2026-09-12, 20:42
Medlem
Om det är fejk så borde det gå att återskapa fejken, har någon gjort det?
Citera
2026-09-12, 20:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det är ett enkelt svar, men fel tänkt.

Böjda knän sträcker tyg på framsidan för byxor, eller hur?
Böjda knän veckar tyg på baksidan för byxor, eller hur?

Om man däremot lägger en svepning runt redan böjda knän så blir kontaktytan på framsidan längre än på baksidan, och om strålning rakt uppåt och rakt nedåt sedan träffar tyget så borde alltså resultatet bli en längre bild på framsidan (en längre remsa tyg exponerad) och kortare på undersidan (en kortare remsa tyg exponerad) för samma ben.

Du kan själv prova med att böja benen lite och mäta med ett måttband från ljumsken till fotleden på ovansidan över knäet och samma på undersidan under knäet så får du se hur många centimeter som skiljer sig.

Om man tänker sig att tyget draperas runt en kropp vars ben redan är fixerade i en böjd position, då lägger sig tyget som en ett hölje över den yttre formen. Det betyder alltså att tyget på framsidan (ovansidan) måste följa den långa bågen ut över knäskålarna, medan tyget på baksidan (undersidan) genar över knävecket och alltså följer en mycket kortare bana.
edit: jag bytte ut det tidigare inlägget mot detta som har källor.

https://www.shroud.com/pdfs/marineli.pdf
Figure 3.2 shows that, just because of the inflexion of the lower limbs, the length of the leg
measured on the frontal side is longer than that measured on the dorsal side.

The first remarkable result obtained was to note that the two imprints are anatomically
superimposable.
Det verkar som att denna studie förutser just det du skriver om och det passar deras beräkningar.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-12 kl. 21:02.
Citera
2026-09-12, 21:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Va?
Får man inte skriva retoriskt eller försöka bemöta motargument i ett resonemang?

Jo, jag vet att du tidigare hävdat att jag skulle ha använt AI "därför att ingen skriver med tankstreck". Jag visade redan då att jag faktiskt skriver så, men du lär dig tydligen inte.
Texten har såna där lutade citationstecken vilket jag inte ens vet hur man skriver på ett vanligt tangentbord och som jag bara sett AI använda någonsin är jag någorlunda säker på.

Detta tecken menar jag: ”
Vanligt citationstecken: "

Lutade citationstecken avslöjar AI ganska bra.
Citera
2026-09-12, 21:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Om det är fejk så borde det gå att återskapa fejken, har någon gjort det?
Det närmaste någon kommit att återskapa bilden på kemisk och mikroskopisk nivå är när italienska forskare sköt lasrar på en liten tygbit i 5 år tills de hittade en kombination av styrka och varaktighet som matchade bildens kemiska egenskaper. De kunde inte återskapa en bild lika stor som hela svepningen för det beräknades att det skulle kräva mer energi än hela jorden kan producera och att teknologin för det inte existerar.

https://www.sci.news/physics/scientists-suggest-turin-shroud-authentic.html

Mer energi än hela världen kan producera i typ en miljarddel av en sekund skulle krävas eller något liknande om jag minns rätt.
Citera
2026-09-12, 22:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Texten har såna där lutade citationstecken vilket jag inte ens vet hur man skriver på ett vanligt tangentbord och som jag bara sett AI använda någonsin är jag någorlunda säker på.

Detta tecken menar jag: ”
Vanligt citationstecken: "

Lutade citationstecken avslöjar AI ganska bra.

Idiot.
Jag skriver ” därför att det är så som det står att man ska skriva:
Svenska skrivregler 12.15: ”Man bör undvika att använda helt lodräta korta streck ("citat"), liksom tumtecken, som inte är samma tecken som citattecken.”

Och om du skriver texten i Word och sedan klistrar in den så ska det vara korrekta citattecken efterom Word ändrar automatiskt (om det är korrekt inställt).
Själv använder jag ett program för programmerbart tangentbord och har programmerat att det ska skriva ” i stället för " om jag skriver "" två gånger i rad. Enklare än att använda ASCII-koden med Alt. Fast ibland kan jag slarva med det om jag skriver snabbt och inte bryr mig ifall det blir korrekt.
Senast redigerad av Smeso 2026-09-12 kl. 22:57. Anledning: Tillägg
Citera
2026-09-13, 02:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Idiot.
Jag skriver ” därför att det är så som det står att man ska skriva:
Svenska skrivregler 12.15: ”Man bör undvika att använda helt lodräta korta streck ("citat"), liksom tumtecken, som inte är samma tecken som citattecken.”

Och om du skriver texten i Word och sedan klistrar in den så ska det vara korrekta citattecken efterom Word ändrar automatiskt (om det är korrekt inställt).
Själv använder jag ett program för programmerbart tangentbord och har programmerat att det ska skriva ” i stället för " om jag skriver "" två gånger i rad. Enklare än att använda ASCII-koden med Alt. Fast ibland kan jag slarva med det om jag skriver snabbt och inte bryr mig ifall det blir korrekt.
Så inte bara är du en expert inom XRF-undersökningar, exsudatskoagulering, serumfläckar, UV-ljus, porfyrinkemi, textilnedbrytning, immunologiska blodtester, kemisk florescering och blodtestskontaminering, du är även en svenskaprofessor som har programmerat ditt tangentbord till att skriva som en AI för det är korrekt, samt att du strukturerar dina texter som AI för att du är en duktig författare.
Citera
2026-09-13, 08:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så inte bara är du en expert inom XRF-undersökningar, exsudatskoagulering, serumfläckar, UV-ljus, porfyrinkemi, textilnedbrytning, immunologiska blodtester, kemisk florescering och blodtestskontaminering, du är även en svenskaprofessor som har programmerat ditt tangentbord till att skriva som en AI för det är korrekt, samt att du strukturerar dina texter som AI för att du är en duktig författare.

