Idag, 09:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
De flesta som är noggranna med att skriva korrekta citattecken använder Word eller liknande program som skapats för att skriva på svenska så att de slipper den typen av problem eftersom de programmen automatiskt ändrar från " till ”.

Men många av de platser som jag skriver på är specifika databaser eller specifika system som inte har skapats för svenska, därav behovet av att programmera separat för att slippa skriva Alt + 0148 varje gång som jag behöver ett ”, även om just kombinationen ”0148" går rätt snabbt att skriva eftersom det är i en relativt rak följd på det numeriska tangentbordet.

Samma gäller för de flesta tekniska och vetenskapliga skribenter som skriver på andra språk än engelska, till exempel tyskar och tjecker som behöver skriva ett inledande citattecken som ser ut som ett dubbelt komma („). Poängen är att om man inte skriver korrekt grammatiskt så sänks trovärdigheten för det man skriver. Ingen litar på en avhandling som är full av skrivfel.

Att skriva korrekt är en yrkesskada och jag har lite svårt att skriva informellt – det blir tankstreck lite här och var.
Om du kunde skriva så hela tiden och verkligen har bemästrat alla dessa ämnen, varför använde du AI förut i så fall? Varför behövdes det förut men inte nu?
Citera
Idag, 09:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hmm, intressant.
Du menar alltså att inlägget ovanför skrivits helt av dig, utan AI överhuvudtaget? Och du ljuger inte?

Just det, jag svarade specifikt på den länk du gav om 20-minutersregeln och Adlers modell. Det är fullt giltig metodkritik som jag skrev själv. Ingen AI hjälpte till med den kritiken.

Kanske går det att fråga AI specifikt om det finns någon metodkritik, men jag vet inte om samma kritik skulle komma upp då eftersom jag alltså inte frågat AI om det.

Sedan försökte jag förklara varför min kritik var giltig kritik genom att förklara hur jag tänkt. Ingen AI där heller.

Sedan skrev jag om Adlers totalt misslyckade halmdocka och förklarade vad som var fel med den. AI hade inte föreslagit det heller.

Och från "om blodet verkligen anses ha överförts via direktkontakt med svepningen, varför är blodspåren då så rena och skarpa på bilden och inte istället tydligt utsmetade?" och fram till slutet är också bara mitt resonemang.

Ingen AI där heller.

Om du tror annorlunda så är det ditt problem, inte mitt.
Citera
Idag, 09:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du kunde skriva så hela tiden och verkligen har bemästrat alla dessa ämnen, varför använde du AI förut i så fall? Varför behövdes det förut men inte nu?

Jag använde AI därför att du gjorde det i syfte att visa att AI inte alls alltid har rätt.
Citera
Idag, 09:45
Medlem
Så länge ingen lyckad återskapa en sådan bild så tror jag den är äkta. Väldigt fascinerande.
Citera
Idag, 09:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Just det, jag svarade specifikt på den länk du gav om 20-minutersregeln och Adlers modell. Det är fullt giltig metodkritik som jag skrev själv. Ingen AI hjälpte till med den kritiken.

Kanske går det att fråga AI specifikt om det finns någon metodkritik, men jag vet inte om samma kritik skulle komma upp då eftersom jag alltså inte frågat AI om det.

Sedan försökte jag förklara varför min kritik var giltig kritik genom att förklara hur jag tänkt. Ingen AI där heller.

Sedan skrev jag om Adlers totalt misslyckade halmdocka och förklarade vad som var fel med den. AI hade inte föreslagit det heller.

Och från "om blodet verkligen anses ha överförts via direktkontakt med svepningen, varför är blodspåren då så rena och skarpa på bilden och inte istället tydligt utsmetade?" och fram till slutet är också bara mitt resonemang.

Ingen AI där heller.

Om du tror annorlunda så är det ditt problem, inte mitt.
Oavsett hur du tolkar 20‑minutersuppgiften är strukturen i argumentet densamma:
Bindestrecket i samtliga "20-minuters" exempel i texten är icke-brytande bindestreck med unicode U+2011 vilket inte går att skriva med vanliga tangentbord och ofta används av AI. Word ändrar inte vanliga bindesstreck till icke-brytande bindestreck heller utan att man behöver knappa in komplicerade kommandon.
Citat:
Nähä, hur förklarar du då att C14-dateringen ger ett medeltida ursprung, att en medeltida biskop som sade sig känna konstnären som skapat bilden skrev till påven och klagade på att denna skapelse användes som verklig relik för att håva in pengar till kyrkan och att bilden helt uppenbart inte är anatomiskt korrekt för ansiktet och vänstra underarmen plus fingrarna?

