2026-08-31, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Ja om du exempelvis offentligt debatterar för ateism, alltså emot gudstro, så visar du ju tydligt att du öppet har anslutit dig till denna grupp människor.

Det finns ingen motsättning i att kritisera extraordinära påståenden som saknar bevis och att vara helt öppen för att acceptera påståendena givet att de bevisas vara sanna.
Dina slutsatser följer inte logiskt av premisserna. Det börjar ironiskt nog bli ett tema i den här tråden från religiöst håll.

Citat:
Nej, det korrekta är att ateister har stängt dörren för gudstro och tro på högre makter.
Du har tydligen stängt dörren för att ta till dig simpel information?

Citat:
Om det någon gång skulle komma bevis som ateisten accepterar, ja då tvingas man ju stå med svansen mellan benen och öppna den dörr som man en gång stängt.
Accepterar man påståendet som sant när bevis presenteras, så har man ju inte alls ”stängt dörren”?

Citat:
Jag märker att du försöker klämma in möjligheten att tro på vissa gudar, men inte andra som ateist. Men nej, det är inte så ateisten jobbar. En ateist avsäger sig all tro på gudar och högre makter.
Jag märker att du är fullständigt obildbar.

Är det verkligen så du tolkar mig, att jag påstår att en ateist kan tro på vissa gudar men inte andra?
Läser du inläggen du svarar på?

Citat:
Ja om du bestämt avvisar ett påstående om att det totala antalet sandkorn är udda, så betyder ju det per automatik att du tror på att antalet är jämnt.
Kan du svara på det jag skriver i stället för att argumentera mot halmdockor?
Jag skrev inte att man bestämt avvisar själva möjligheten att antalet är udda, utan att man inte accepterar påståendet som sant utan några bevis.
Kan du nu svara på om detta automatiskt innebär att man rakt av förnekar möjligheten att antalet är udda och om det innebär att man därför måste tro att antalet är jämt?

Citat:
Såvida du inte vill förneka sandkornens existens. Det kallas slutledningsförmåga. Vill du ha mer hjälp?
Din slutledningsförmåga haltar rejält, trots att du drar slutsatserna från halmdockor.

Citat:
Om någon säger till dig att det totala antalet sandkorn är udda och du fortfarande vill vara objektiv, så kan du svara på följande sätt: "Vad kul för dig att du är så säker på att antalet är udda. Du kan mycket väl ha rätt, men jag är inte lika säker. Jag vill nog hålla bägge möjligheterna öppna".
Tack för tipset. Kan du svara på frågorna nu?

Citat:
Men så resonerar dock inte ateisten. De avsäger sig ju sin tro på det ena alternativet. Som jag försökt förklara flera gånger så är det agnostikern som är den objektive och som håller bägge alternativen öppna.

Lycka till nu i fortsättningen med att vara både ateist och agnostiker .)
Vad menar du med ”avsäger sig sin tro”?

Du har gravt missförstått vad ateism, tro och avsaknad av tro är för något.
Citera
2026-08-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hittills har jag ju faktiskt bara sett en enda anonym reddit-post av en hinduistisk vision. Jag är inte helt avfärdande och så men det är ju faktiskt inte så mycket att gå på.

Tycker du att det vittnesmålet håller som bevisning för att de hinduistiska gudarna existerar?
Citera
2026-08-31, 22:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Tycker du att det vittnesmålet håller som bevisning för att de hinduistiska gudarna existerar?
Nej.
Citera
2026-08-31, 22:38
Medlem
Citat:
Nej.

Då kanske du kan förstå att vi som inte tror på din gud, känner precis lika dant om vittnesmålen gällande den guden, som du gör om vittnesmålen om de hinduistiska gudarna?
Citera
2026-08-31, 22:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Då kanske du kan förstå att vi som inte tror på din gud, känner precis lika dant om vittnesmålen gällande den guden, som du gör om vittnesmålen om de hinduistiska gudarna?
Är du oförmögen att skilja på olika saker, eller är en sten och ett paraply samma sak för dig?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-31 kl. 22:46.
Citera
2026-08-31, 22:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vill du att kristendom ska vara sant då? Om du kunde avgöra det, vad skulle du välja?

Visst, det skulle vara utmärkt om det verkligen var så enkelt att kristendomen var sann och man bara behövde leva väl och följa Jesu ord för att få evigt liv. Men det är det som är problemet, det är inte sant.

Sedan tror jag inte att jag skulle vilja ha evigt liv heller, det lär snabbt bli ganska enformigt.
Citera
2026-08-31, 22:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Visst, det skulle vara utmärkt om det verkligen var så enkelt att kristendomen var sann och man bara behövde leva väl och följa Jesu ord för att få evigt liv. Men det är det som är problemet, det är inte sant.

