Citat:
Det finns ingen motsättning i att kritisera extraordinära påståenden som saknar bevis och att vara helt öppen för att acceptera påståendena givet att de bevisas vara sanna.
Dina slutsatser följer inte logiskt av premisserna. Det börjar ironiskt nog bli ett tema i den här tråden från religiöst håll.
Citat:
Du har tydligen stängt dörren för att ta till dig simpel information?
Nej, det korrekta är att ateister har stängt dörren för gudstro och tro på högre makter.
Citat:
Accepterar man påståendet som sant när bevis presenteras, så har man ju inte alls ”stängt dörren”?
Om det någon gång skulle komma bevis som ateisten accepterar, ja då tvingas man ju stå med svansen mellan benen och öppna den dörr som man en gång stängt.
Citat:
Jag märker att du är fullständigt obildbar.
Jag märker att du försöker klämma in möjligheten att tro på vissa gudar, men inte andra som ateist. Men nej, det är inte så ateisten jobbar. En ateist avsäger sig all tro på gudar och högre makter.
Är det verkligen så du tolkar mig, att jag påstår att en ateist kan tro på vissa gudar men inte andra?
Läser du inläggen du svarar på?
Citat:
Kan du svara på det jag skriver i stället för att argumentera mot halmdockor?
Ja om du bestämt avvisar ett påstående om att det totala antalet sandkorn är udda, så betyder ju det per automatik att du tror på att antalet är jämnt.
Jag skrev inte att man bestämt avvisar själva möjligheten att antalet är udda, utan att man inte accepterar påståendet som sant utan några bevis.
Kan du nu svara på om detta automatiskt innebär att man rakt av förnekar möjligheten att antalet är udda och om det innebär att man därför måste tro att antalet är jämt?
Citat:
Din slutledningsförmåga haltar rejält, trots att du drar slutsatserna från halmdockor.
Såvida du inte vill förneka sandkornens existens. Det kallas slutledningsförmåga. Vill du ha mer hjälp?
Citat:
Tack för tipset. Kan du svara på frågorna nu?
Om någon säger till dig att det totala antalet sandkorn är udda och du fortfarande vill vara objektiv, så kan du svara på följande sätt: "Vad kul för dig att du är så säker på att antalet är udda. Du kan mycket väl ha rätt, men jag är inte lika säker. Jag vill nog hålla bägge möjligheterna öppna".
Citat:
Vad menar du med ”avsäger sig sin tro”?
Men så resonerar dock inte ateisten. De avsäger sig ju sin tro på det ena alternativet. Som jag försökt förklara flera gånger så är det agnostikern som är den objektive och som håller bägge alternativen öppna.
Lycka till nu i fortsättningen med att vara både ateist och agnostiker .)
Lycka till nu i fortsättningen med att vara både ateist och agnostiker .)
Du har gravt missförstått vad ateism, tro och avsaknad av tro är för något.