2026-08-12, 11:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Utifrån detta kan vi se att du alltså kan vara både ateist och agnostiker samtidigt men, fascinerande nog, du kan också vara troende och agnostiker samtidigt. Det sista är en tämligen ovanlig kombination skulle jag tro.

Beror lite på hur man ser på det. Och hur ärlig den troende är. Och hur frågan ställs osv.

Många troende kommer såklart säga att de "vet" att gud existerar, fast utan att kunna visa det för fem öra. Vilket blir lite fånigt, för om man "vet" något så bör man kunna ge belägg för det.

Min erfarenhet i verkliga livet är dock att åtminstone kristna är förhållandevis öppna med att deras tro är just en tro.

Men beror på, som sagt.
Citera
2026-08-12, 11:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ateist: ”Jag tror inte att Gud finns.”. Ateisten har tagit ställning mot att tro på Gud.

Nej. Att inte tro på något är inte att ta ställning. Att säga "Jag tror att Gud inte finns" är att ta ställning

Ser du skillnaden mellan "Jag tror inte på att X är sant" och "Jag tror att X inte är sant"?
Citera
2026-08-12, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.

Ateister kommer nog från extremt kristna miljöer som Jehovas vittnen med flera. Tror inte de vänder sig mot religionen i sig utan de troende med sina kors. De flesta andra, som är allmänt gudsfruktiga (dvs fruktar Gud lite lagom) har inget behov av att vara ateister.
Citera
2026-08-12, 11:22
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Ateister kommer nog från extremt kristna miljöer som Jehovas vittnen med flera. Tror inte de vänder sig mot religionen i sig utan de troende med sina kors. De flesta andra, som är allmänt gudsfruktiga (dvs fruktar Gud lite lagom) har inget behov av att vara ateister.

Ateist betyder att man inte tror på gud, viket betyder att man kan komma varifrån som helst. Det enda som kräva är en någorlunda fungerande hjärna och en vilja att inte tro på saker utan god anledning.
Citera
2026-08-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan ha många teorier om ateism.

En buddistisk fråga är att om en fågel flaxar i ett rum där ingen människa finns eller kan se in, och den sätter sig på ett bord, sitter det då en fågel på ett bord?

Det som knäcker ateistierna slutligen, deras hyckleri och avsaknaden av logik, är att de inte tror på gud därför att tro inte räcker för en gud, han måste bevisas vetenskapligt. Vilket i sig är en tro som vilken som helst och har olika trossatser. En ateist har därmed religionen "det finns ingen religion" och det gör honom till en ologisk papphatt.

Någon som noterat hur torra och autistiska ateister alltid är?

Liknelsen håller inte. Vi vet att det finns fåglar och vi vet att det finns skogar. Att en fågel har flaxat i en skog är således ytterst sannolikt.
Men, om någon fått en uppenbarelse av att en specifik fågel flaxat vid ett specifikt träd vid en specifik tidpunkt så är påståendet att detta är sant obevisbart.
Citera
2026-08-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst

Jag tror du menar begreppet antiteism, d v s uppfattningen att gudstro är destruktiv.
Citera
2026-08-12, 11:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Liknelsen håller inte. Vi vet att det finns fåglar och vi vet att det finns skogar. Att en fågel har flaxat i en skog är således ytterst sannolikt.
Men, om någon fått en uppenbarelse av att en specifik fågel flaxat vid ett specifikt träd vid en specifik tidpunkt så är påståendet att detta är sant obevisbart.
...och om något är obevisbart har det då inträffat eller inte?

Apropå Gud och Jesus...
Citera
2026-08-12, 11:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Kanske inte bästa exemplet. Folk vet att röda gardiner finns. Gardiner överlag oavsett färger och mönster. Så det är åtminstone möjligt att folk har röda gardiner hemma. Gardiner finns med 100% säkerhet, vilket msn inte kan säga om Gud.
Korrekt.
Citera
2026-08-12, 11:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vad som är säkert är att ateister vill ha bevis. De godtar inte (vad de anser är) obevisade påståenden men ofta vetenskapliga (påstådda) bevis som de inte förstår mycket av.

En troende är inte lika beroende av bevis, har andra auktoriteter och behöver inte veta allt för att tro.

De som har en religion som de vill följa måste egentligen vara riktigt kapabla för att inte framstå som helt fördummade eftersom de har så många hinder för sitt tänkande.
Citera
2026-08-12, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.
Jag kan inte bevisa att du inte har en röd gardin, men du kan bevisa att du har det.

Jag kan inte bevisa att en (din, i det här fallet) gud inte finns, så då får du bevisa att den finns.
Citera
2026-08-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
...och om något är obevisbart har det då inträffat eller inte?

Apropå Gud och Jesus...

Det kan vi inte veta. Men det är ytterst osannolikt att det skulle vara sant.
Citera
2026-08-12, 11:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det kan vi inte veta. Men det är ytterst osannolikt att det skulle vara sant.
Det är ytterst osannolikt att det på en planet random skulle uppstå en varelse som skriver inlägg på FB...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in