2026-08-13, 08:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nej inte alls, det behöver inte komma direkt från gud, men i princip så finns det 2 kategorier: gud, och entiteter under gud.

Gud tillåter i alla fall allt under honom, om de gör någonting så är han medveten om det och till vis grad okej med det antar jag.

Nej, det där stämmer inte med Bibeln.

Det står ju till exempel att mörka makter ska försöka att för att förleda människor till att följa fel grupp.

Att Gud tillåter att något sker i en värld med fri vilja betyder inom biblisk teologi absolut inte att han "är okej med det" eller att händelsen bär hans godkännande, så det stämmer inte heller.

Du har hittat på en egen teologisk modell där Gud blir en ställföreträdande stämpel för allt övernaturligt som inträffar, vilket både bryter mot gängse logik och direkt motsäger vad Bibeln faktiskt textmässigt lär ut om bedrägliga tecken och under.
Citera
2026-08-13, 08:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hävdas ha kollats ja, men tydligen inte av någon som kollade mer än att bilderna stämmer med negativen. De bilderna visar precis det som jag skrev inte är verkligt under de förhållandena.

Själv tycker jag det är helt uppenbart. Finns det någon annan här som jobbat med fotografering som ser samma tydliga fel som jag?
Alltså det står ju faktiskt:
"This photo and the one published on May 5, 1968 were photographed by Mr. Wagih Rizk on Saturday, April 13, 1968 at around 3:40 am. The chief photographer at Al-Ahram newspaper examined the film and affirmed that there was no possibility of photo-montage."
Dessutom har AI sagt samma sak. Nu får du väl ändå ta och ge dig, visst att du kanske har jobbat med bilder eller något men nu känns det faktiskt som att du tar dig vatten över huvudet. Du kan inte bara övervända information som är allmänt känd genom att du är så fantastiskt erfaren att din åsikt väger tyngre. Det är ju löjligt.
Citera
2026-08-13, 08:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Alltså det står ju faktiskt:
"This photo and the one published on May 5, 1968 were photographed by Mr. Wagih Rizk on Saturday, April 13, 1968 at around 3:40 am. The chief photographer at Al-Ahram newspaper examined the film and affirmed that there was no possibility of photo-montage."
Dessutom har AI sagt samma sak. Nu får du väl ändå ta och ge dig, visst att du kanske har jobbat med bilder eller något men nu känns det faktiskt som att du tar dig vatten över huvudet. Du kan inte bara övervända information som är allmänt känd genom att du är så fantastiskt erfaren att din åsikt väger tyngre. Det är ju löjligt.

Jo, jag vet att det står så. Men man kan ta ett foto av ett manipulerat foto, så syns det inte på filmen eftersom filmen då inte är manipulerad.
Hänger du med?

Och AI är fortfarande ganska värdelös på fotobedömningar, särskilt gamla och gryniga bilder.
Citera
2026-08-13, 08:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, jag vet att det står så. Men man kan ta ett foto av ett manipulerat foto, så syns det inte på filmen eftersom filmen då inte är manipulerad.
Hänger du med?

Och AI är fortfarande ganska värdelös på fotobedömningar, särskilt gamla och gryniga bilder.
Du har ju tappat det.

Ja, med den logiken så kan inga bilder någonsin användas som bevis alls för någonting. Kanske så är trump en alien också. Kanske så lever Elvis.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-13 kl. 08:45.
Citera
2026-08-13, 08:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har ju tappat det.

Ja, med den logiken så kan inga bilder någonsin användas som bevis alls för någonting. Kanske så är trump en alien också. Kanske så lever Elvis.

Nej, du visar bara att du inte vet ett dugg om hur det var på den tiden.

Att ett negativ eller en filmrulle i sig visar sig vara "omanipulerad" bevisar bara att just den specifika exponeringen skedde utan vare sig dubbelexponering eller mörkrumsmanipulation av den filmen.

