Igår, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Eftersom alla människor är samma ras och bodde på samma plats till för inte särskilt länge sedan är evolutionen utan betydelse. Alla människor är lika.

Extremt okunnigt sagt på en ofattbar nivå. Vad tror du orsakar skillnad i skallform? Benmärg? Hudfärg? Hårtextur?
Citera
Igår, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja är inte på flashback för att roa dig, fanns det någon fråga?

Har svårt att föreställa mig hur en människa skulle kunna bli lägre än dig utifrån dina kommentarer. Skamlös klassism kombinerat med den typen av efterblivna godhetsknarkande bara en störd facebookmamma skulle kunna åstadkomma. Du bidrar inget till någon. Gå ut o häng med de andra idioterna istället för att skita upp varje tråd du hittar
Citera
Igår, 13:16
Medlem
Jag skulle säga delade.
Pluggade med en afrikan en gång i tiden: Han var nog den mest ambitiösa personen jag träffat.
Kommit till Sverige som flykting vid 15års ålder: När vi pluggade på högskolan var han 22: Han hade på dessa 7år lärt sig Svenska, läst upp grundskola och gymnasiet:
Han gick igenom utbildningen klockrent samt, när jag plockade ut min Bsc så gick han vidare och tog en civilingenjörsexamen. Är idag lite högre mellanchef inom en av Sveriges större koncerner.
Sen har jag träffat på andra som inte gör en släng om de inte absolut måste.
Bodde ett gäng i närheten och jag kom i samtal med en person. Han förklarade att byälsden tog hand om alla pengar och fördelade i gruppen, och så länge de fick tillräckligt med bidrag för att slippa bo ute eller svälta fanns ingen anledning att jobba. Så männen tillbringade hela dagen sittande pratande, drack kaffe samt rökte. Medan kvinnorna skötte barnen och lagade mat. Om det var nån som arbetade fick de inget för det, det togs hand om av klanen.
Sen som anekdot: En av farsans kollegor jobbade ett tag i Afrika inom industrin(De fick lägga ner efter några år.
Grejen var att de fick köra utbetalning av lön dags vis. De började med månadslön men då försvann alla efter lön och kom tillbaka till jobbet efter en 3-4 veckor. Visade sig att så länge de hade pengar så ansåg de inte att de behövde jobba. Så de fick införa dagslön plus avsättning till en fond. För att få folk att regelbundet komma till jobbet.
Men uppenbarligen finns det en kultur där man inte arbetar så länge man har livets nödtorft bland en stor del av den Afrikanska befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in