre-doda-i-olyckan-pa-e20

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag körde där för 30 minuter sen och det var 70 från innan Grevby (norrgående) till det att det blir 2+1 igen då det blev 100 igen.

Så nej jag gissar inte.

Ok, då såg både jag och min fru fel i helgen när vi såg 30 skyltarna.

Tips! Om du klarade hålla 70 när man växlar från ordinarie sidan till mötande trafiks sida så bör du börja tävla mot Marcus Ericson som vann i Kanada i helgen. För då är det världsklass på din körning. Ev kanske därför du inte såg 30 skyltarna alt om de tog bort dom efter vi passerade.

Not! Kan också vara en indikation på att det är uruselt, gjort om bara vissa ser 30 skyltarna. Om nu vi 2 såg rätt.
Senast redigerad av airsting 2026-08-17 kl. 18:43.
Citera
2026-08-17, 19:04
Medlem
Alpha-Xs avatar
70 på sträckan för nån timma sedan.
Syntes inte så mycket av själva olyckan, vajerräcket var lite skadat och så låg det lite skräp i dikeskanten.

Tyckte det flöt på oväntat bra förbi hela vägarbetet.

Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå hur ett vägarbete fungerar.
Har man KK så borde man f*n lösa att glida igenom dylika vägarbeten utan några större missöden.

Men skulle nog inte påstå att detta vägarbete är farligare än något annat!
Citera
2026-08-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Körde där i sommar och pratade just om risken för olyckor. Visst det är skyltat osv men inte idiotsäkert - man kan få för sig att det är tvåfiligt och inte mötande trafik. Väldigt långa sträckor med låg hastighetsbegränsning som kan kännas obefogat låg. Och väldigt mycket tung trafik som möts nära.

Låg hastighet och 2filigt låter väl inte rimligt va?
Citera
2026-08-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Sluta gagga om hastighetsgränsen för helvete, den har bevisligen ändrats sedan du körde där!

Har du kört sträckan själv i helgen? Det är nog verkligen intressant om det sitter 30 skyltar som väldigt få ser när nu 3 personer omkommit där.

Om du inte tycker det är intressant, så läser du nog fel tråd! Eller vad är intressant läsning här tycker du?

Och är det 70 på en Europa väg som är smalare och mer oförutsägbara än de flesta andra vägar i Sverige under förvirrande ombyggnad. I fredags kväll var vi 4 bilar som låg i 30 igenom där, trots bra sikt. Hur kommer det sig tror du?
Citera
2026-08-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Låg hastighet och 2filigt låter väl inte rimligt va?

Dom hade stängt av ena sidan av vägen. Så tvåfiligt kan man väl inte säga. Betänk att du ska över och köra på de andras körbana.
Citera
2026-08-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tyskarna är också betydligt mer disciplinerade i trafiken och vana att hålla uppsikt på andra fordon.

Kökrockar beror uteslutande på dålig uppmärksamhet framåt från trafikanter och ska över huvud taget inte förekomma. Om 500m kö orsakar det på en Europaväg, så är det också för dåligt (inte tillräckligt tidigt) skyltat.

Det jag opponerade mig emot var också att bägge filerna skulle "FYLLAS" inte att den andra filen används.

Adaptiv farthållare löser problemet galant. Borde sitta som standard i varje bil.
Citera
2026-08-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Audi och BMWs brukar göra vårdslösa omkörningar och försvinner sen i horisonten. De är sällan något problem runtom tung trafik, bara att hålla till höger för att underlätta för dem. Mycket värre med folk som påbörjar omkörning och sen tvekar, där är det framför allt dårar i elbilar som har bråttom att köra om och sen ångrar de sig och vill inte längre köra fort. När de ligger framför så kan de plötsligt droppa i hastighet med kraftig motorbroms och inget bromsljus och när man ska köra om dem, då gasar de upp för att hindra omkörning.

Haha låg på e4 förra helgen. En korkad testa framför mig och en lastbil framför honom. 110 väg. Teslan kör om lastbilen men 3km/h över... så han ligger där i vänsterfilen i en kvart och andra som vill köra om i hans röv. Sen lägger han sig framför lastbilen.

Jag säger till mig själv. Jävla dåre, och kör om honom. Sen kommer fanskapet igen och lägger sig framför mig. Folk
Citera
2026-08-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Audi och BMWs brukar göra vårdslösa omkörningar och försvinner sen i horisonten. De är sällan något problem runtom tung trafik, bara att hålla till höger för att underlätta för dem. Mycket värre med folk som påbörjar omkörning och sen tvekar, där är det framför allt dårar i elbilar som har bråttom att köra om och sen ångrar de sig och vill inte längre köra fort. När de ligger framför så kan de plötsligt droppa i hastighet med kraftig motorbroms och inget bromsljus och när man ska köra om dem, då gasar de upp för att hindra omkörning.

Värst är folk som ligger 10 under 4km i enfiligt. Sen 10 över i 2filigt....
Citera
2026-08-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Man söker såklart efter anhöriga tills man får tag i dom, vad är det för konstigt med det?

Ja det är väl klart som fan! Ytterst ovanligt att man inte hittar anhöriga i mer än ett dygn!
Verkar inte heller vara av samma familj. Det är nästan som att polisen vill få ut info om att anhöriga ska höra av sig.

Kan de vara flyktingar eller annat som gör att de inte får tag på anhöriga?
Citera
2026-08-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe-viking
Troligare är väl att föraren glömde bort att halva vägen är avstängd och mötande trafik kommer på "din" sida av vägen och inte på andra sidan av mitträcket. På bilderna ser det visserligen ut att vara gul heldragen linje men det borde ta mig sjutton ligga någon form av barriär mellan filerna vid den här typen av vägarbeten.

Vadå finns det inte utsatta koner och skyltar för det? Och då borde max 50 råda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in