Om fotografen fotograferade av ett retuscherat fotografi eller en projicerad bild på en duk så registrerar kameran bara vad som finns framför linsen. Filmen blir då helt "äkta", även om motivet framför kameran var ett fysiskt manipulerat montage.

Det kallas refotografering och det är ett klassiskt sätt att "tvätta" spåren av en bildmanipulation på den tiden man jobbade med analog film.
Citera
2026-08-13, 08:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, du visar bara att du inte vet ett dugg om hur det var på den tiden.

Att ett negativ eller en filmrulle i sig visar sig vara "omanipulerad" bevisar bara att just den specifika exponeringen skedde utan vare sig dubbelexponering eller mörkrumsmanipulation av den filmen.

Om fotografen fotograferade av ett retuscherat fotografi eller en projicerad bild på en duk så registrerar kameran bara vad som finns framför linsen. Filmen blir då helt "äkta", även om motivet framför kameran var ett fysiskt manipulerat montage.

Det kallas refotografering och det är ett klassiskt sätt att "tvätta" spåren av en bildmanipulation på den tiden man jobbade med analog film.
Ja, men jag menar detta är från en professionell fotograf, de vet den exakta minuten av den exakta timmen då bilden togs, och tidningspersoner gick igenom allt de kunde för att försäkra sig om autenticitet. Detta är så bra som det blir, om inte detta räcker så finns det ingenting som räcker. Visst om man börjar dra in konspiratoriska teorier så kan man förklara bort väldigt mycket, men samtidigt så blir det ofta väldigt svårt att bevisa att någonting inte är på grund av en konspiration.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-13 kl. 08:57.
Citera
2026-08-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Verkligen inte. Jag avskyr judar. Men jag avskyr också alla extremister, och du är uppenbarligen en så du och jag kommer aldrig se öga mot öga.

Det fina med svenska kyrkan är just att de inte driver en bokstavstroende sekt, utan det är en öppen gemenskap där alla är välkomna ❤️

Tack och hej!

Det kanske låter fint när man säger det, men saken är ju den att guds ord i bibeln säger ju det som det säger.

Så när du säger att "det fina med svenska kyrkan är just att de inte driver en bokstavstroende sekt så håller jag givetvis med dig, eftersom alla religiösa människor är en fara för mänskligheten oavsett religion, och den svenska kyrkan har ju i det avseendet kanske en mer nykter syn på sin egen förvirring än andra.

Men problemet här är ju bara det att man i och med detta samtidigt inte heller är konsekvent. Bibeln säger rakt och klart att du som kristen kan tycka att slaveri är ok! Att sälja och sätta på småflickor. Att det är också ok att våldta och att döda spädbarn mm mm.

Det är givetvis inget som normala svenska präster ställer upp på såklart, vilket vi ska vara glada över såklart, men det betyder samtidigt att det som svenska kyrkan ägnar sig åt, inte heller är kristendom.
Citera
2026-08-13, 09:48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det kanske låter fint när man säger det, men saken är ju den att guds ord i bibeln säger ju det som det säger.

Så när du säger att "det fina med svenska kyrkan är just att de inte driver en bokstavstroende sekt så håller jag givetvis med dig, eftersom alla religiösa människor är en fara för mänskligheten oavsett religion, och den svenska kyrkan har ju i det avseendet kanske en mer nykter syn på sin egen förvirring än andra.

Men problemet här är ju bara det att man i och med detta samtidigt inte heller är konsekvent. Bibeln säger rakt och klart att du som kristen kan tycka att slaveri är ok! Att sälja och sätta på småflickor. Att det är också ok att våldta och att döda spädbarn mm mm.

Det är givetvis inget som normala svenska präster ställer upp på såklart, vilket vi ska vara glada över såklart, men det betyder samtidigt att det som svenska kyrkan ägnar sig åt, inte heller är kristendom.

Det är helt korrekt - om man är bokstavstroende. Det är inte de flesta mentalt friska människor, tack och lov.
Citera
2026-08-13, 10:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagden
Rage bait deluxe det här.