Jag har ju redan långt tidigare skrivit till dig vad jag gör, så du borde inte agera förvånad.
Citera
2026-09-13, 08:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har ju redan långt tidigare skrivit till dig vad jag gör, så du borde inte agera förvånad.
Okej men även om allt detta stämmer så tror jag inte du kan säga att det saknas anledning att tro det.
I vilket fall så saknar du källor och argumenterar mot en konsensus, inte en trovärdig position även om du bemästrat alla dessa ämnen.

Alltså även om du är svenskaprofessor och har programmerat ditt tangentbord till att skriva lutande citationstecken så är det antagligen 1 av 57 000 som gjort detsamma.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-13 kl. 09:01.
Citera
2026-09-13, 09:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Okej men även om allt detta stämmer så tror jag inte du kan säga att det saknas anledning att tro det.
I vilket fall så saknar du källor och argumenterar mot en konsensus, inte en trovärdig position även om du bemästrat alla dessa ämnen.

Jo, du saknar helt anledning att hitta på att någon som skriver citattecken såhär ” och använder tankstreck eller organiserar argument logiskt skulle behöva ha använt AI.

Att du saknar kapacitet att förstå argumenten är inte ett bevis på att de vare sig skulle vara "påhittade" eller skapade med hjälp av "ledande AI prompter".

Det förvånade mig verkligen att någon över huvud taget ens kunde tro det.

Ha det så bra i dina fortsatta diskussioner, men lär dig att faktiskt ta dig tid att analysera de argument som ges och svara på argumenten, i stället för att bara robotiskt skicka länkar som du inte ens själv förstår.
Citera
2026-09-13, 09:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, du saknar helt anledning att hitta på att någon som skriver citattecken såhär ” och använder tankstreck eller organiserar argument logiskt skulle behöva ha använt AI.

Att du saknar kapacitet att förstå argumenten är inte ett bevis på att de vare sig skulle vara "påhittade" eller skapade med hjälp av "ledande AI prompter".

Det förvånade mig verkligen att någon över huvud taget ens kunde tro det.

Ha det så bra i dina fortsatta diskussioner, men lär dig att faktiskt ta dig tid att analysera de argument som ges och svara på argumenten, i stället för att bara robotiskt skicka länkar som du inte ens själv förstår.
Hmm, intressant.
Du menar alltså att inlägget ovanför skrivits helt av dig, utan AI överhuvudtaget? Och du ljuger inte?
Citera
2026-09-13, 09:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Alltså även om du är svenskaprofessor och har programmerat ditt tangentbord till att skriva lutande citationstecken så är det antagligen 1 av 57 000 som gjort detsamma.

De flesta som är noggranna med att skriva korrekta citattecken använder Word eller liknande program som skapats för att skriva på svenska så att de slipper den typen av problem eftersom de programmen automatiskt ändrar från " till ”.

Men många av de platser som jag skriver på är specifika databaser eller specifika system som inte har skapats för svenska, därav behovet av att programmera separat för att slippa skriva Alt + 0148 varje gång som jag behöver ett ”, även om just kombinationen ”0148" går rätt snabbt att skriva eftersom det är i en relativt rak följd på det numeriska tangentbordet.

Samma gäller för de flesta tekniska och vetenskapliga skribenter som skriver på andra språk än engelska, till exempel tyskar och tjecker som behöver skriva ett inledande citattecken som ser ut som ett dubbelt komma („). Poängen är att om man inte skriver korrekt grammatiskt så sänks trovärdigheten för det man skriver. Ingen litar på en avhandling som är full av skrivfel.

Att skriva korrekt är en yrkesskada och jag har lite svårt att skriva informellt – det blir tankstreck lite här och var.
Citera
2026-09-13, 09:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
De flesta som är noggranna med att skriva korrekta citattecken använder Word eller liknande program som skapats för att skriva på svenska så att de slipper den typen av problem eftersom de programmen automatiskt ändrar från " till ”.

Men många av de platser som jag skriver på är specifika databaser eller specifika system som inte har skapats för svenska, därav behovet av att programmera separat för att slippa skriva Alt + 0148 varje gång som jag behöver ett ”, även om just kombinationen ”0148" går rätt snabbt att skriva eftersom det är i en relativt rak följd på det numeriska tangentbordet.

Samma gäller för de flesta tekniska och vetenskapliga skribenter som skriver på andra språk än engelska, till exempel tyskar och tjecker som behöver skriva ett inledande citattecken som ser ut som ett dubbelt komma („). Poängen är att om man inte skriver korrekt grammatiskt så sänks trovärdigheten för det man skriver. Ingen litar på en avhandling som är full av skrivfel.

Att skriva korrekt är en yrkesskada och jag har lite svårt att skriva informellt – det blir tankstreck lite här och var.
Om du kunde skriva så hela tiden och verkligen har bemästrat alla dessa ämnen, varför använde du AI förut i så fall? Varför behövdes det förut men inte nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in