2026-08-31, 19:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Min logiska slutsats är att om gud vore god så skulle han inte göra så att någon våldtas eller mördas.
Men nu har vissa människor urartat så att de i strid med Guds vilja våldtar och mördar. Alla har en egen vilja och Guds vilja är inte att göra människors vilja.

Gud är en jordbrukare och vid skördetiden så får vissa evigt liv och andra evig död.
Citera
2026-08-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag frågade AI om det fallet och den sa att ingen kemisk analys av oljan gjordes fast det planerades. Den sa att fallet aldrig blev avslöjat som en bluff även fast vissa folk på internet påstår det. Jag menar inte att det absolut var autentiskt men är du säker på att det där stämmer?
Du ber om hjälp, men tar inte till dig hjälpen.

Du är fan helt sjukt och helt inne i någon förälskelsefas i någon religion. Noll koll på logik. Noll koll på hur man tolkar.

Jadu, lycka till när din A-kassa går ner tio procentenheter var femte månad.
Citera
2026-08-31, 20:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, just det. Hur var det med den syrianska flickan i Södertälje vars händer började utsöndra helig olja. Detta borde varit på 1980-talet eller tidigt 90-tal. Många vallfärdade till henne och ville bli smorda med den heliga oljan. De kom till henne med dyrbara gåvor.
En klok kemist kom även till henne, och lät analysera den heliga oljan. Den visade sig då vara på den på svenska marknaden mest sålda oljan.😁
Jag vill minnas att märket var Kron Matolja, men på den punkten är jag inte säker.
Våren 1992 berättade 16-åriga Samira Hannoch att hon haft syner och sett uppenbarelser av Jesus samt det libanesiska maronitiska helgonet Mar Charbel. Det uppgavs att en väldoftande olja började tränga fram ur hennes handflator och panna, samt från religiösa bilder i hemmet.
​
Ryktet spred sig snabbt och tusentals människor – både från den syrisk-ortodoxa församlingen och från övriga Sverige och utlandet – vallfärdade till S:t Aframskyrkan i Geneta och familjens hem för att be, få välsignelse eller bli helade. Efter några intensivt uppmärksammade veckor i mars och april 1992 avtog fenomenet och besöken avstannade.

Samira tog aldrig betalt av de tusentals människor som sökte sig till henne och hon reste senare samma år på en pilgrimsresa till Jerusalem och valde därefter att helt dra sig tillbaka från offentligheten för att leva ett anonymt privatliv.
Citera
2026-08-31, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Jo om man öppet ansluter sig till en grupp människor - "vi som inte tror på gudar eller högre makter", då har man ju gjort ett ställningstagande. Man har aktivt stängt dörren till att dessa gudar eller högre makter finns. Mycket tydligare än så kan det inte bli.
Vadå ”öppet ansluter sig”? Om man inte tror på några gudar så är man per definition ateist. Man behöver inte ansluta sig någonstans.

Citat:
En person som "håller dörren öppen" resonerar snarare på följande sätt: "Jag ser inga bevis på att en gud skulle finnas, men jag ser det heller inte som omöjligt. Framtiden får utvisa". Ungefär så.
Ja? Som jag redan påpekat så säger de flesta ateister som diskuterar de här frågorna att de självklart skulle tro på gud om det bevisades att han existerar.
Fram tills att några sådana bevis presenteras så tror man inte på gud.

Citat:
Istället för att göra så har ateister byggt upp en hel arsenal av hånfulla kommentarer mot de som tror på en gud eller skapare. Man jämför gud med "jultomten eller kalle anka", kallar gud för "trollkarl" eller "magiker". Man menar att gudstro är vidskepelse och en "snuttefilt" för de som behöver tröst osv.

Tycker du fortfarande att detta är att hålla dörren öppen? Jag skulle nog mer säga att det är att idiotförklara den som tror på en gud eller skapare. Man menar att man själv begriper bättre än den stackars naiva gudstroende personen.
Att tro på övernaturliga saker är väl ändå per definition vidskepelse?
Angående jämförelser med jultomten och Kalle Anka så är det genuint så många av oss ser på många av de påstådda gudarna, som den man tror på inom exempelvis kristendomen. Det är helt uppenbart att den guden inte existerar om man ser på det objektivt. Och det betyder inte att man säger att ingen gud/skapare kan finnas.

Om man avfärdar den påstådda UFO-kraschen i Roswell 1947 så betyder inte det automatiskt att man håller dörren stängd för att det kan finnas utomjordiska farkoster, oavsett vilka bevis som framkommer. Är du med?

