Citat:
Ursprungligen postat av
SonnyKennyLenny
Kan det vara så att advokat Nilsson i något slags humöruppehållande syfte inte har berättat för TN att det så att säga är kört? Ur min betraktelse så måste det enda sättet för TN att undgå långt fängelsestraff för denna gärning vara att spela mer störd än vad han är. Det inledande polisförhöret är långt ifrån något hinder för ett sådant vägval tänker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Hoppas inte. Jag hoppas på att han ser prestige i att inte benämnd som knäppis, det gör väl iof alla i mer eller mindre grad. Knäppis är han ju oavsett men kanske inte på sättet att man inte kan hållas helt ansvarig för sina handlingar.
Nu kanske han har hunnit tänka och inser att iaf för hans egna barns skull gör bäst i att inte slingra sig. Att det också möjligen kan lindra lidande för BOs anhöriga är väl rimligt.
Att försöka spela psykiskt sjuk, för att bli dömd till rättspsykiatrisk vård är i princip omöjligt. Isf måste du vara ycket väl påläst och insatt i vad det innebär, och dessutom ska du kunna hålla masken hela dagarna i ungefär en månad, medan utbildad personal har koll på dig.
Det är vanligt att domstolen begär en sk liten rättspsykiatrisk undersökning vid mord, för att utesluta allvarlig psykisk störning. Denna undersökning, sk P7:a, tar ca 1 timme och har som syfte till att se om personen kan lida av en
allvarlig psykisk störning.
Termen "allvarlig psykisk störning" är inte en diagnos, utan en juridisk term, som innebär att den som
bedöms ha en sådan har strörningar av verklighetsuppfattningen, t ex psykos eller andra tillstånd då verklighetsuppfattningen är förändrad.
Om psykiatrikern vid P:7:an gör en bedömning att det kan finnas en sådan störning, då rekommenderas en större rättspsykiatrisk undersökning, som innebär att personen får vistas på en klinik för undersökning i ca 1 månad. Där observeras personen av personal, och flera utredningar görs under obesrvationstiden.
Störningen ska ha funnits vid brottstillfället för att man ska "slippa" fängelse och bli dömd till rättspsykiatrisk vård istället.
Jag har också läst att de som döms till rättspsykiatrisk vård, ofta har en längre vårdtid än vad en dom skulle kunna ge. Det betyder antaligen att de som döms till det, ofta är väldigt sjuka i någon allvarlig diagnos, tänker jag. Så att "slippa"fängelse, kan för vissa innebära tvärtom, en längre tid på instutition.
I TNs fall, tror jag inte att han ska ha en allvarlig psykisk störning av sådan art att han inte kan dömas till fängelse, men man vet aldrig. Det har hittills inte funnits varningssignaler som kommit fram i tråden, tycker jag.
Att TN t ex verkar ha kunnat undanhålla sig så länge som 33 timmar, trots intensiv jakt på honom, att han sedan verkar ha klart för sig att han är skyldig till hennes död, och kan berätta detaljer om flykten, är väl sådant som tyder på att han inte varit helt borta i huvudet. Men jag vet fall, där gm har flytt, sökt vård för skador, men lidit av en psykiatrisk diagnos (minns inte vilken, men tror det var schizofreni). Där fanns dock ett udda beteende innan, som vänner uppfattat mer som "en svart humor". Han hade också en fascination för knivar.