Sedan tror jag inte att jag skulle vilja ha evigt liv heller, det lär snabbt bli ganska enformigt.
Men det underliga är varför du argumenterar emot det i så fall. Jag kan förstå om du gjorde det med enbart logiska argument och ett öppet sinne för att ta reda på vad som är sant, men det verkar faktiskt inte så. Du verkar vara helt redo att acceptera även de mest sjuka ideerna och teorierna för att fortsätta vara naturalist och det känns som om du inte kan ge ens en centimeter. Du kan inte ens ge ett kanske, bara tvärnej även när dina argument suger. Det är underligt bara.
Citera
2026-08-31, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. — Matteus 10:28

Så, om du har rätt tro kan en mördare skicka dig direkt till himmelriket. Med fel tro blir det enkelbiljett till Gehenna.
Citera
2026-08-31, 23:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så, om du har rätt tro kan en mördare skicka dig direkt till himmelriket. Med fel tro blir det enkelbiljett till Gehenna.
Du kan även bli utkastad från din utbildning och hamna direkt på arbetsmarknaden, men jag tror de flesta föredrar att stanna ändå.
Citera
2026-09-01, 00:01
Medlem
Pungsvings avatar
Alla dessa ateister som begår brott i namnet av en gudsfri värld, väldigt påfrestande. Alla dessa jobbiga pamfletter de trycker upp i nyllet när man öppnar ytterdörren. Alla dessa förespråkare som begår sexuella brott mot barn de har i sina skolningsläger. Så jobbigt.
Citera
2026-09-01, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ett lite oärligt sätt att argumentera när man försöker att använda teoretiska undantag för att försöka ogiltigförklara generella principer.

Jo, en troende har fri vilja att byta religion eller strunta i sin bok, men frågan är då om personen ska räknas som egentligt troende om hen struntar i de religiösa skrifterna. Hur som helst så ändrar det inte det faktum att religiöst tänkande i sin grund baseras på dogmer och uppenbarelser och att blint följa specifika regler, medan ett empiriskt tänkande baseras på testbara och verifierbara data. Att någon teoretiskt kan välja att ignorera sin religions ramverk gör inte ramverket i sig mindre dogmatiskt. Du vill alltså hävda att man kan vara både troende och inte följa vad tron egentligen säger. Jo, det är möjligt, men det är specialfall och det är inte särskilt etiskt att använda specialfall som motargument i en generell diskussion.

Och när det gäller ateism så gör du en felaktig uppdelning. De flesta ateister är agnostiska ateister. Det ena utesluter inte det andra. Ateism handlar om avsaknad av tro, medan agnosticism handlar om hur man ser på om det går att veta något om det eller inte. Att inte tro på en gudomlig förklaring innebär inte att man "vet" med absolut säkerhet hur allt uppstod istället. Och det innebär definitivt inte att man "tror att allt blev till av sig självt". Det innebär helt enkelt bara att man på grund av brist på empiriska belägg inte accepterar påståendet att en gud gjorde det. Allt annat utöver det blir bara halmdockor.

Mellan "Jag vet inte" och "Gud gjorde det" är det en enorm skillnad. Den ena lämnar dörren öppen för information därför att man saknar data, den andra fyller istället avsaknaden av data med ett antagande om en högre makt och en massa påhitt. Det förstnämnda är en vetenskaplig inställning, det andra är att tro. Det förstnämnda lämnar dörren öppen för att hitta det verkliga svaret, det andra stänger den dörren.

Måste erkänna att inget i denna argumentering tillför något nytt för mig.

Din ursprungliga tes var att ateister hade ett "fritt tankemönster" som kunde ändras, medan "troende" inte hade det. Det ville jag protestera mot, eftersom jag menar att "troende" har ett precis lika fritt tankemönster som också kan ändras, precis när man vill och åt vilket håll som helst. Ingen religion eller präst kan hindra en troende från att tänka det den önskar.

För det andra så menade du att troende har en bok som de måste följa, vilket jag fortfarande menar att man inte alls behöver göra för att vara en lycklig troende. Det är helt upp till var och en.

Där kan jag även tillägga att det inte alls är särskilt ovanligt att man har sitt eget sätt att vara troende. Tvärtom så visar det sig bli allt vanligare, särskilt i sekulariserade länder. Det finns även ett namn för detta - privatreligiositet, eller andlig individualism. Du kanske också hört talas om uttrycken "troende men inte tillhörande" och "smörgåsbordsreligiositet". Folk trivs helt enkelt med att bygga ihop sitt eget sätt att tro. Man hämtar inspiration från olika håll och känner inget behov av att gå till någon kyrka eller församling.

För det tredje så hävdade jag att ateister är troende de också, även om de inte vill erkänna detta. Och det hävdar jag fortfarande. Det är inte heller så att ateister bara säger att "jag vet inte". Det finns olika förklaringsmodeller eller "vetenskapliga modeller" som majoriteten av ateister tror på. Fast de säger inte "tror", utan att man "accepterar" dessa modeller. Exempel på dessa är Big Bang (universums födelse); Abiogenes (livets uppkomst); evolutionsteorin (livets utveckling). Samtliga av dessa modeller har det gemensamt att inblandning av en gud eller skapare saknas. Inte så överraskande kanske. Säger man att man inte tror på gud eller högre makter, så blir det ju naturligt att man tror på eller "accepterar" sådant som inte har med gud att göra.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-09-01 kl. 01:01.
Citera
2026-09-01, 00:46
Medlem
Citat:
Är du oförmögen att skilja på olika saker, eller är en sten och ett paraply samma sak för dig?
På vilket sätt är det olika saker?
Oavsett vilken gud det vittnas om, så är det alltid bara extraordinära påståenden utan belägg som dessutom i regel är ofalsifierbara.
Guden du tror på är bara en i mängden. Folk tror och har trott på tusentals olika gudar. Varför ska vittnesmål om just den guden du tror på tas på större allvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in