2026-08-26, 11:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så du vet inte allt? Du vet inte typ om Gud finns eller om det är något som bara gått snett i din hjärna?
Du behöver inte smäda mig. Jag har ofta skrivit att jag tror att Gud finns, övertygad faktiskt, men hur kan man ens veta något om Gud? Min kunskap om Gud kommer ifrån Jesus som jag tror talade sanning.
Citera
2026-08-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du behöver inte smäda mig. Jag har ofta skrivit att jag tror att Gud finns, övertygad faktiskt, men hur kan man ens veta något om Gud? Min kunskap om Gud kommer ifrån Jesus som jag tror talade sanning.
Jag har full respekt för att du tror, jag blir förbannad när någon påstår att de har bevis för att Gud finns.
Citera
2026-08-26, 11:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag har full respekt för att du tror, jag blir förbannad när någon påstår att de har bevis för att Gud finns.
Men kom ihåg det nu till slut! Jag förklarar ingenting med Gud och har praktiskt taget bara andrahandskunskap genom evangelierna.
Citera
2026-08-26, 11:44
Medlem
Citat:
Men kom ihåg det nu till slut! Jag förklarar ingenting med Gud och har praktiskt taget bara andrahandskunskap genom evangelierna.
Vadå "Kom ihåg till slut"? Handlar det om att du tror för att du är rädd?
Citera
2026-08-26, 11:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det har jag inte gjort. Min tanke är att varelser har arrangerat jorden för sina syften, p.g.a. vissa tecken på det. Hold your horses.
Du menar till exempel att klimatet är perfekt arrangerat så att vi aldrig behöver varma kläder för att överleva?
Citera
2026-08-26, 11:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vadå "Kom ihåg till slut"? Handlar det om att du tror för att du är rädd?
Du har uppreppat att jag skulle veta och jag har upprepat att jag tror.

Nej det handlar ommatt jagbtror förcatt Jesus har gjort intryck med ett budskap som jag älskar.

I tioårsåldern hade jag ibland panikångest över att man ska dö och sedan aldrig finnas mer någonsin. Barn som växer upp med sund tro på Gud far inte illa av sånt.
Citera
2026-08-26, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du menar till exempel att klimatet är perfekt arrangerat så att vi aldrig behöver varma kläder för att överleva?
Jag ser dina hästar försvinna i en dammig horisont...
Citera
2026-08-26, 11:55
Medlem
Citat:
Du har uppreppat att jag skulle veta och jag har upprepat att jag tror.

Nej det handlar ommatt jagbtror förcatt Jesus har gjort intryck med ett budskap som jag älskar.

I tioårsåldern hade jag ibland panikångest över att man ska dö och sedan aldrig finnas mer någonsin. Barn som växer upp med sund tro på Gud far inte illa av sånt.
Om du inte vet så är det okej. Jag har inget emot att man tror.
Citera
2026-08-26, 12:29
Medlem
Citat:
Allt talar inte för det. Allt uppkommer inte utan medveten styrning.
Men att den biologiska mångfalden av allt att döma utvecklas utan någon medveten styrning, är ett faktum. Vi vet med säkerhet att det inte behövs någon medveten styrning och det finns heller ingenting som talar för att det gör det, så varför skulle man anta något sådant?
Att det finns andra saker som inte förekommer naturligt är inte ett argument emot detta.

Citat:
En mindre ignorant version är att förhållandena har styrt vår utveckling men att vilja kan ha styrt förhållandena.
Kan ha? Hur vet du det? Det finns inga belägg varken för att någon medveten vilja har styrt utvecklingen eller att det överhuvudtaget kan vara så.
Citera
2026-08-26, 12:33
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Nu var inte exemplet om de finns eller inte, utan om de finns hemma hos MIG. Du vet inte, eller hur?
Folk har sett röda gardiner förut. Så dom vet att dom finns.

Du får göra ett bättre exempel.
Citera
2026-08-26, 12:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Men att den biologiska mångfalden av allt att döma utvecklas utan någon medveten styrning, är ett faktum. Vi vet med säkerhet att det inte behövs någon medveten styrning och det finns heller ingenting som talar för att det gör det, så varför skulle man anta något sådant?
Att det finns andra saker som inte förekommer naturligt är inte ett argument emot detta.

Kan ha? Hur vet du det? Det finns inga belägg varken för att någon medveten vilja har styrt utvecklingen eller att det överhuvudtaget kan vara så.
Det finns inga belägg för motsatsen. Det är relativt lätt att förstå hur den biologiska mångfalden kan ha styrts genom allt från virus till kometkollisioner. Människor har inte monopol på biologisk styrning.
Citera
2026-08-26, 12:53
Medlem
Citat:
Det finns inga belägg för motsatsen.
Argument from ignorance alltså?
Som jag skrev så vet vi med säkerhet att det inte behövs någon medveten styrning för utvecklingen av biologiskt liv och vi vet också med säkerhet att absolut ingenting talar för att någon sådan styrning existerar.
Det går inte bevisa i en absolut mening att det inte är en osynlig enhörning som drömt fram den biologiska mångfalden heller, men det är ju knappast ett skäl till att tro att det är så det förhåller sig.

Citat:
Det är relativt lätt att förstå hur den biologiska mångfalden kan ha styrts genom allt från virus till kometkollisioner. Människor har inte monopol på biologisk styrning.
Det du talar om är ju dock en rätt specifik form av styrning, som sköts genom magi av en övernaturlig entitet. Det finns inget som talar för att något sådant överhuvudtaget är möjligt.
Vad vi däremot vet är att kometkollisioner och virus inte kräver någon medveten styrning.
Senast redigerad av Solivagus 2026-08-26 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in