2026-10-01, 13:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Efter mina egna funderingar så har jag kommit fram till att det kanske handlar om vilja mer än någon egentlig intellektuell begränsning. Ateister vill inte att kristendom ska vara sant, så de försöker tolka bevis ur en ateistisk världsbild medans kristna vill att det ska vara sant så de tolkar bevis ur en kristen världsbild.

Ateister ser bevis som problem som de försöker lösa genom att hitta bortförklaringar, kristna ser bevis som någonting som uppskattas. Ingen är helt fri från bias men det handlar om vilken världsbild man väljer att ha bias för. Vill man inte ha gud i sitt liv och vill leva utefter sina egna regler och bestämmelser så väljer man att ha bias för ateism.

Dock så tycker jag att en totalt neutral syn helt fri från bias dock bevisar kristendom bortom rimligt tvivel, men det är en annan sak. När det kommer till bevis för kristendom så är de kristna de som väljer de mest rimliga och rakt på sak förklaringarna medans ateisterna är de som försöker hitta långsökta ad-hoc förklaringar som inte håller ens från distans och ännu mindre vid närmare undersökning, men biasen kräver det.
En viss sorts ateister avskyr tanken på högre makt. Det är en psykologisk låsning p.g.a egna trauman och där allt lidande i världen bekräftar deras avsky. Någon som blev våldtagen som barn vill inte att det ska finnas en makt som inte ingrep.

Men Gud ingriper inte för att minska lidandet. Han styr inte maffian och avstyr inte djävulskt våld. Det är en kristen idé att kristna klarar sig bra i denna Satans värld för att de tror på Gud, men Guds ingripanden har en annan grund: att rädda människor till evigt liv.
Citera
2026-10-01, 13:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En viss sorts ateister avskyr tanken på högre makt. Det är en psykologisk låsning p.g.a egna trauman och där allt lidande i världen bekräftar deras avsky. Någon som blev våldtagen som barn vill inte att det ska finnas en makt som inte ingrep.

Men Gud ingriper inte för att minska lidandet. Han styr inte maffian och avstyr inte djävulskt våld. Det är en kristen idé att kristna klarar sig bra i denna Satans värld för att de tror på Gud, men Guds ingripanden har en annan grund: att rädda människor till evigt liv.
Ja precis så har jag också tänkt. När gud mirakulöst helar folk så gör han det inte för att de blir så ledsna av att vara sjuka, istället så är det tänkt att ge folk en möjlighet att vända sig till gud när dom ser miraklet. Det är inte för personen i sig själv som blev helad utan för andra.

Ibland när folk ber för någonting de vill som t.ex. att bli helade eller få pengaproblem lösta och de inte får vad de vill så kan de tolka det som att gud ogillar dom eller inte finns, men man kan tolka det på ett annat sätt istället, det kan betyda att personen inte behöver det miraklet för att bli räddade till evigt liv, och gud ger möjligheten att bevisa det. På det sättet kan man tolka det som en god sak att inte få sin önskan uppfylld, det kan bli som en komplimang om man ser det så.

Personliga mirakel kan ses som en knuff i riktning mot gud, men om man inte behöver knuffen så kanske gud inte ger den.
Citera
2026-10-01, 13:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja precis så har jag också tänkt. När gud mirakulöst helar folk så gör han det inte för att de blir så ledsna av att vara sjuka, istället så är det tänkt att ge folk en möjlighet att vända sig till gud när dom ser miraklet. Det är inte för personen i sig själv som blev helad utan för andra.

Ibland när folk ber för någonting de vill som t.ex. att bli helade eller få pengaproblem lösta och de inte får vad de vill så kan de tolka det som att gud ogillar dom eller inte finns, men man kan tolka det på ett annat sätt istället, det kan betyda att personen inte behöver det miraklet för att bli räddade till evigt liv, och gud ger möjligheten att bevisa det. På det sättet kan man tolka det som en god sak att inte få sin önskan uppfylld, det kan bli som en komplimang om man ser det så.

Personliga mirakel kan ses som en knuff i riktning mot gud, men om man inte behöver knuffen så kanske gud inte ger den.
Jag håller med till "men man kan tolka det på ett annat sätt". Det finns nog ingen princip inblandad. Att förbättra världen är som att förbättra kriminaliteten och Gud låter allt i denna värld få sina konsekvenser.

Alla dör vi och Gud är förlåtande och förstående, han vet vad vi går igenom och här i livet finns bara det elände som väntar oss.

Faktiskt, att vara ateist kan vara att verkligen tro på god rättvisa och att religionerna därför måste vara fel.
Citera
2026-10-01, 14:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Det största troende får av Gud som ateister inte får, är den vägledning och det förtroende för livet som det innebär att tro på honom.
Citera
2026-10-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ingen aning då jag är högerextrem och varken samtalar eller umgås med kommunister.

Varför samtalar du med kommunister?

De vill ha mig. Gud hjälper inte mig till frihet.
Citera
2026-10-01, 15:40
Medlem
Citat:
Vad för sorts tänkande saknar ateister egentligen? Det finns ateister som är välavlönade experter på logik, argumentation och filosofi, men vad saknar den ateist som inte ens reflekterar över en högre makt?

Varför kommer det sig svarta tänker mer och kristna tänker mindre? Vems regler är det? Fader eller Jesus talade om för kristna?
Citera
2026-10-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Many
De vill ha mig. Gud hjälper inte mig till frihet.
Är det Gud som skall hjälpa dig till frihet? Jag är fri och har åstadkommit det själv.
Citera
2026-10-02, 13:47
Medlem
Citat:
Det största troende får av Gud som ateister inte får, är den vägledning och det förtroende för livet som det innebär att tro på honom.
Måste man tro på Gud för att kunna tillgodogöra sig "hans" ord?
Citera
2026-10-02, 13:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Måste man tro på Gud för att kunna tillgodogöra sig "hans" ord?
Nej man kan tycka att det är bra råd men tänka att ursprunget är oklart, men det ger inte samma gedigna stöd i livet som för den som förstår att berättelsen om Jesus verksamhet är sann. Med allt vad det för med sig.
Citera
2026-10-02, 13:57
Medlem
Citat:
Nej man kan tycka att det är bra råd men tänka att ursprunget är oklart, men det ger inte samma gedigna stöd i livet som för den som förstår att berättelsen om Jesus verksamhet är sann. Med allt vad det för med sig.
Nu underskattar du dina medmänniskor.

Tror de flesta är kapabla att bedöma vad som sägs utan att bry sig om vem som säger orden. Jaja, om det inte rör sig om aktietips eller liknande.
Citera
2026-10-02, 14:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu underskattar du dina medmänniskor.

Tror de flesta är kapabla att bedöma vad som sägs utan att bry sig om vem som säger orden. Jaja, om det inte rör sig om aktietips eller liknande.
Det har betydelse om man tror att Jesus kunde gå på sjön eller om allt bara är ljug.
Citera
2026-10-02, 14:09
Medlem
Citat:
Det har betydelse om man tror att Jesus kunde gå på sjön eller om allt bara är ljug.
Om man verkligen tror att han gick på sjön, så är det såklart annat än om man tror att det var något bildligt som man ville ha sagt.

Har för övrigt aldrig varit där, föredrog Netanya och Tel Aviv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in