Citat:
Sen kan man givetvis ändra uppfattning. Det kan alla människor göra. Men då blir man tvungen att öppna den dörr man har stängt.

Ditt exempel med sandkornen förstärker bara det jag försökt förklara för dig. Om du bestämt stänger dörren för det ena alternativet, där det bara finns två alternativ - ja då blir du ju tvungen att tro på det andra alternativet. Såvida du inte vill förneka att sandkornen finns. Så är det med alla situationer där det bara finns två alternativ.

För att hålla möjligheten öppen för bägge alternativen måste du helt enkelt bli agnostiker.

Det verkar inte som att du har förstått liknelsen.

Kan du vänligen svara på de frågor jag ställde?
Om du inte tror på mitt totalt obevisade påstående att det finns ett udda antal sandkorn på Jorden, betyder det då att du håller dörren stängd för att antalet är udda och betyder det att du måste tro att antalet är jämt?
Citera
2026-08-31, 20:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
En förklaring är att det inte finns någon personlig själ som färdas från liv till liv. I stället är alla delar av samma medvetande. I livet är vi som vattendroppar, urskiljbara och separata enheter, när vi dör återgår vi till havet.
För mig är den förklaringen bättre. Annars, var började den personliga själen? I den första Homo Sapiens? Homo Erectus?
Om jag ska tro något så är det att allt är medvetande, som Maria Strömme förklarar här https://www.youtube.com/watch?v=n_Va4cvlVG0

Förklaringen på minnen från tidigare liv skulle kunna vara karma, https://www.youtube.com/watch?v=refhOylACb0

Jo, men vad som verkar konstigt för mig med den förklaringen är varför då inte olika personer skulle kunna återkalla samma händelse från det tidigare havet, utan att alla har var sin kedja av händelser. Eller omvänt, varför påverkar händelser i ett liv som du säger skulle ha återvänt till havet hur endast en viss person agerar idag, och inte hur alla agerar idag?

Alltså, det kan ju inte vara så att det om 50 år eller så visar sig att sju olika personer berättar exakt om hur de dödat Olof Palme i ett tidigare liv och de alla kan säga exakt var de slängde bort mordvapnet, eller hur? Alltså kan inte vem som helst få en viss droppe kunskap ur medvetandehavet, och då är inte medvetandehavet alls en enda blandning av erfarenheter som vem som helst kan få en del av i sin minnesbank, även om det skulle förklara varför så många galningar genom historien sagt sig vara Napoleon.

Ett annat problem med att alla skulle vara delar av samma medvetande är ju att alla inte har samma utgångspunkt med hur de tänker i livet, vilket alltså snarare tyder på att varje enskild persons medvetande inte har samma utgångspunkt.

Tanken är enklare att tänka sig, ja, men den har sina brister.
Citera
2026-08-31, 20:45
Medlem
Citat:
Jag bestrider att detta finns på sättet som ni beskriver. Jag kan inte tro på vittnesmål som inte finns så argumentet har ingen grund att stå på.

Citat:
Visst att folk kan träffa gud och andliga varelser inom andra religioner, men gud är gud oavsett vad han kallas i deras sammanhang. Sen så tror jag du överdriver lite, att ett vittnesmål finns från någonting betyder inte betyda att de är lika bevisvärda, olika faktorer påverkar och att anta att alla vittnesmål har samma bevisfaktorer är inte sant.

Kan du visa källa på någonting?

Ja det som främst avgör vittnesmålets bevisvärde, är huruvida det gäller just den guden du tror på, utav alla tusentals påstådda gudar, eller hur?

Det är ju rent av skrattretande att du ifrågasätter existensen av samma typ av vittnesmål för andra påstådda gudar.

Citat:
men gud är gud oavsett vad han kallas i deras sammanhang

Ja när det vittnas om helt andra gudar, så är det ändå på något vänster ett bevis för att din gud existerar.
Citera
2026-08-31, 20:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns bara en skapare men många berättelser och som vanligt med människor så blir det många fel.
Citera
2026-08-31, 20:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men nu har vissa människor urartat så att de i strid med Guds vilja våldtar och mördar. Alla har en egen vilja och Guds vilja är inte att göra människors vilja.

Gud är en jordbrukare och vid skördetiden så får vissa evigt liv och andra evig död.

