Citat:
Ursprungligen postat av
JohnFitzgerald99
Vet inte alls vad detta tillför mitt påstående om att ateister är troende de också?
Är inte det uppenbart? Vore det korrekt att jämföra religiös tro med att acceptera gravitationsteorin, bakterieteorin och teorin om elektromagnetisk strålning?
Eller kan du se någon skillnad här?
Citat:
Majoriteten av ateister tror på eller accepterar bevisligen sådana teorier som inte innefattar någon gudstro eller skapare, när det gäller att förklara hur allting blev till.
Men det betyder inte att de accepteras
pga att man inte tror på en gud och inte heller att teorierna i sig har någonting överhuvudtaget med icke-existens av en gud att göra.
Se mitt exempel med andra vetenskapliga teorier som inte heller innefattar några gudar.
Dessutom accepterar massvis av gudstroende människor dessa vetenskapliga förklaringsmodeller. Det har ingenting med ateism att göra och det är inte en ”tro” i religiös mening att acceptera vetenskap som stöds av evidens. I annat fall får du som sagt kalla det för en ”tro” att acceptera modellen som förklarar Jordens omloppsbana runt solen. Är det en tro?
Citat:
Och det är ju detta jag försökt förklara hela tiden. Väljer man bort ena alternativet, ja då återstår bara det andra alternativet - att allting blev till av sig självt på ett eller annat sätt.
Och jag med flera har flera gånger förklarat för dig varför ditt resonemang är felaktigt. Läs!
Citat:
Dessutom är varken big bang, abiogenes eller evolutionsteorin några rent ateistiska teorier. De tar inte ställning i frågan om gudstro på något sätt.
Exakt! Hur ska du ha det egentligen? Teorierna har INGET med ateism att göra.
Du verkar vara väldigt förvirrad.
Citat:
Det är vetenskapliga teorier som försöker förklara hur allting blivit till och utvecklats.
Nej, ingen av dem försöker förklara hur allting blev till.
Och de har fortfarande ingenting med ateism att göra.
Citat:
Det har bara fallit sig helt naturligt att majoriteten av ateister har anammat dessa teorier, just därför att de inte innehåller något som har med gudstro att göra.
Nej, majoriteten av ateister OCH väldigt många religiösa har accepterat teorierna därför att de är väl belagda. Det har inget med icke-tro på en gud att göra.
Citat:
Det vore väldigt överraskande om en ateist satt på ett möte i exempelvis föreningen Genesis, som arbetar för att sprida kreationism .)
Ja, och?
Citat:
Sen vad jag har för tro, det har du ingen aning om. Det är bara du som sitter och avslöjar dig själv rakt upp och ned.
Det är helt uppenbart att du är kreationist. Den extrema okunskap och faktaresistens du uppvisar är sällsynt bland moderata religiösa.