Prova själv genom att lägga dig på golvet, ha vänster överarm längs sidan och sträcka vänsterhanden över könet mot högra låret och se hur långt det går att nå med fingertopparna. Enligt bilden på svepningen så når fingertopparna ända till utsidan av andra låret. Försök att göra det själv så inser du att det inte kan vara en verklig kropp som skapat bilden eftersom en normal person knappt når fram till könet med fingertopparna utan att flytta armbågen från sidan.

Prova själv så får du se.
I denna text som du uppenbarligen skrivit själv så används ett vanligt bindestreck inuti "C14-dateringen" med unicode U+002D vilket visar att du omöjligen kan ha programmerat ditt tangentbord till att använda icke-bindande bindestreck med unicode U+2011.

Avslöjad
Senast redigerad av bakelsernassmak Idag kl. 10:31.
Citera
Idag, 10:32
Medlem
Citat:
3D-skanningen är ju bara en tänkt representation av vad bilden visar, inte en faktisk kropp.
Hur tänker du att bilden skapades?
Citera
Idag, 10:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Oavsett hur du tolkar 20‑minutersuppgiften är strukturen i argumentet densamma:
Bindestrecket i samtliga "20-minuters" exempel i texten är icke-brytande bindestreck med unicode U+2011 vilket inte går att skriva med vanliga tangentbord och ofta används av AI. Word ändrar inte vanliga bindesstreck till icke-brytande bindestreck heller utan att man behöver knappa in komplicerade kommandon för varje bindestreck.

I denna text som du uppenbarligen skrivit själv så används ett vanligt bindestreck inuti "C14-dateringen" med unicode U+002D vilket visar att du omöjligen kan ha programmerat ditt tangentbord till att använda icke-bindande bindestreck med unicode U+2011.

Avslöjad

Intressant.
Jag undrade varifrån det kom. Först undrade jag om jag skickat texten till AI-korrektur innan jag postade, men jag hade inget minne av det, och, som du påpekade, jag hade skrivit fel på några ställlen, men så kom jag på det.

Du har rätt i att just ”20-minuterscitatet” kommer från AI, men inte så som du tror. Jag bad helt enkelt AI om en svensk översättning av texten som du citerat från, inte en AI-rapport om vad jag skulle svara. Stor skillnad.
Alltså, du citerade detta:
"An artist would therefore have needed the exudate from the wounds of a severely tortured man, or baboon, and he would need to take the substance within a 20-minute period after the clotting had begun, and paint it on the cloth with the serum edges and all the other forensic precision that we see there. I believe most reasonable people would conclude that it is simply impossible that an artist could have produced the blood imprints on the Shroud of Turin."

Jag använde inte AI för argumenteringen, utan för att översätta en lite större del av texten för att kunna få lite svenska formuleringar för "20-minute period", "clotting", "serum edges", "exudate" och liknande som jag kunde använda som grund för vad som hävdats.

"It has been claimed that an artist could have touched up the image by painting with real blood. We have shown by immunological tests that the blood is definitely primate blood, and that it must have been taken from the exudate of a clot at a certain point in the clotting process. An artist would therefore have needed the exudate from the wounds of a severely tortured man, or baboon, and he would need to take the substance within a 20-minute period after the clotting had begun, and paint it on the cloth with the serum edges and all the other forensic precision that we see there. I believe most reasonable people would conclude that it is simply impossible that an artist could have produced the blood imprints on the Shroud of Turin. Rather, it is logical to conclude, from the nature and characteristics of the bloodstains on the Shroud, that the cloth once enfolded the body of a severely beaten and crucified human being."

Det var från den översättningen som jag kopierade ”20-minuterscitatet”, och jag kopierade noga för att inte citera fel. Det är lättare att citera på svenska om man har en svensk text att citera från. Du kan till exempel se att jag tog översättningen ”samla exsudat i rätt fas” för ”exudate of a clot at a certain point” från mitt utökade citat. Den delen var inte med i det som du citerade.

Helt elementärt.

Ska du börja klaga på att jag skriver tankstrecken som "–" i stället för "-" eller "—" nu?
Citera
Idag, 10:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Intressant.
Jag undrade varifrån det kom. Först undrade jag om jag skickat texten till AI-korrektur innan jag postade, men jag hade inget minne av det, och, som du påpekade, jag hade skrivit fel på några ställlen, men så kom jag på det.