Så hur avgör då en religös vad som är guds vilja och vad som är människans egen vilja?
Gud kanske ville att din dotter skulle våldtas och mördas eftersom hon hade snattat godis på ica?
Citera
2026-08-31, 21:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Ja det som främst avgör vittnesmålets bevisvärde, är huruvida det gäller just den guden du tror på, utav alla tusentals påstådda gudar, eller hur?

Det är ju rent av skrattretande att du ifrågasätter existensen av samma typ av vittnesmål för andra påstådda gudar.

Ja när det vittnas om helt andra gudar, så är det ändå på något vänster ett bevis för att din gud existerar.
Hittills har jag ju faktiskt bara sett en enda anonym reddit-post av en hinduistisk vision. Jag är inte helt avfärdande och så men det är ju faktiskt inte så mycket att gå på.
Citera
2026-08-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Vadå ”öppet ansluter sig”? Om man inte tror på några gudar så är man per definition ateist. Man behöver inte ansluta sig någonstans.

Ja? Som jag redan påpekat så säger de flesta ateister som diskuterar de här frågorna att de självklart skulle tro på gud om det bevisades att han existerar.
Fram tills att några sådana bevis presenteras så tror man inte på gud.

Att tro på övernaturliga saker är väl ändå per definition vidskepelse?
Angående jämförelser med jultomten och Kalle Anka så är det genuint så många av oss ser på många av de påstådda gudarna, som den man tror på inom exempelvis kristendomen. Det är helt uppenbart att den guden inte existerar om man ser på det objektivt. Och det betyder inte att man säger att ingen gud/skapare kan finnas.

Om man avfärdar den påstådda UFO-kraschen i Roswell 1947 så betyder inte det automatiskt att man håller dörren stängd för att det kan finnas utomjordiska farkoster, oavsett vilka bevis som framkommer. Är du med?

Det verkar inte som att du har förstått liknelsen.

Kan du vänligen svara på de frågor jag ställde?
Om du inte tror på mitt totalt obevisade påstående att det finns ett udda antal sandkorn på Jorden, betyder det då att du håller dörren stängd för att antalet är udda och betyder det att du måste tro att antalet är jämt?

Ja om du exempelvis offentligt debatterar för ateism, alltså emot gudstro, så visar du ju tydligt att du öppet har anslutit dig till denna grupp människor.

Nej, det korrekta är att ateister har stängt dörren för gudstro och tro på högre makter. Om det någon gång skulle komma bevis som ateisten accepterar, ja då tvingas man ju stå med svansen mellan benen och öppna den dörr som man en gång stängt.

Jag märker att du försöker klämma in möjligheten att tro på vissa gudar, men inte andra som ateist. Men nej, det är inte så ateisten jobbar. En ateist avsäger sig all tro på gudar och högre makter.

Ja om du bestämt avvisar ett påstående om att det totala antalet sandkorn är udda, så betyder ju det per automatik att du tror på att antalet är jämnt. Såvida du inte vill förneka sandkornens existens. Det kallas slutledningsförmåga. Vill du ha mer hjälp?

Om någon säger till dig att det totala antalet sandkorn är udda och du fortfarande vill vara objektiv, så kan du svara på följande sätt: "Vad kul för dig att du är så säker på att antalet är udda. Du kan mycket väl ha rätt, men jag är inte lika säker. Jag vill nog hålla bägge möjligheterna öppna".

Men så resonerar dock inte ateisten. De avsäger sig ju sin tro på det ena alternativet. Som jag försökt förklara flera gånger så är det agnostikern som är den objektive och som håller bägge alternativen öppna.

Lycka till nu i fortsättningen med att vara både ateist och agnostiker .)
Citera
2026-08-31, 21:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Och jag menar att troende inte alls behöver följa någon bok ifall de inte vill. Det kvarstår.

När det gäller punkt två så var min poäng att religiösa och kristna har precis lika mycket frihet att tänka själva, som ateister har. Ingen religion eller organisation kan förbjuda någon att tänka själv. Du kan som religiös fritt byta mellan olika religioner och trosuppfattningar om du vill. Och du kan välja att när du vill sluta vara religiös eller kristen också.

Och så punkt 3 - nej en ateist erkänner inte att de inte vet. De säger ju bestämt ifrån om att det inte finns någon högre makt eller intelligens. Eller "trollkarl". Du blandar ihop ateister med agnostiker. En agnostiker är ödmjuk och erkänner att den inte vet. En ateist "vet" redan att en högre makt eller intelligens inte finns. En enorm skillnad.

