2026-08-13, 19:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nja, jag har haft en kille anställd som hade denna "problematik" dvs han hade skulder hos KFM
och han jobbade heltid men tog bara ut lön upp till existensminimum. ( 16.000 kr )
Resterande betalade jag ut till hans brorsa.

Typiskt småhandlare

Du är alltså en kriminell arbetsgivare och du har en kriminell anställd, det gäller alltså för TS att hitta en kriminell arbetsgivare för resten av sitt liv,
Citera
2026-08-13, 20:44
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Typiskt småhandlare

Du är alltså en kriminell arbetsgivare och du har en kriminell anställd, det gäller alltså för TS att hitta en kriminell arbetsgivare för resten av sitt liv,

Nej, jag kommer sannolikt komma undan med detta. Skulle jag mot förmodan bli stämd och sedan få ett skadeståndsanspråk så kommer jag bara säga till min arbetsgivare att betala mig enbart kontant (nu har jag lön via internetbank, plus lite kontanter).
Citera
2026-08-13, 20:50
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Jag hörde av mig till dem och drog hela historien. Jag undrade om eventuella kostnader kunde gå på min hemförsäkring, och de sade nej eftersom badrummet inte hade kvalitetsdokument. De sade inget om jag kunde bli skadeståndspliktig eller ej.
Jag tolkar dig som att du ringde in och undrat om din hemförsäkring kan stå för reparationskostnaderna och att du fått "nej" på det. Men har du ett ansvarsskydd? Om du har det så skulle det kunna komma till god användning.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---forsakring/du-har-blivit-kravd-pa-skadestand/ansvarsskydd/?utm_source=chatgpt.com
Citera
2026-08-13, 20:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Nej, jag kommer sannolikt komma undan med detta. Skulle jag mot förmodan bli stämd och sedan få ett skadeståndsanspråk så kommer jag bara säga till min arbetsgivare att betala mig enbart kontant (nu har jag lön via internetbank, plus lite kontanter).

"Nej, jag kommer sannolikt komma undan med detta."

Vad grundar du detta på?

Att du hyser ett stort hopp för att något skall inträffa betyder inte att det finns en hög sannolikhet för att det skall inträffa.

Du planerar alltså att arbeta åt samma kriminella småhandlare resten av ditt liv?
Senast redigerad av trottwell 2026-08-13 kl. 21:28.
Citera
2026-08-13, 23:38
Medlem
Citat:

Det både du och arbetsgivaren gör är olagligt, det är inte bara fråga om att du kan bli stämd, du kan bli dömd för flera brott, och din arbetsgivare också.

Det försätter dig ju också i skiten om du skulle bli sjuk eller skadad på jobbet eller om du blir arbetslös.
Det kommer också ha väldigt negativ effekt på din pension.
Citera
2026-08-14, 09:39
Medlem
Citat:
1. Tja, fråga arbetsgivaren om han kan betal ut 20? Tkr i månaden. Kommer bli en hel del administration för honom. Risk för skatterevision från Skatteverket. Banken kommer kräva underlag för var kontanterna kommer ifrån när du betalar hyran. 2. Prata med en jurist idag. Du hoppas att det hela kommer lösa sig själv om du sticker huvudet djupt i sanden tillräckligt länge. Och hota med att släppa ofördelaktig info om din hyresvärd tror jag väger lätt mot 650 000 kr. Har han mördat någon? Gjort nåt som skulle ge längre fängelsestraff ?
Citera
2026-08-14, 11:30
Medlem
Citat:

Så länge som det inte handlar om att arbeta svart så kvittar det i vilken form lönen betalas ut. Arbetsgivaren är skyldig att betala in skatt och arbetsgivaravgifter åt dig samt även om kronokalle kräver det eventuella skulder.
Citera
2026-08-14, 11:47
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Typiskt småhandlare

exakt vilket brott har jag begått ?

Grov felaktig lönehantering ?

samt, ingen var kriminell. Då är man dömd i domstol.

Killen hade skulder efter en bolagskonkurs där han privat borgat för ett lån.
Det är inte olagligt att gå i konkurs
Citera
2026-08-14, 20:23
Medlem
Gauls avatar
Citat:
"Nej, jag kommer sannolikt komma undan med detta."

Vad grundar du detta på?

Det dröjde flera månader innan han ens drog upp att han ville ha ersättning. Jag planerar självklart inte att jobba svart eller flytta utomlands, för det kommer inte behövas. Som andra är inne på så har han säkert fått höra från sin egen advokat att han bör släppa detta. Skulle han välja att gå vidare då kommer jag förklara för honom att jag har noll intentioner att faktiskt betala.
Citera
2026-08-14, 21:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
exakt vilket brott har jag begått ?

Grov felaktig lönehantering ?

samt, ingen var kriminell. Då är man dömd i domstol.

Killen hade skulder efter en bolagskonkurs där han privat borgat för ett lån.
Det är inte olagligt att gå i konkurs

F-skstten kan påverkas i ett tidigt skede av utredning.

Medhjälp till försvårande av exekutiv förrättning.

Medhjälp till oredlighet mot borgenär

Detta gäller även för personen som har tagit emot den felaktiga lönen och Kronofogden och Skatteverket brukar gå några år bakåt i tiden, det brukar bli kännbart för de inblandade. Detta regleras i brottsbalken.
Detta brukar uppdagas för att någon pratar för mycket och vid skilsmässor och separationer när olika parter är irriterade på varandra.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-14 kl. 21:57.
Citera
2026-08-14, 22:05
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det dröjde flera månader innan han ens drog upp att han ville ha ersättning. Jag planerar självklart inte att jobba svart eller flytta utomlands, för det kommer inte behövas. Som andra är inne på så har han säkert fått höra från sin egen advokat att han bör släppa detta. Skulle han välja att gå vidare då kommer jag förklara för honom att jag har noll intentioner att faktiskt betala.

Fordringsägaren kan sälja sin fordran på dig, efter det har du att göra med helt andra människor med helt andra värderingar.
Citera
2026-08-15, 08:42
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Fordringsägaren kan sälja sin fordran på dig, efter det har du att göra med helt andra människor med helt andra värderingar.

Det låter som något du hittar på. Jag vet om att mafian i USA brukade köpa skulder för en bråkdel av antalet dollar skulden var på, men jag har aldrig hört talas om att man gör det lagligt. Du behöver uppge en källa på ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in