2026-09-10, 06:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, de skriver att bilden överensstämmer med de skador som man förväntar sig och att skadorna ser anatomiskt korrekta ut.

De skriver samtidigt att blodet, även om det ser ut som blod, är alldeles för rött för så gammalt blod. Och de skriver att det inte finns någon förklaring på det problemet och att de föreslagna förklaringarna inte är realistiska, även om de nämnde att tvättning av duken med en särskild typ av örttvål kan få blod att hålla sig rött under flera år, fast då behöver det ju göras innan blodet har hunnit ändra färg och vi vet inte hur länge blodet i så fall skulle behålla färgen.

Att de skriver att en riktig mänsklig kropp måste ha legat i svepningen är tolkningar. Deras tolkning.

Du måste lära dig att skilja på vad som är faktiskt bevisat och vad som är en tolkning i dessa rapporter. Att artikelförfattarna har svårt att föreställa sig andra alternativa mekanismer är inte samma sak som att det inte kan finnas några.

"The results of radiocarbon measurements at Arizona, Oxford and Zurich yield a calibrated calendar age range with at least 95% confidence for the linen of the Shroud of Turin of AD 1260 - 1390 (rounded down/up to nearest 10 yr). These results therefore provide conclusive evidence that the linen of the Shroud of Turin is mediaeval."
https://www.shroud.com/nature.htm

Jaha? Och varför tror du då inte på det när det står i svart på vitt från en betydligt mer ansedd vetenskaplig tidskrift än de som du citerade?

Inser du verkligen inte vilket hyckleri du sysslar med när du hävdar att vad som står i en rapport måste vara helt sant därför att det står så, samtidigt som du inte tillämpar samma standard på de rapporter som emotsäger "din åsikt".

Skärp dig.
https://www.shroud.com/meacham2.htm
Therefore, applying standards of proof no more stringent than those employed in other archaeological/historical identifications, one is led, I submit, to an almost inescapable conclusion about the Shroud of Turin: it is the very piece of linen described in the biblical accounts as being used to enfold the body of Christ.

The pattern of data revealed by the Shroud is unquestionably unique, it concurs in every detail with the record of Christ's death and burial, and it is unfakeable. The combination of premortem, postmortem, and postentombment information cannot be matched with any other known or hypothetical series of events. In eliminating other explanations of the Shroud's origin, I have put greatest weight on the most firmly established evidence - the uniqueness of the body image phenomenon and the pathology of the wounds.

The former has defied the most sophisticated technological investigation, while on the latter there has been unanimous agreement and such force of medical opinion that it cannot be questioned without dramatic new revelations. But every detail of the Shroud, from the pollen to the scourge marks, accords with or does not run counter to authenticity, which may be considered as "reasonably well established," at least in the same sense that many other facts of history or archaeology are established by the interpretation of documents and material evidence.

Its authenticity should be accorded a degree of certainty comparable, for example, to the identification of ancient city sites such as Troy, Ur, etc., to the dating of the Lascaux cave paintings, or to the description of the death of Nero - all of which rely on a complex and seemingly unfakeable pattern of data
Vad tycker du om detta textcitat? Läs igenom hela. Ganska intressant faktiskt. Det är lite det här jag också menar, kombinationen av en mänsklig kropp som gått igenom exakt samma behandling som jesus + en vetenskapligt oförklarlig bild är ett riktigt problem för ateism. Sannolikheten för att det inte är jesus begravningstyg blir riktigt liten, och det är utan att ens inkludera allt annat stödjande bevis.
"That is to say, if the Shroud image is truly a body imprint (as the evidence overwhelmingly indicates), and if the wounds seen in the imprint are real (on which point there is little room for doubt), then surely we must conclude that the imprint must be from the body of Christ."
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-10 kl. 06:46.
Citera
2026-09-10, 06:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Japp!

Och det måste väl ändå säga dig väldigt mycket i relation till maktutövning och hur den potentiellt kan hindra individen från att själv söka det gudomliga.

I princip är det faktum att jag skulle ha kunnat brännas på bål för det jag säger i sig en ytterst viktig anledning att lyssna på mig. Inte nödvändigtvis för att jag har rätt, utan för att det säger något om vad som händer när institutionell makt börjar göra anspråk på att ensam få definiera vägen till det gudomliga.

Det är kanske det bästa kulturella verktyg en kristen har för att transcendera det mänskliga tillståndet.

Vi kan inte längre hålla fast vid bokstavliga och kultiska föreställningar och samtidigt tro att de i sig leder till transcendens. Om det gudomliga verkligen ska erfaras måste vi våga gå bortom den yttre formen och in i den inre erfarenheten.
Går du den vägen för att du gillar känslan av att vara en rebell eller för att det verkar logiskt då? Kan du avgöra skillnaden, har du den förmågan att analysera ditt eget tänkande för det?
Citera
2026-09-10, 06:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Går du den vägen för att du gillar känslan av att vara en rebell eller för att det verkar logiskt då? Kan du avgöra skillnaden, har du den förmågan att analysera ditt eget tänkande för det?
Ja, jag varken tycker om känslan av att inta en rebellisk eller en strikt logisk position.