Du har rätt i att just ”20-minuterscitatet” kommer från AI, men inte så som du tror. Jag bad helt enkelt AI om en svensk översättning av texten som du citerat från, inte en AI-rapport om vad jag skulle svara. Stor skillnad.
Alltså, du citerade detta:
"An artist would therefore have needed the exudate from the wounds of a severely tortured man, or baboon, and he would need to take the substance within a 20-minute period after the clotting had begun, and paint it on the cloth with the serum edges and all the other forensic precision that we see there. I believe most reasonable people would conclude that it is simply impossible that an artist could have produced the blood imprints on the Shroud of Turin."

Jag använde inte AI för argumenteringen, utan för att översätta en lite större del av texten för att kunna få lite svenska formuleringar för "20-minute period", "clotting", "serum edges", "exudate" och liknande som jag kunde använda som grund för vad som hävdats.

"It has been claimed that an artist could have touched up the image by painting with real blood. We have shown by immunological tests that the blood is definitely primate blood, and that it must have been taken from the exudate of a clot at a certain point in the clotting process. An artist would therefore have needed the exudate from the wounds of a severely tortured man, or baboon, and he would need to take the substance within a 20-minute period after the clotting had begun, and paint it on the cloth with the serum edges and all the other forensic precision that we see there. I believe most reasonable people would conclude that it is simply impossible that an artist could have produced the blood imprints on the Shroud of Turin. Rather, it is logical to conclude, from the nature and characteristics of the bloodstains on the Shroud, that the cloth once enfolded the body of a severely beaten and crucified human being."

Det var från den översättningen som jag kopierade ”20-minuterscitatet”, och jag kopierade noga för att inte citera fel. Det är lättare att citera på svenska om man har en svensk text att citera från. Du kan till exempel se att jag tog översättningen ”samla exsudat i rätt fas” för ”exudate of a clot at a certain point” från mitt utökade citat. Den delen var inte med i det som du citerade.

Helt elementärt.

Ska du börja klaga på att jag skriver tankstrecken som "–" i stället för "-" eller "—" nu?
Så du kopierade specifikt ordet "20‑minutersuppgiften" och inget annat? Eller jag förstår inte riktigt.
Vad exakt kopierade du? Kan du skriva i en spoiler eller ökat indrag exakt vad du kopierade?
Senast redigerad av bakelsernassmak Idag kl. 10:58.
Citera
Idag, 11:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Hur tänker du att bilden skapades?

Jag vet inte hur bilden skapades. Det är det som är poängen.

Inte heller att bilden skulle ha skapats genom direktkontakt med en kropp fungerar som förklaring eftersom det inte heller skulle skapa den typ av bild som faktiskt finns och med de egenskaper som bilden faktiskt har. Därför har sindonologerna hittat på att bilden måste ha skapats genom kraftig strålning vid återuppståndelsen.

Men det förklarar ändå inte varför blodet på svepningen är rött i stället för brunt eller varför blodspåren är så rena och inte utsmetade. Man borde ju förvänta sig att blod som kommer i kontakt med tyg leder till att blodspåren smetas ut.
Citera
Idag, 11:03
Medlem
Citat:
Så du kopierade specifikt ordet "20‑minutersuppgiften" och inget annat? Eller jag förstår inte riktigt.
Vad exakt kopierade du? Kan du skriva i en spoiler eller ökat indrag exakt vad du kopierade?
Vad är det här? Är du så ägd att du vill skifta fokus bort från hur Smeso trycker till dig på varenda argument du har letat upp?

Den dagen du länkar källor som inte är partiska eller religiösa så kanske du kan få fler på din sida, fram till dess är du bara ännu en sökare som försöker övertyga sig själv genom att övertyga andra. Det är så tydligt att din tro är byggd på luftslott, på katolska under som ingen i resten av världen tror på. Du lyckas ju inte ens övertyga andra kristna!!
Citera
Idag, 11:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Vad är det här? Är du så ägd att du vill skifta fokus bort från hur Smeso trycker till dig på varenda argument du har letat upp?

Den dagen du länkar källor som inte är partiska eller religiösa så kanske du kan få fler på din sida, fram till dess är du bara ännu en sökare som försöker övertyga sig själv genom att övertyga andra. Det är så tydligt att din tro är byggd på luftslott, på katolska under som ingen i resten av världen tror på. Du lyckas ju inte ens övertyga andra kristna!!
Ja ok men du förstår inte så mycket av någonting så jag ser inte varför jag ska skriva med dig.
Citera
Idag, 11:08
Medlem
Citat:
Ja ok men du förstår inte så mycket av någonting så jag ser inte varför jag ska skriva med dig.
Du behöver inte svara mig, jag har skrivit färdigt med dig om dina "under". Du har visat i alla svar att du inte förstår vad vetenskapliga bevis innebär, vad oberoende källor innebär eller vad det betyder att ett påstående ska kunna verifieras av vem som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in