Citat:
Ursprungligen postat av
trottwell
Hur du än vrider och vänder på det så ä hyresgästen vållande till skadan.
Jag håller med dig helt och hållet om och du läste min "lite" längre text tidigare så ser du också varför men nu är ju detta juridikforumet så vad du och jag samt kanske många andra tycker rent etiskt eller moraliskt eller av andra anledningar är inte samma sak som försäkringsbolaget. Den här frågan handlar inte heller bara om vem som har fel utan både vem som har ansvar och vad en försäkring täcker. Försäkringsbolaget kan mycket väl komma fram till att hyresgästen inte är ansvarig för skadan därför att det saknades tätskikt vid tröskeln. De kan också komma fram till att hyresgästen är vållande och har ett skadeansvar men att försäkringen ändå inte täcker skadan pga nyss nämnda brist i tätskiktet. Jag vet inte om försäkringsbolaget gjort någon egen utredning vad gäller skadeansvar. Jag gissar på inte men jag vet som sagt var inte.
I en ev. rättegång måste lägenhetsinnehavaren bevisa att hyresgästen vållat skadan. Det är fullt möjligt att en domstol inte finner bevisningen tillräcklig. Vi vet inte.
Som jag ser det är den springande punkten om skada skulle ha uppstått även om tätskiktet hade funnits. För dig och mig känns det uppenbart men lägenhetsinnehavaren har en väg att gå här för att föra det i bevisning. Att det känns så räcker naturligtvis inte som bevis i en rättegång. Om jag var lägenhetsinnehavaren skulle jag starkt överväga att låta en jurist och en byggnadsteknisk sakkunnig göra en slags förhandsbedömning. Frågan som behöver redas ut är kausaliteten; hade skadan ändå inträffat med korrekt tätskikt? I normala fall naturligtvis inte för vattnet hade runnit ned genom golvbrunnen men nu borde en byggnadsteknisk sakkunnig kunna slå fast att det de facto runnit ut en j*vla massa vatten och enda sättet som det kan ha skett på är om golvbrunnen hade varit blockerad. Eftersom den inte var något problem innan (om det nu var så) och inte efter (om det nu är så) blir slutsatsen att det var något temporärt stopp och då blir det ett mycket starkt indicium att det var hyresgästen som orsakade stoppet. Då torde den byggnadsteknisk sakkunnige kunna slå fast att med ett stopp i golvbrunnen så hade skadan ändå uppstått även om tätskiktet hade varit korrekt. Därmed får lägenhetsinnehavaren ett klart förbättrat läge gentemot försäkringsbolaget.
Återigen. Du och jag finner detta solklart men det är varken du eller jag som jobbar som skadebedömare på försäkringsbolaget. Nåja. Jag känner ju inte dig men jag jobbar med julklappsutdelning 1 dag om året och inte som någon skadeanalytiker.