Att jag överhuvudtaget har engagerat mig i denna lära, analyserat den och försökt förstå den, liksom att jag har engagerat mig i österländsk lära, beror på att jag värderar upplysningsidealet.

Och anledningen till att jag har engagerat mig i detta är att jag fundamentalt vet att människan kan bättre än vad den är. Att den har förmågan att transcendera sina vardagliga och konventionella konflikter.

Att vi som mänsklighet faktiskt kan vara bättre.

Att vi kan utvecklas till något större och bättre än det vi är idag.
Citera
2026-09-10, 06:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, jag varken tycker om känslan av att inta en rebellisk eller en strikt logisk position.

Att jag överhuvudtaget har engagerat mig i denna lära, analyserat den och försökt förstå den, liksom att jag har engagerat mig i österländsk lära, beror på att jag värderar upplysningsidealet.

Och anledningen till att jag har engagerat mig i detta är att jag fundamentalt vet att människan kan bättre än vad den är. Att den har förmågan att transcendera sina vardagliga och konventionella konflikter.

Att vi som mänsklighet faktiskt kan vara bättre.

Att vi kan utvecklas till något större och bättre än det vi är idag.
Okej men vad har detta att göra med gnosticism? Kan du inte uppfylla detta med vanlig kristendom istället?
Citera
2026-09-10, 06:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Okej men vad har detta att göra med gnosticism? Kan du inte uppfylla detta med vanlig kristendom istället?

Nej, det fungerar inte. Problemet är att ”vanlig kristendom” begränsar sig alldeles för mycket när det gäller syftet att transcendera individen.

Tro är inte tillräckligt, långt därifrån.
Citera
2026-09-10, 07:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det fungerar inte. Problemet är att ”vanlig kristendom” begränsar sig alldeles för mycket när det gäller syftet att transcendera individen.

Tro är inte tillräckligt, långt därifrån.
Okej hoppas det går bra med det där då. Du kanske hittar upplysningen, du får hålla mig uppdaterad.
Citera
2026-09-10, 07:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Okej hoppas det går bra med det där då. Du kanske hittar upplysningen, du får hålla mig uppdaterad.
Varför tror du att jag skriver till dig titt som tätt?

Upplysningsarbetet kräver både precision och oändligt.
Citera
2026-09-10, 07:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Citat:
Varför tror du att jag skriver till dig titt som tätt?
Upplysningsarbetet kräver både precision och oändligt.

Det är att säga, varje gång vi delar ord med varandra sker en uppdatering.
Citera
2026-09-10, 07:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är att säga, varje gång vi delar ord med varandra sker en uppdatering.
Precis.
Citera
2026-09-10, 07:56
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Precis.
Vill du engagera dig i spiritualitetens elitnivå?

Den nivå som transcenderar det onda och det goda, kampen mellan änglar och demoner?
Citera
2026-09-10, 09:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är ju faktiskt inte deras tolkning, svepningen har serumringar som bara syns under ultraviolett ljus. Det finns ingen annan tolkning att göra, det finns inget annat sätt att se på detta. Det är den enda förklaringen och det är utan att ens ta upp alla andra saker som bevisar detta. Du ljuger och vilseleder.

Angående koldateringen så kan jag peka på detta:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7597180/
Additional remarks on the reliability of the dating results were related to statistical studies of the official data by [25,26,27], which raised several concerns, including statistical tests which do not support the 95% confidence level of the range 1260–1390 AD
Att du försöker byta ämne visar att det blev lite obekvämt för dig efter denna nya information från dessa källor?

Att blodet är rött är inte direkt relevant för frågan heller, svepningen har innehållit en riktig människa oavsett vilken färg blodet är, det är en helt separat fråga men tydligen så finns det studier som visar att kombinationen av bilirubin + strålning ger okej resultat för röd färg, även om frågan inte är helt avgjord än.

Ja, att blodet inte är blod är irrelevant, visst.
Citera
2026-09-10, 09:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Precis.

Citat:
Vill du engagera dig i spiritualitetens elitnivå?

Den nivå som transcenderar det onda och det goda, kampen mellan änglar och demoner?

Ingen press.

Men vi har ju massor av spelare i den här ligan. Grekiska filosofer som Sokrates och Platon, österländska tänkare som Siddhartha och Nagarjuna, och egentligen hur många Buddhor som helst.

Sedan har vi mystiker som Gurdjieff, P. D. Ouspensky, Rudolf Steiner och René Guénon, och indiska tänkare som Krishnamurti, Ramana Maharshi och Sri Aurobindo. Jesus hänger här också.

Och egentligen tävlar ingen här. Alla samarbetar.
Senast redigerad av particulum1 2026-09-10 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in