2026-08-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det spelar ingen roll hur det hände, för det kommer aldrig vara någon annan är jag som vet hur det faktiskt hände.

Det var skador på badrummet (vattnet steg över golvmattan, samt skador på hall, bjälklager samt taket hos grannen under till.

Men om badrummet är felbyggt så borde väl jag klara mig?

Nej rent juridiskt orsakade du ju översvämningen. Du måste bevisa att det var fel byggt då inte din motpart du måste bevisa dina påståenden och han sina.
Citera
2026-08-10, 21:10
Medlem
Man har alltid en omsorgsplikt att förhindra skador. Är det stopp i avloppet så kan man inte bara låta vattnet rinna i duschen så det rinner ut i hall och ut genom ytterdörren. Fö har man brustit i sin uppsikt. Då spelar det nog mindre roll om det inte är helt korrekt byggt. För mig har i vart fall badrummet en tröskel så vi snackar troligen mycket vatten.
Citera
2026-08-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Märks att TS ljuger som en höst travar och är fullt medveten om att hon orsakat skadan.

Japp och erkänner dessutom i sin idioti att det var självförvållat. Somliga människor...

En bekant råkade ut för vattenläckage i köket efter att personen lämnat sin diskmaskin på när denne skulle ut på ärende. Maskinen hade läckt pga stopp i avloppet. Detta var i en brf som krävde att min bekante skulle stå för kostnaden på ca 45 000 kr för att fixa golvet som var helt fuktskadat pga att denne inte var hemma under tiden diskmaskinen var på. Det tog flera månader fram och tillbaka mellan försäkringsbolagen och brf till man upptäckte ett stopp längre ner i en annans avlopp som orsak till min bekantes vattenläckage där föreningens försäkringsbolag senare fick stå för kostnaden. Det jag menar är, ts har inte en chans om det gick till så som ts hävdar och skulle det finnas nån förmildrande omständighet till ts fördel lär du får kämpa i månader för din sak.
Citera
2026-08-10, 21:29
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll hur det hände, för det kommer aldrig vara någon annan är jag som vet hur det faktiskt hände.

Det var skador på badrummet (vattnet steg över golvmattan, samt skador på hall, bjälklager samt taket hos grannen under till.

Men om badrummet är felbyggt så borde väl jag klara mig?
Om badrummet var så felbyggt som du vill påstå hade du haft vatten läckage varje gång du duscha om nu vattnet rinner IFRÅN brunnen och inte EMOT brunnen.
Det är sjuka mängder vatten för att ta sig över tröskeln genom hallen och ut genom ytterdörren
Vad är det för droger du mixar ?
Senast redigerad av burkeen 2026-08-10 kl. 21:35.
Citera
2026-08-10, 21:53
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Om badrummet var så felbyggt som du vill påstå hade du haft vatten läckage varje gång du duscha om nu vattnet rinner IFRÅN brunnen och inte EMOT brunnen.
Det är sjuka mängder vatten för att ta sig över tröskeln genom hallen och ut genom ytterdörren
Vad är det för droger du mixar ?

Jag tror inte du förstår. Jag misstänker att du inte är kapabel att förstå, men jag ger det ett försök ändå. Det var stopp i golvbrunnen så vattnet hade ingenstans att ta vägen. Vattnet rinner mot golvbrunnen, men det var stopp i den. Det kom tillslut till tröskeln av badrummet där det enligt byggregler ska finnas en kant som fördröjer att vattnet fortsätter. Vattnet åkte över tröskeln och ut i hallen, där det sedan gick igenom golvet genom springorna vid golvlisterna. Det rann sedan ner genom bjälklagret och förstörde grannens tak samt även väggar. När jag blev varse om vad som hade hänt så var det cirka 10 cm högt vatten i badrummet. Jag duschade på kvällen och fick först reda på vad som hade hänt på morgonen efter.
Citera
2026-08-10, 22:09
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Ta det till rätten som ett tvistemål och riskera att få betala motpartens rättegångskostnader om du förlorar. . . .
För övrigt är det alltför vanligt att folk anlitar oseriösa firmor för sina badrumsrenoveringar.
Huvudsaken att det är billigt. . . .

