2026-08-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jo du var en jehovas vittne kommer jag ihåg att du skrev någon gång, och nu är du grinig över att du blev förd bakom ljuset av en sekt. Är det inte lustigt hur många ateister är det p.g.a. någon form av personlig sak och inte p.g.a. kristendomen i sig självt. Det är därför ateism egentligen inte är en objektiv sak, utan ett personligt problem.

Det stämmer att jag är uppvuxen inom Jehovas vittnen. Helt klart har jag sett vad blind tro kan leda till.

Men, hur baserar du din tro? Är det bara på Turinsvepningen och Flygande Madonnan? För du verkar ha ytterst okunnig om bibeln.
Men visst, OK, du kan ju köra det liberalteologiska kulturella synsättet ad modem Lund No Go Zone. Du skapar din egen tro.
Citera
2026-08-16, 22:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det stämmer att jag är uppvuxen inom Jehovas vittnen. Helt klart har jag sett vad blind tro kan leda till.

Men, hur baserar du din tro? Är det bara på Turinsvepningen och Flygande Madonnan? För du verkar ha ytterst okunnig om bibeln.
Men visst, OK, du kan ju köra det liberalteologiska kulturella synsättet ad modem Lund No Go Zone. Du skapar din egen tro.
Ja alltså jag fokuserar mest på bevis och Jesus ord. Jag struntar i det gamla testamentet för det mesta, förutom där det kan räknas som bevis i form av profetior och sånt. Är den flygande madonnan verklig så är kristendomen sann oavsett hur du försöker vända och vrida på skapelseberättelsen.
Citera
2026-08-16, 23:01
Avstängd
De har bytt ut hela luften.
Fake andar.
Extremt sjukt att ni kallar hem de.

Skaffa ett nervsystem.
Innan dess ska kyrkan vara ogiltiga.

De skryter om extremt allvarliga saker.
Man ger ingen el till dårar.

Ladda om i tvn?

Imorgon förstår de ingenting igen!

Ärligt talat det syns alla energier så finns inget göra med de alls.
Vi var aldrig kompisar, dags sluta gnälla.

Vad ska de med mobilen till?
Ingen utomjording bryr sig.

Nej vad de tror allt är på lek alltså.
Citera
2026-08-16, 23:02
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om man kan se det så finns det i denna världen, eller hur?
Hur menar du annars att man skulle kunna se något som inte finns i denna värld?

Jag kan iaf inte med ögonen den rena skönheten. Kan du? Hur ser den ut? Visa gärna en bild.

För att förtydliga, det ska inte vara någonting som är en typ av skönhet eller som deltar i skönheten, utan skönhet i sin rena form.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2026-08-16 kl. 23:08.
Citera
2026-08-16, 23:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jag kan iaf inte med ögonen den rena skönhet. Kan du? Hur ser den ut? Visa gärna en bild.

För att förtydliga, det ska inte vara någonting som är en typ av skönhet eller som deltar i skönheten, utan skönhet i sin rena form.
Jag får sån lust att dra ett din mamma skämt här.
Citera
2026-08-16, 23:05
Avstängd
Citat:
Ja alltså jag fokuserar mest på bevis och Jesus ord. Jag struntar i det gamla testamentet för det mesta, förutom där det kan räknas som bevis i form av profetior och sånt. Är den flygande madonnan verklig så är kristendomen sann oavsett hur du försöker vända och vrida på skapelseberättelsen.

Ska jag spela flipper snabbt genom luften?
Flygande vadå?

Ljusets hastighet var ju eran enda jobbiga minut.
Kyrkan kan hitta på vad som helst endå.
Sluta låtsas bry er.
Citera
2026-08-16, 23:09
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Man kan inte förstå utan att känna gud. Man kan inte känna gud utan att förstå.

I alla samtal försöker jag visa att olika synsätt, olika kartor och språk faktiskt kan vara samma sak och att flera saker kan vara sanna samtidigt. Jag försöker inkludera dig men du exkluderar övriga medmänniskor på löpande band - i varierande affekt. Vi förstår och känner från vår egen omvärldsuppfattning och kemi. Jag försöker se bortom min egen horistont. Jag har cementhjälm. Du är autistisk.
Citera
2026-08-16, 23:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
I alla samtal försöker jag visa att olika synsätt, olika kartor och språk faktiskt kan vara samma sak och att flera saker kan vara sanna samtidigt. Jag försöker inkludera dig men du exkluderar övriga medmänniskor på löpande band - i varierande affekt. Vi förstår och känner från vår egen omvärldsuppfattning och kemi. Jag försöker se bortom min egen horistont. Jag har cementhjälm. Du är autistisk.
Sanningen bryr sig inte om folks åsikter tyvärr, du kan vara sanningen eller människor tillags men inte båda. Om din "inklusivitet" inkluderar att förneka kristendomens sanning så väljer du din egen och andras tillfälliga bekvämlighet framför den korrekta vägen.

Du är väl som många andra ateister som har denna "många vägar" filosofin istället för "bara en väg", det är lite farligt tycker jag.
Citera
2026-08-16, 23:15
Medlem
Citat:
I alla samtal försöker jag visa att olika synsätt, olika kartor och språk faktiskt kan vara samma sak och att flera saker kan vara sanna samtidigt. Jag försöker inkludera dig men du exkluderar övriga medmänniskor på löpande band - i varierande affekt. Vi förstår och känner från vår egen omvärldsuppfattning och kemi. Jag försöker se bortom min egen horistont. Jag har cementhjälm.
Du är autistisk.

Religionspsykologi......var ordet vi talade om.,😎
Citera
2026-08-16, 23:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Sanningen bryr sig inte om folks åsikter tyvärr, du kan vara sanningen eller människor tillags men inte båda. Om din "inklusivitet" inkluderar att förneka kristendomens sanning så väljer du din egen och andras tillfälliga bekvämlighet framför den korrekta vägen.

Du är väl som många andra ateister som har denna "många vägar" filosofin istället för "bara en väg", det är lite farligt tycker jag.
Jag förnekar inte kristendomen. Du gör inte ens 1 rätt antagande.
Allt gott till dig bästa medmänniska men jag har lika svårt för psykiatri som du har för ickekristna.
Citera
2026-08-16, 23:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag förnekar inte kristendomen. Du gör inte ens 1 rätt antagande.
Allt gott till dig bästa medmänniska men jag har lika svårt för psykiatri som du har för ickekristna.
Okej jag förstog faktiskt inte riktigt vad du menade egentligen.
Citera
2026-08-16, 23:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Efter att Adam och Eva blir utkastade ur edens trädgård så hamnar dom på en plats där städer redan finns. Om de verkligen var de första människorna som alla kom ifrån, hur är det möjligt? Till och med bibeln själv hintar om att den tolkningen kanske inte är 100%.

Intressant att du måste hitta på något som inte står i Bibeln för att få Bibelns berättelse att gå ihop i ditt huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in