Citat:
En viss sorts ateister avskyr tanken på högre makt. Det är en psykologisk låsning p.g.a egna trauman och där allt lidande i världen bekräftar deras avsky. Någon som blev våldtagen som barn vill inte att det ska finnas en makt som inte ingrep.
Efter mina egna funderingar så har jag kommit fram till att det kanske handlar om vilja mer än någon egentlig intellektuell begränsning. Ateister vill inte att kristendom ska vara sant, så de försöker tolka bevis ur en ateistisk världsbild medans kristna vill att det ska vara sant så de tolkar bevis ur en kristen världsbild.
Ateister ser bevis som problem som de försöker lösa genom att hitta bortförklaringar, kristna ser bevis som någonting som uppskattas. Ingen är helt fri från bias men det handlar om vilken världsbild man väljer att ha bias för. Vill man inte ha gud i sitt liv och vill leva utefter sina egna regler och bestämmelser så väljer man att ha bias för ateism.
Dock så tycker jag att en totalt neutral syn helt fri från bias dock bevisar kristendom bortom rimligt tvivel, men det är en annan sak. När det kommer till bevis för kristendom så är de kristna de som väljer de mest rimliga och rakt på sak förklaringarna medans ateisterna är de som försöker hitta långsökta ad-hoc förklaringar som inte håller ens från distans och ännu mindre vid närmare undersökning, men biasen kräver det.
Ateister ser bevis som problem som de försöker lösa genom att hitta bortförklaringar, kristna ser bevis som någonting som uppskattas. Ingen är helt fri från bias men det handlar om vilken världsbild man väljer att ha bias för. Vill man inte ha gud i sitt liv och vill leva utefter sina egna regler och bestämmelser så väljer man att ha bias för ateism.
Dock så tycker jag att en totalt neutral syn helt fri från bias dock bevisar kristendom bortom rimligt tvivel, men det är en annan sak. När det kommer till bevis för kristendom så är de kristna de som väljer de mest rimliga och rakt på sak förklaringarna medans ateisterna är de som försöker hitta långsökta ad-hoc förklaringar som inte håller ens från distans och ännu mindre vid närmare undersökning, men biasen kräver det.
Men Gud ingriper inte för att minska lidandet. Han styr inte maffian och avstyr inte djävulskt våld. Det är en kristen idé att kristna klarar sig bra i denna Satans värld för att de tror på Gud, men Guds ingripanden har en annan grund: att rädda människor till evigt liv.