Sen när det gäller att inte veta exakt hur allting gick till, det kan både en religiös person och en ateist konstatera. En religiös person kan säga att "jag vet inte exakt hur Gud bar sig åt när han skapade allt. Men jag väljer att tro på honom eftersom det finns så mycket som talar i den riktningen". Samma sak gör ateisten. Den tror att allt blev till av sig självt, även om den inte kan förklara allt på detaljnivå.

Det är ett lite oärligt sätt att argumentera när man försöker att använda teoretiska undantag för att försöka ogiltigförklara generella principer.

Jo, en troende har fri vilja att byta religion eller strunta i sin bok, men frågan är då om personen ska räknas som egentligt troende om hen struntar i de religiösa skrifterna. Hur som helst så ändrar det inte det faktum att religiöst tänkande i sin grund baseras på dogmer och uppenbarelser och att blint följa specifika regler, medan ett empiriskt tänkande baseras på testbara och verifierbara data. Att någon teoretiskt kan välja att ignorera sin religions ramverk gör inte ramverket i sig mindre dogmatiskt. Du vill alltså hävda att man kan vara både troende och inte följa vad tron egentligen säger. Jo, det är möjligt, men det är specialfall och det är inte särskilt etiskt att använda specialfall som motargument i en generell diskussion.

Och när det gäller ateism så gör du en felaktig uppdelning. De flesta ateister är agnostiska ateister. Det ena utesluter inte det andra. Ateism handlar om avsaknad av tro, medan agnosticism handlar om hur man ser på om det går att veta något om det eller inte. Att inte tro på en gudomlig förklaring innebär inte att man "vet" med absolut säkerhet hur allt uppstod istället. Och det innebär definitivt inte att man "tror att allt blev till av sig självt". Det innebär helt enkelt bara att man på grund av brist på empiriska belägg inte accepterar påståendet att en gud gjorde det. Allt annat utöver det blir bara halmdockor.

Mellan "Jag vet inte" och "Gud gjorde det" är det en enorm skillnad. Den ena lämnar dörren öppen för information därför att man saknar data, den andra fyller istället avsaknaden av data med ett antagande om en högre makt och en massa påhitt. Det förstnämnda är en vetenskaplig inställning, det andra är att tro. Det förstnämnda lämnar dörren öppen för att hitta det verkliga svaret, det andra stänger den dörren.
Citera
2026-08-31, 22:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ett lite oärligt sätt att argumentera när man försöker att använda teoretiska undantag för att försöka ogiltigförklara generella principer.

Jo, en troende har fri vilja att byta religion eller strunta i sin bok, men frågan är då om personen ska räknas som egentligt troende om hen struntar i de religiösa skrifterna. Hur som helst så ändrar det inte det faktum att religiöst tänkande i sin grund baseras på dogmer och uppenbarelser och att blint följa specifika regler, medan ett empiriskt tänkande baseras på testbara och verifierbara data. Att någon teoretiskt kan välja att ignorera sin religions ramverk gör inte ramverket i sig mindre dogmatiskt. Du vill alltså hävda att man kan vara både troende och inte följa vad tron egentligen säger. Jo, det är möjligt, men det är specialfall och det är inte särskilt etiskt att använda specialfall som motargument i en generell diskussion.

Och när det gäller ateism så gör du en felaktig uppdelning. De flesta ateister är agnostiska ateister. Det ena utesluter inte det andra. Ateism handlar om avsaknad av tro, medan agnosticism handlar om hur man ser på om det går att veta något om det eller inte. Att inte tro på en gudomlig förklaring innebär inte att man "vet" med absolut säkerhet hur allt uppstod istället. Och det innebär definitivt inte att man "tror att allt blev till av sig självt". Det innebär helt enkelt bara att man på grund av brist på empiriska belägg inte accepterar påståendet att en gud gjorde det. Allt annat utöver det blir bara halmdockor.

Mellan "Jag vet inte" och "Gud gjorde det" är det en enorm skillnad. Den ena lämnar dörren öppen för information därför att man saknar data, den andra fyller istället avsaknaden av data med ett antagande om en högre makt och en massa påhitt. Det förstnämnda är en vetenskaplig inställning, det andra är att tro. Det förstnämnda lämnar dörren öppen för att hitta det verkliga svaret, det andra stänger den dörren.
Vill du att kristendom ska vara sant då? Om du kunde avgöra det, vad skulle du välja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in