2026-08-10, 19:08
Medlem
Gauls avatar
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?
Senast redigerad av Gaul 2026-08-10 kl. 19:46.
Citera
2026-08-10, 19:13
Medlem
Var du full och somnade sittande över avloppet eller varför rann vattnet ut i hallen?
Citera
2026-08-10, 19:15
Medlem
Fantens avatar
Det finns inget som motsäger att grannen såg dig torka medans det rann hos honom. Eller tror du att det slutar rinna i våningen under när du har torkat upp det som var synligt för dig i din lägenhet?
Citera
2026-08-10, 19:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 800 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?
Hur fan lyckades du duscha så mycket att det läckte ut till hallen? Har du badkar?

Dush där man står upp är byggda så att det lutar en viss vinkel mot en brunn om det läcker ut så pass allvarligt så är det fel byggt.
Citera
2026-08-10, 19:19
Avstängd
Och hur fan ser grannen dig om han bor under dig?
Citera
2026-08-10, 19:19
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det finns inget som motsäger att grannen såg dig torka medans det rann hos honom. Eller tror du att det slutar rinna i våningen under när du har torkat upp det som var synligt för dig i din lägenhet?

Jag torkade upp allt i hallen med dörren stängd, sedan öppnade jag dörren ett par minuter och torkade upp vattnet utanför ytterdörren och då var där ingen annan person i närheten. Det låter alltså som något han hittat på.
Citera
2026-08-10, 19:20
Medlem
Har du ingen försäkring? Edit: Ah okej var inget.
Citera
2026-08-10, 19:22
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Och hur fan ser grannen dig om han bor under dig?

Enligt honom så såg han att det läckte vatten genom hans tak, sedan gick han upp en våning och såg mig torka upp vatten. Min ytterdörr var stängd under hela tiden jag torkade upp vattnet, utom en kort stund (cirka 2 minuter) när jag öppnade ytterdörren och tog det utanför ytterdörren. Ingen annan person var i närheten då, så jag tror han hittar på att han skulle ha sett mig.
Citera
2026-08-10, 19:22
Medlem
NyaHenriksss avatar
Så vatten från duschen till badrumsgolvet till hallen.
Var golvventilen i badrummet blockerad?
Låter som du beskriver ett mission impossible.
Citera
2026-08-10, 19:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Hur gick det till? Brukar krävas en oändlig idioti för att sånt här ska hända...
Citera
2026-08-10, 19:37
Medlem
Timoteuss avatar
Hej,
Du hyrde genom ett företag? Men har dialog direkt med lägenhetsägaren?
Detta företag borde ha försäkring som iallafall täcker en del problem som uppstår.
Vad står i kontraktet? Oenighet gällande skador är ju typiskt en sådan sak som händer när någon hyr. Och är ett av skälen till att man betalar för en mellanhand istället för att hyra direkt av en privatperson.

Men ärligt nu, duschade du på ett normalt sätt? Om du duschade varje dag, men det rann över endast denna dag, vari bestod skillnaden?
Badrummet måste ju vara abnormt felbyggt om en vanlig dusch urartar på detta vis utan att den duschande märker något förrän vattnet når trapphuset.
Citera
2026-08-10, 19:39
Avstängd
Ts lämnar viktig info om hur händelsen utspelade sig

Min teori är att idioten låter vattnet rinna och duschar inte i typ 30 minuter för att kolla på mobilen

Ts du är royaly fucked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in