2026-08-13, 22:27
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Min erfarenhet av att varit i tre Afrikanska länder är att svarta afrikaner är korkade och inte nödvändigtvis lata .

Det är min erfarenhet också. Extremt korkade människor.
Citera
2026-08-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Finns det nån studie av någon afrikan att jämföra med så man kan få båda sidorna?

Ja det finns ju en väldigt ny studie som gjordes av en amerikansk afrikan, med IQ tester i Afrika, han ville visa att Afrikaner minsann var lika smart. Resultaten var väldigt, intressanta xD
Citera
2026-08-13, 22:32
Avstängd
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Ja det finns ju en väldigt ny studie som gjordes av en amerikansk afrikan, med IQ tester i Afrika, han ville visa att Afrikaner minsann var lika smart. Resultaten var väldigt, intressanta xD

Var det den där där man konstaterade att afrikaner inte klarar av att skicka länkar på internet?
Citera
2026-08-13, 22:39
Avslutad
Nu har jag bara arbetat med en afrikan men han är mycket duktig och absolut inte lat.

Sen är det inte hela världen att vara lite lat heller men vissa arbetsnarkomaner går väl i taket över att höra det.
Citera
2026-08-13, 22:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Är detta verkligen sant?
Var en bekant som pratade om hur lata afrikanerna var på hans restaurang där han arbetar.
Hur dom skyller ifrån sig, tar cred för andras jobb, smörar för chefer, skapar drama, är lättkränkta, men framför allt gör så lite som möjligt och så långsamt som möjligt.

Då började jag tänka igenom de få gånger jag själv jobbat med afrikaner, och kom på att för mig själv så har det stämt också. Varenda gång. Jag har med över 25 år i arbetsbranchen inget personligt exempel där en afrikan har arbetat flitigt och varit väldigt duktig. Men jag har inte varit med om så många heller.

Hade en afrikan i plugget, han var extremt lat, klarade inte skolan, försökte våldta en brud senare.
Första afrikanen jag jobbade med var för kanske snart 20 år sedan, i bygg branchen. Så fort chefen åkt iväg så satte han sig och rökte cigarett. Han försökte rida på andras jobb, upptäcktes ju ganska Direkt och han fick kicken.

Men sedan länge nu har jag arbetat inom IT. Har haft in TVÅ afrikaner på många år där, den ena ljög i sitt CV. Visade sig inte kunna ett skit. Drog fötterna efter sig i 2-3 månader tills han fick kicken. Och nu har vi en relativt ny afrikan in bland kollegorna. Vet inte så mycket om han än annat än att han går långsamt med huvudet högt i korridorerna där man ser honom, lite gangsta walk varför han nu tror att det ska vara bra i kontorsmiljö, och att han tydligen har svårt att förstå enkla instruktioner. Så jag har svårt att se att han blir långvarig. Dessutom klär han sig lite som någon slags skejtare (pösiga kläder) fast han är 35+ och alla andra går i chinos och skjortor. Han verkar ha noll intresse av att försöka ge ett seriöst intryck.

Är det verkligen såhär? Är en märkbart stor klick av alla afrikaner väldigt lata eller kanske inte så smarta?
Vad är era erfarenheter? Och om inte lata, vad är dom duktiga på då? Vad har ni sett dom brinna för, och vad har ni sett dom vara väldigt motiverade att göra?
Och nu menar jag alltså afrikaner som är 100% afrikaner, invandrade hit.
Lite tankar kring detta i denna video: For many black Africans, work and intellectual pursuits often feel less like opportunities and more like burdens.
Citera
2026-08-13, 22:45
Medlem
Jag har jobbat med en del inom vården - så allt från uskor till folk med universitetsutbildningar - och jag skulle inte kalla dem latare än någon annan. En genomgående tråd har dock varit att de varit väldigt disträ och flummiga - nästan lite på spektrumet. Dessa personer är oftast uppväxta i Sverige och i några fall adopterade.
Citera
2026-08-13, 23:07
Medlem
fjollciggs avatar
Berätta gärna mer om den homogena folkgruppen ”afrikaner”. Är det ättlingar till de europeiska nybyggarna i Sydafrika som avses? Eller blandar ni egyptier, somalier och pygméer som om de vore nån slags kuckelimuckras?
Citera
2026-08-13, 23:08
Medlem
zombie-nations avatar
Är i generationen där adopterade etiopier var vanligt. De var inte ett dugg lata.

Kan det finnas olika sorters afrikaner och olika kulturer i en stor världsdel med över 50 länder?
Citera
2026-08-13, 23:11
Medlem
Straminskys avatar
Tycker ni krånglar till saker när ni hävdar att alla afrikaner inte är likadana!

Det är precis som när ni hävdar att alla muslimer inte är likadana!

Eller när ni hävdar att alla invandrare inte är likdana!

Sluta med det! Det är mycket jobbigare att leva i en värld som är så krånglig.
Citera
2026-08-13, 23:11
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är min erfarenhet också. Extremt korkade människor.
Afrikaner är kanske inte dom mest intelligenta männen i grannskapet, men som Zara Larsson säger: " Boy, are they good in Bed!!) Deras styrka är under bältet.
Citera
2026-08-13, 23:12
Medlem
Afrikanska män (från Eretiea) har jag en del erfarenhet av och de jobbar som fan. Full fart och tar all övertid de kan få. Tyvärr är de klumpiga och saknar social kompetens men lata, nej.
Citera
2026-08-13, 23:21
Medlem
Jag förstår vilka du syftar på, de finns, men alla "afrikaner" , kvinnor, jag jobbat med har varit välutbildade, smarta och effektiva. Klarsynta som inte krånglar till saker och ting. Kvinnor. Så håller inte med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in