Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Tage Danielsson om (korkade) generaliseringar:
Vissa människor är lata.
Vissa negrer är lata.
Vissa vita är inte lata.
Vissa negrer är mycket lata.
Vissa vita är lite lata.
Negrer är i allmänhet lata.
Vita är sällan lata.
Det finns lättingar här i världen, mest negrer.
Negrer är lata.
Vad du verkar lat. Är du neger?
Det var mig en flitig neger. Han måste vara vit.
Tage var en briljant underhållare och komiker.
Men kulturarbetare ska hålla sig långt borta från politik. De är ofta förvirrade och naiva.
För att svara tråden. Ja negrer är generellt väldigt lata. Även i fattiga Afrika där de inte får något gratis. Har delvis bott i Afrika. Har arbetat med oljeföretag i bl.a. Uganda, Kongo och i Europa med afrikanska anställda. Även varit i några andra länder i olika projekt.
Har alltså arbetat med otalet Sub-Sahara afrikaner från mer än ett land. Utbildade, obildade, gamla, äldre, i Afrika, i Europa, kvinnor och män, från toppchefer till verkstadsfolk. Från olika länder, oberoende av varandra. Hållit kurser, deltagit i projekt osv osv.
De är helt hopplösa och jag förstår varför Afrika ser ut som de gör.
På möten är det mer en regel än undantag att max hälften dyker upp. Hur viktiga de än är. Att hålla tider finns inte. Hälften av de som deltar på något ramlar in efter en timme eller mer.
Vid uppstart av projekt när jag varit med är det inte ovanligt att hitta sovande montörer eller t.o.m. ingenjörer. De smiter iväg och lägger sig i skuggan. Sen när de ertappas visar de noll skuld eller ånger. Mitt under ett brinnande projekt med tidspress. Även många som avviker i mitt i tjänst och sen blir helt spårlösa. Alkohol- och drogproblem är vanligt förekommande. Noll ansvar och lojalitet generellt.
Visst finns det fåtal som verkligen är arbetsamma och flitiga, men de är ytterst få.
Jag gav upp efter ett par år bestämmer aldrig mer.