Jag vill ändå påstå att det tyder på låg intelligens om man väljer att tro på att Gud finns, framför allt som vuxen och inte är född med psykiska svårigheter.

Mitt absoluta drömprogram på TV är om någon miljardär ger ledarna till dem 10 största religionerna i världen 50 miljarder var så dem verkligen ställer upp. Där ska det diskuteras sinsemellan varför just deras Gud är guden som skapat allt.

Du måste ju förstå att religion enbart beror på hur din far eller mor och din omgivning uppfostrat dig.

Det är inte bara ett påstående. Det är vetenskapligt fastställt att låg iq korrelerar med religiositet. Finns hur många studier som helst.

Jag har berättat detta för många religiösa på FB. INGEN av dem har ens försökt bemöta det.
Citera
2026-08-13, 10:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/

our lady of zeitoun är ganska bra bevis. Men såklart bara för att det finns bevis så behöver man inte tro på det. Folk kan rationalisera saker hur de vill, att bortförklara är lätt, men att förklara är svårt.

Hur många trådar ska du spamma sönder med samma jävla trötta tramsmirakel innan du inser hur hårt folk skrattar åt hur utvecklingsstörd du är?

Ett grynigt foto och påstådda ögonvittnen övertygar INGEN, dummer

Om det här ska pågått från och till i flera år, varför ställde man inte ut en massa videokameror på taket? Varför är alla foton skit? Varför ser de tecknade ut? Varför upphörde dem plötsligt? Varför sker det inte överallt?

Och även om fotona skulle vara verkliga (vilket de såklart inte är): Hur vet du vad som är på bilden? Hur vet du att det inte är en demon som försöker få folk att tro på fel sak? Maria är helig i islam också, hur vet du att det inte är ett islamskt mirakel?

FULLSTÄNDIGT JÄVLA UTVECKLINGSSTÖRT TRAMS är vad det är. VÄX UPP!
Citera
2026-08-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Det finns ingen som har ”slaktat” den. Ni ateister som är helt säkra på att Gud inte finns, även fast ni inte kan bevisa er tes, är de som är dumma i huvudet, om man ska använda ditt bildade vokab
Det är precis vad liknelsen säger också. Börja med att läsa liknelsen fåret. Den stämmer bra in på dig. Det är aldrig för sent att ta emot Guds kärlek.

Jag kan, med enkel logik som även 4 åringar förstår (vilket är lite lustigt med tanke på din trådstart) bevisa att Din gud är falsk. Det är jätteenkelt

Men eftersom hela din poäng med tråden är att projicera att det enda som får dig att tro på din gud är just din egen avsaknad av logik och rationellt tänkande. Som du dessutom bevisar själv genom att såhär långt i din egen tråd om "logik" inte ens ha presenterat ett endaste logiskt resonemang.

För jag är rätt säker på att du inte begriper att "logik" och "logiskt", inte är lika med att något låter bra inne i ens eget huvud när man tänker på det , utan att logik, är precis som matematik ett definierat koncept.

Så om du vill bevisa att du inte bara är en jävla clown som inte vet ens vad "logik" betyder, så ber vi att du för tråden skriver den logiska syllogism som bevisar att din gud är sann. https://sv.wikipedia.org/wiki/Syllogism
Citera
2026-08-13, 11:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Att tro att vetenskapen har svaren på precis allt är också en tro. Dessutom ersätter nyare rön äldre vetenskap. Om 10 år kan vetenskapen ha kommit fram till att det finns en ytterligare entitet än fysik och kemi som man inte känt till innan, en entitet som inte är påvisbar med nuvarande vetenskapliga metoder. Man kan överhuvudtaget aldrig uttrycka sig tvärsäkert om något.
Så är det. Jag föreslår alla i tråden som är ateister att googla "kvantfysik". Därefter tror man inte längre på Newtons naturlagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in