2026-08-13, 13:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Så här kan ett mirakel se ut i vardagen.

https://www.reddit.com/r/Unexpected/s/YyDTplMNlX

En vanlig ateistisk reaktion är: Varför räddas bara vissa? Ingen människa kan svara på varför vissa (barn) räddas mirakulöst medan andra (barn) råkar ut för tragiska olyckor.

Men varför tänker människor så? Det är en mix av frågor om jämlikhet och utvaldhet.

Många ateister kräver lika för alla (alla eller ingen, med dess absurda konsekvenser) och vissa menar att Gud bara räddar de utvalda som tror på honom (med dess absurda konsekvenser).

Men sanningen är att ingen vet.
Citera
2026-08-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så är det. Jag föreslår alla i tråden som är ateister att googla "kvantfysik". Därefter tror man inte längre på Newtons naturlagar.

På vilket sätt menar du att kvantfysik och newtons lagar på något sätt skulle vara motstridiga?
Gissar att du kanske inte var den vassaste eleven på fysiken i skolan?
Citera
2026-08-13, 16:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
På vilket sätt menar du att kvantfysik och newtons lagar på något sätt skulle vara motstridiga?
Gissar att du kanske inte var den vassaste eleven på fysiken i skolan?
Jag är matematiker och var den vassaste eleven i mitt gymnasium i Danderyd.

Här en typisk film, finns 100-tals, som breddar din statiska kompetensbas som nog gör sig bäst för bärs och Hammarby:
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=klsiOwLGTXs
One of the leading interpretations of quantum theory is that every probabilistic event leads to a branching of reality, where all possibilities occur. This "many worlds" interpretation has been growing in prominence, but it implies a bizarre consequence.
Citera
2026-08-13, 16:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Här en typisk film, finns 100-tals, som breddar din statiska kompetensbas som nog gör sig bäst för bärs och Hammarby:
Hmm, kan det vara användbart att vara matematiker på något sätt i sin tro? Kan du typ räkna ut någonting som har med bibeln att göra? Kanske göra en statistisk analys av kvantfysik på något vis och därefter avgöra "där har vi det, gud är verklig för det säger siffrorna"?
Citera
2026-08-13, 18:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så är det. Jag föreslår alla i tråden som är ateister att googla "kvantfysik". Därefter tror man inte längre på Newtons naturlagar.

Newtons matematik fungerar alldeles utmärkt för objekt ovanför kvantnivå.
Citera
2026-08-13, 18:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Det finns ju andra tolkningar än många-världar-teorin. Köpenhamnstolkningen är den mest populära, ungefär dubbelt så populär som många-världar.
Citera
2026-08-13, 19:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns ju andra tolkningar än många-världar-teorin. Köpenhamnstolkningen är den mest populära, ungefär dubbelt så populär som många-världar.
Danskar + kvantfysik = science fiction apokalyps
Citera
2026-08-13, 23:40
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Han har högst IQ i VÄRLDEN. Alltså kan han mer än dig och alla andra ateister som förnekar Herren.

Att ha hög IQ innebär inte per automatik att man är mer bildad.
Citera
2026-08-14, 00:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Att ha hög IQ innebär inte per automatik att man är mer bildad.
Ateister är som om någon trodde att den var mer bildad för att den inte tror på giraffer.
Har du någonsin sett en?
Citera
2026-08-14, 00:57
Medlem
Freebss avatar
Så här är det, du eller andra kan inte bevisa att han finns & ingen kan motbevisa att han inte finns.
Så vi får helt enkelt vänta tills vi dör.
Citera
2026-08-14, 02:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebs
Så här är det, du eller andra kan inte bevisa att han finns & ingen kan motbevisa att han inte finns.
Så vi får helt enkelt vänta tills vi dör.
Man kanske inte kan bevisa att han finns till 100% men 96% kommer man nog till om man är rationell och undersöker saken.
Citera
2026-08-14, 03:47
Medlem
Freebss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Man kanske inte kan bevisa att han finns till 100% men 96% kommer man nog till om man är rationell och undersöker saken.
Jo, men du kan kommer inte så långt med 96% heller.
Vi får helt enkelt vänta tills vi dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in