Ja? Har ju inte så mycket val om motparten stämmer en i slutändan. Rättegångar är inte så livsfarliga man kan tro heller
Citera
2026-08-10, 22:10
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Ta det till rätten som ett tvistemål och riskera att få betala motpartens rättegångskostnader om du förlorar. . . .
För övrigt är det alltför vanligt att folk anlitar oseriösa firmor för sina badrumsrenoveringar.
Huvudsaken att det är billigt. . . .

Nu är det troligen en trolltråd, men om vi bortser från det så är det inte TS som ska ta det till rätten. TS ska neka och bestrida skadeståndsskyldighet. Om lägenhetsinnehavaren inte nöjer sig så får denne stämma TS.

Jag har svårt att se att TS ska betala för helrenovering av ett felbyggt badrum.
Citera
2026-08-10, 22:14
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår. Jag misstänker att du inte är kapabel att förstå, men jag ger det ett försök ändå. Det var stopp i golvbrunnen så vattnet hade ingenstans att ta vägen. Vattnet rinner mot golvbrunnen, men det var stopp i den. Det kom tillslut till tröskeln av badrummet där det enligt byggregler ska finnas en kant som fördröjer att vattnet fortsätter. Vattnet åkte över tröskeln och ut i hallen, där det sedan gick igenom golvet genom springorna vid golvlisterna. Det rann sedan ner genom bjälklagret och förstörde grannens tak samt även väggar. När jag blev varse om vad som hade hänt så var det cirka 10 cm högt vatten i badrummet. Jag duschade på kvällen och fick först reda på vad som hade hänt på morgonen efter.

Nu förstår inte jag - även om ditt inlägg inte var riktat mot mig. Är du lägenhetsinnehavaren eller den inneboende? Är det här en så kallad troll-tråd?
Någon duschade och någon missade 10 cm vatten då?
Vem missade vad?
Citera
2026-08-10, 22:20
Medlem
Trolltråd deluxe...

10 cm vatten i badrummet som är litet och utan tröskel.

Som dessutom kommit dit helt av sig själv enbart pga stopp i avloppet på något underbart sätt.

Vatten som dessutom är kvar på morgonen 10cm högt,, för att man duschade på kvällen innan och då märkte man inte att det var stopp.

Yeah right....

Om vattenskadan mot förmodan är sann så är det iaf inte 10cm kvar i badrummet ett par timmar senare,, allt är borta och nere hos grannen,, inget är kvar i egna lägenheten.
Senast redigerad av xenion 2026-08-10 kl. 22:25.
Citera
2026-08-10, 22:21
Medlem
Citat:
Om det är 10cm hogt vatten i badrummet hade kanten/tröskeln inte gjort någon skillnad eftersom den är lägre än 10cm.
Du duschade på kvällen men märkte översvämningen på morgonen?
Hade du duschen på hela natten medans du sov?
Citera
2026-08-10, 22:22
Medlem
Om detta hamnar i rätten så hoppas jag att din hyresvärd hittar denna tråd...

Hur i hel**** kan man duscha så att det rinner ut ur badrummet... hallen... in hos grannen och ut i trapphuset. Jösses vad vatten det måste varit, flera badkar för ett litet badrum du beskriver.

Nej badrummet kanske var felbyggt men om detta är inget som bara händer. Om du sätter ett stopp för avloppet och låter det rinna tills det når andra delar av lägenheten och lägenhetshuset så är det inte fel på badrummet utan den som låtit det stå på och inte gjort något för att stoppa det.

Det är en saftig summa, inkluderar det grannens tak?
Citera
2026-08-10, 22:22
Medlem
pyroclasms avatar
Detta lär bli ett civilrättsligt mål om inte försäkringsbolaget kliver in. Mitt tips: dela på det och gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in